شناسهٔ خبر: 20915025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم از ساعت 8 و 10 دقیقه صبح شنبه آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 و 10 دقیقه امروز (شنبه، 28 مردادماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 208 نفر از نمایندگان به منظور بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب؛

1- وزاره راه و شهرسازی آقای عباس آخوندی

2- وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای محمد شریعتمداری

3- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای سید عباس صالحی

4- وزارت کشور آقای عبدالرضا رحمانی فضلی

5- وزارت نفت آقای بیژن نامدار زنگنه

6- وزارت نیرو آقای حبیب الله بیطرف

7- وزارت ورزش و جوانان آقای مسعود سلطانی فر.
 
 سپس کاکاوند، قاری قران، آیاتی از کلام الله مجید را قرائت کرد.
مجلس آغاز شد 
 
در ادامه نمایندگان مخالف و موافق عباس آخوندی نطق کردند.
 
  مجلس آغاز شد
سکینه الماسی، مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
آنان که به سخن گوش فرا می دهند و بهترین آن را بر می گزینند کسانی اند که خداوند هدایتشان نموده است و آنان صاحبان خردند.
مخالفت من با آقای آخوندی به معنی مخالفت با دولت نیست.
در مدت وزارت آقای آخوندی برخی موانع مرتفع نشده است که برخی مشکلات ساختاری در برنامه ها و عملکردهای آخوندی در سطح ملی و منطقه ای وجود دارد.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دلیل موفقیت کشورها در امر توسعه برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای است، افزود: این موضوع نقش فرابخشی در کشورها دارد اما بیشتر جابه جایی های مسافر و بار در کشور از طریق جاده ها انجام می شود و سهم بیش از 160 میلیون نفری در جاده ها در جابه جایی مسافر در برابر سهم کمتر از 20 میلیون نفری در بخش هوایی، دریایی، ریلی نشان می دهد که الگوی حمل و نقل به صورت جدی نیازمند تغییر است.

وی ادامه داد: سفرهای جاده ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر بوده و سبب آسیب جدی به تخریب محیط زیست می شود.

الماسی خطاب به آخوندی اظهار کرد: از اقدامات شما در توسعه کمی وکیفی راه آهن مطلع بوده اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل ونقل جاده ای نسبتی منطقی و علمی باشد.

وی با طرح این سوال که اولویت بندی توسعه خطوط آهن به استان ها و شهرهای کشور براساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است، افزود: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر ایمنی جابه جایی مسافر و کالا در کشور را ارتقاء داد و همچنین وابستگی حمل ونقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشمگیری کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه های کشور در جاده ها کشته می شوند و هزاران ایرانی در سوگ عزیزان خود می نشینند، ادامه داد: آیا می دانید به ازای هر یک از مسافرانی که کشته می شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می شود، آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک های جاده ای کشور شناسایی لازم را صورت داده و درباره خطرات آن مطالعه جامعی انجام داده است.

وی یادآور شد: آیا وزارت راه و شهرسازی نقشه ای از پراکندگی تراکم جاده ای، حوادث و سوانح جاده در دست دارد، به نظر می رسد که ضرورت دارد که نسبت به ساخت جاده ها متناسب با نیازسنجی ها و حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شود گرچه در سالیان گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای بوده ایم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته ایم.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس دهم با بیان اینکه صنعت ساختمان در سال های آخر دولت دهم به دلیل سیاست گذاری های نادرست اقتصادی با رکود بی سابقه ای مواجه شده است، افزود: متاسفانه جثه سهمگین رکود بر این بخش اقتصادی ایران همچنان سایه افکنده و سیاست های دولت یازدهم گره فرو بسته را نگشوده است اگرچه رونق و رکود این صنعت تابع متغیرهای دیگری نیز بوده اما پرسش اساسی این است در این شرایط سخت دوران گذار آیا باید به جامعه نظام مهندسی کشور آن هم با جمعیت 490 هزار نفری متخصص و اهل فن این حوزه تکیه کرد یا بالعکس به تصمیماتی مانند تدوین و تصویب آئین نامه اجرایی کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود 2 سال مخالفت های پی در پی سازمان مهندسی که نه تنها به بدنه کارشناسی لطمه جدی وارد کرد بلکه به طور قطع با اصل 44 قانون اساسی، قانون شهرداری ها و قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان در تضاد است.

وی ادامه داد: شاید در جواب بگویید که ما توافق کرده ایم اما به توافق خود نیز پایبند نبوده و دغدغه جدی مردم به ویژه در رفع مشکلات حوزه مسکن جوانان به گونه ای بوده که حق برخورداری از مسکن که در قانون اساسی آمده به خوبی ادا نشده است، البته این به معنای الزام حضور مستقیم دولت در ساخت و تحویل مسکن نیست و به نظر می رسد که نقش دولت می تواند سیاست گذاری و نظارت باشد.

