شناسهٔ خبر: 20919558 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران با حاشیه‌های فراوان برگزار شد

درخشش «رگ خواب»و «ماجرای نیمروز» در جشن منتقدان سینما

«رگ خواب» ، «ماجرای نیمروز» و «ویلایی‌ها» سه فیلمی بودند که توانستند در یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بیشترین جایزه را ازآن خود کنند.

صاحب‌خبر -

یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در حالی برگزار شد که حواشی انتقادات چهره‌های هنری در این جشن بیش از هرچیز بازتاب پیدا کرد؛ از انتقادات جمشید مشایخی به ضریب دادن بیش از حد به یک بازیگر که کل مراسم اختتامیه را با حاشیه روبه‌رو کرد تا انتقادات برخی چهره‌های سینمایی از منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای ضریب ندادن به آثار سینمایی خاص با نام مستقل.

جمشید مشایخی، یکی از بازیگران سرشناس سینمای ایران که در این سال‌ها شکایت‌های زیادی از فضای فعلی سینمای کشور داشته است با حضور روی سن برنامه گفت: «از علی معلم یاد گرفتم که حرف‌هایم را رک و بدون ترس بگویم، من اگر می‌دانستم تنها یک هنرپیشه برای منتقدان مطرح است سال‌ها پیش کار هنرپیشگی را رها کرده و رفته بودم. تنها یک هنرپیشه را نشان داده‌اید و بقیه نیستند؛ انگار که بقیه اصلا زحمتی برای تئاتر و سینما نکشیده‌اند. فقط یک نفر است که آن موقع‌ها تنبک می‌زد جلوی شهربانو و حالا می‌آیند خانه‌اش را فلان می‌کند؛ چرا شما اینها را نمی‌دانید.»

پس از صحبت‌های جمشید مشایخی و ترک سالن توسط وی بود که غلامعباس فاضلی، منتقد سینمای ایران داستانی از اعتراض عزت‌ا... انتظامی به او را به‌خاطر نوشتن یک نقد درباره این بازیگر سرشناس روایت کرد که فضای جشن منتقدان را به سمت حاشیه برد. سخنان بی‌پروای فاضلی در مورد عزت‌ا... انتظامی که چندی پیش مورد انتقاد جمشید مشایخی نیز قرار گرفته بود، باعث شد که فضا ملتهب شود و بازیگرانی از جمله نوید محمدزاده به حمایت از عزت‌ا... انتظامی بپردازند. محمدزاده با حضور روی سن خطاب به فاضلی گفت: «فکر می‌کنم هر شخصی یک نامی دارد، ما نمی‌توانیم پنج دقیقه درباره یک آدم صحبت کنیم و آن را با نام بچه سنگلج بشناسیم. وقتی از او سخن می‌گوییم، می‌گوییم آقای بازیگر استاد عزت‌ا... انتظامی. ما نمی‌توانیم بیاییم پشت تریبون قرار بگیرم و بگوییم به من زنگ زد و گفت من بچه سنگلج‌ام. نه او 30 سال است که بازی‌هایش درس بازیگری به ما می‌دهد.

آقای فاضلی چطور می‌توانید آنقدر گستاخانه افتخار کنید به نقدی که درباره استاد عزت‌ا... انتظامی نوشته‌اید.» در خاتمه صحبت‌های انتقادی درباره عزت‌ا... انتظامی منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما روی صحنه حاضر شد و گفت که ما باید از جوانان سینمای کشورمان بیاموزیم که به نسل ما عاشقی، احترام و دلبستگی یاد می‌دهند و وای بر نسل ما که همیشه تنفر می‌پراکنیم.

انتقاد حامد بهداد، برگزیده بهترین بازیگر مرد جشن منتقدان امسال به موضوع به فراموشی سپردن عباس کیارستمی توسط هنرمندان و زنده نگه‌نداشتن یاد او نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این مراسم مطرح شد. بهداد در این‌باره گفت: «چطور است که ما بوعلی سینما را فرزند کشورمان ایران می‌نامیم ولی در این بین نامی از عباس کیارستمی نمی‌آوریم.» او همچنین در ادامه صحبت‌هایش جایزه خود را که برای بازی در فیلم «سد معبر» گرفته بود به شهید محسن حججی اهدا کرد و گفت: «من شخصا از جنگ بیزارم چه در داخل کشورم و چه در خارج از آن. اما اگر برادرپرستی و وطن‌پرستی معصیت است، من آن را دارم. من نمی‌توانم بی‌تفاوتی از تصویر برادر رعنایم محسن حججی بگذرم از چشمان زیبایش، از آن محاسن بلندش و از آن گردن کشیده‌اش. این جایزه و این لحظه بسیار برای من ارزشمند است. این لحظه را تقدیم می‌کنم به روح پرفتوح محسن حججی.»

از دیگر حاشیه‌های این مراسم انتقاد هنرمندانی ازجمله تهمینه میلانی و جعفر پناهی به توجه منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به فیلم‌هایی بود که عنوان دولتی را روی آنها گذاشتند.

«رگ خواب» ، «ماجرای نیمروز» و  «ویلایی‌ها» سه فیلمی بودند که توانستند در یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بیشترین جایزه را ازآن خود کنند. تهمینه میلانی در انتقاد به حضور نیافتن فیلمش در جمع برگزیدگان جشن منتقدان سینما گفت: «گویا بچه‌های ما همسو با جشنواره فجر راه رفته‌اند. فیلم‌هایی که اکران نشده بود هم در لیست بود اما همان بلایی را که دولتی‌ها بر سر ما آوردند، منتقدان نیز همان بلا را سرمان آوردند. خیلی حیرت کردم. چرا نخواستید یک سری به ما بزنید که من هم فیلمم را نشان شما بدهم. من خیلی فیلم قشنگی ساختم. منتقدان ما باید مستقل باشند، شما نباید جا پای دولتی‌ها بگذارید.»

جعفر پناهی هم پس از اهدای جایزه به محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» با حضور روی سن برنامه گفت: «ما اصلا نمی‌گوییم چه کسی فیلم بسازد و چه کسی نسازد. در سینمای دولتی هم فیلم بسازند، بودجه‌های کلان هم به آنها بدهند و صدها سالن برای اکران به آنها تعلق بگیرد ولی فقط یک سینما به ما بدهند.»
 

نظر شما