شناسهٔ خبر: 20919670 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

روایت یک حاشیه

کروبی 80 ساله که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی در حصر خانگی به‌سر می‌برد صبح روز چهارشنبه 25 مرداد در اعتراض به وضعیت خود اعتصاب غذا کرد. خبری که اولین‌بار از سوی همسر وی به رسانه‌ها اعلام شد.

صاحب‌خبر -

در حالی که روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی در مجلس شورای اسلامی از هفته گذشته آغاز شده بود، خبر اعتصاب غذای مهدی کروبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و کمی آرامش فضای سیاسی را به هم ریخت. کروبی 80 ساله که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی در حصر خانگی به‌سر می‌برد صبح روز چهارشنبه 25 مرداد در اعتراض به وضعیت خود اعتصاب غذا کرد. خبری که اولین‌بار از سوی همسر وی به رسانه‌ها اعلام شد.

 خواسته‌های کروبی

 یکی از سایت‌های خبری نزدیک به این خانواده نوشت که کروبی دو خواسته اصلی دارد؛ اول خروج مأموران از منزلی که او در آن در حصر به‌سر می‌برد و دیگری برگزاری دادگاه علنی در صورت تداوم حصر. با توجه به وضعیت جسمانی یک ماه اخیر وی که در بیمارستان قلب بستری بوده و البته در قلب او باتری کار گذاشته شده، انتظار می‌رفت که این اعتصاب غذای خشک از سوی این پیرمرد 80 ساله به‌زودی پایان یابد. صبح همان روز مصطفی کواکبیان، نماینده تهران نیز در این خصوص اظهار کرد: «اگر اعتصاب غذای کروبی جدی است، رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات و وزیر بهداشت موضوع را پیگیری کنند.» همزمان با این اخبار شبکه‌های اجتماعی، توییتر به محلی برای پخش شایعات و البته ملتهب کردن فضای جامعه تبدیل شد و خبر از حضور پلیس ضدشورش اطراف منزل کروبی داده شد.

 اعتصاب یک روزه

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کروبی بامداد روز بعد از اعتصاب غذا، در پی بالا رفتن فشار خون به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس نیز به میدان آمد و از پیگیری اعضای فراکسیون امید درباره موضوع اعتصاب غذای کروبی خبر داد.

 بعدازظهر همان روز معاون امنیتی وزارت اطلاعات و وزیر بهداشت به دیدار مهدی کروبی در بیمارستان شهید رجایی رفتند. محمد کروبی اما در توییتر خود نوشت که وزیر بهداشت و معاون وزیر اطلاعات خبر خروج نیروهای امنیتی از خانه را به آقای کروبی داده‌اند. در این میان برخی با مطرح کردن این موضوع که نیروهای امنیتی حاضر در منزل کروبی از نیروهای دولت روحانی هستند، معترضان عدم حضور تیم امنیتی را به شخص رئیس‌جمهور ارجاع دادند.

 گمانه‌زنی‌ها درخصوص اعتصاب غذا

این غائله پیش از اینکه به یک معضل جدی تبدیل شود به پایان رسید اما شاید مهدی کروبی و کسانی که هدف خاصی از موضوع رفع حصر دنبال می‌کنند خیلی از حل شدن موقتی این داستان خوشحال نباشند. برخی از گمانه‌زنی‌ها هدف کروبی از این اعتصاب یک روزه را به چالش کشیدن دولت دوم حسن روحانی می‌دانند. برخی از منابع خبری نیز از اساس این ادعای اعتصاب غذا را دروغ دانستند و خبر از روال عادی تغذیه مهدی کروبی دادند برخی کاربران نوشتند در حالی که عده‌ای در حال توییت برای کروبی هستند وی مشغول صرف صبحانه‌ای مفصل است !

در فضای مجازی البته در مقابل ترند شدن هشتگ اعتصاب، برخی از کسانی که به نمایشی بودن این قضایا اعتقاد دارند، هشتگ نمایش اعتصاب را در مقابل قرار دادند.

برخی حامیان روحانی نیز که از انتخاب کابینه معتدل و کمتر اصلاح‌طلب وی ابراز ناراحتی می‌کنند، هدف از رسانه‌ای کردن اعتصاب غذای کروبی را دور کردن ذهن منتقدان از کابینه پیشنهادی دانستند.

برخی افراد نیز استراتژی مدافعین رفع حصر را انتقال فشار از بیرون حصر به داخل حصر عنوان کردند .

به هر حال مهدی کروبی که مهرماه امسال وارد 81 سالگی خود می‌شود تاب و توان اعتصاب غذا را ندارد و خیلی دقیق مشخص نیست هل دادن وی به این سمت چه اهدافی را دنبال می کند.

نظر شما