الماسی با بیان اینکه آنچه که موجب دل نگرانی مردم شده این بوده که احساس می شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده است، تصریح کرد: گاهی صداهای مختلفی از دولت به گوش می رسد از سخنان چند روز گذشته رئیس جمهور اینگونه استنباط شد که در دولت این بار اختلاف نظرهای جدی در حوزه مسکن وجود دارد لذا باید به صورت شفاف مشخص شود که سیاست های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم چگونه است چرا که جوانان منتظرند تاثیر همین سیاست ها را به صورت آشکار و ملموس حس کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران بر روی گسل زلزله قرار گرفته است، افزود: شهادت تاریخ همواره این را بیان می کند که بر اثر عارضه نامهربان زلزله جان های بسیاری گرفته شده آیا برای مقابله با خسارت های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم سازی و اصولی سازی وجود دارد.

الماسی ادامه داد: در بازسازی بافت های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نشده و بسیاری از شهرها در صورت بروز زلزله به صورت جدی آسیب می بیند البته این مهم نیازمند هماهنگی ها و همکاری های فرابخشی است اما اگر به چنین چیزی دست نیافته ایم دلیل آن خلاء قانونی یا عدم اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه بوشهر قلب اقتصاد ایران است، اظهار کرد: نفت، دریا، گاز، انرژی، تجارت، نخیلات و صدها و ده ها فرصت پیدا و پنهان از این استان موقعیتی خاص و منحصر به فرد نه تنها در اقتصاد ایران بلکه در این کره خاکی ساخته است، اما در معادله صرفه و سود آن وزارتخانه عظیم توسعه زیرساخت های بوشهر محلی از اعراب ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تنها بندر جنوبی ایران که کوتاه ترین فاصله تا مرکز داشته با 4 کشور به تنهایی هم مرز بوده، 937 کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس داشته بزرگترین پایانه های نفتی در این استان بوده، پارس جنوبی و پارس شمالی نگین سربلندی و افتخار ایران را در آغوش خود دارد و در یک کلام بوشهر ایران کوچک بوده که توسعه آن، توسعه ایران عزیز را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 10 سال پیش عملیات اجرایی خط آهن بوشهر آغاز شده است، ادامه داد: با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت خدادادی در این استان که از هر نقطه کشور ضرورت ایجاد خط آهن را مبرهن تر می کند، اما در پرونده کاری آخوندی خطی برای اجرای آن متصور نشده و هر چه بوده در حد حرف و شعار است.

الماسی یادآور شد: اتوبان جم به فیروزآباد و دیر به بوشهر در پستوی فراموشی قرار دارد.

وی با بیان اینکه سیراف 21 قرن پیش پایتخت دریایی تمدن بوده است، افزود: تجارت در این سرزمین بیش از 20 قرن قدمت دارد، طرح ایجاد بندر پارس مدت مدیدی بوده که از دولت دوم اصلاحات در دستورکار بوده اما در عمل به این مهم پرداخته نشده است.

الماسی خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: نقش توسعه حمل و نقل ریلی، جاده ای و بندری در مدیریت شما چیست در حالی که کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران با احداث ده ها بندر بزرگ و توسعه یافته و شبکه های وسیع و پیشرفته ریلی با جدیت مدعی افزایش سهم حمل و نقل خود در دنیا و منطقه هستند.

وی اظهار کرد: حتی اگر به باور برخی افراد دو بار استیضاح آخوندی دلایل سیاسی داشته باشد اما بخش زیادی از دلایل این دو استیضاح ضعف های مدیریتی بوده که تاکنون مرتفع نشده است.

الماسی با اشاره به برخی ضعف های مدیریتی آخوندی افزود: ضعف مفرط در استفاده از نوآوری های علم و ارتباطات و تکنولوژی، آی تی و آی سی تی در ناوگان جاده ای و ریلی و هوایی و دریایی، پیگیری ضعیف جهت تخصیص و پرداخت اعتبارات، بدهی بالا به پیمانکاران، عدم راه اندازی خط تولید ریلی، ضعف در برخی ادارات کل و ادارات در بنادر که ظرفیت های بالای بنادر در خلیج فارس، خزر و عمان را نادیده گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جانب جامعه ارزشمند زنان از سپردن مسئولیت سرپرستی یکی از تخصصی ترین جایگاه های مدیریتی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به بانوی دانا و توانا قدردانی کنم. 

  سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
جهانبخش محبی نیا، موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
موافقان ومخالفان مسئولیت سنگینی برعهده دارند ودر واقع می‌خواهند یک ریسکی را مدیریت کنند چه در حوزه موافقت، چه در حوزه مخالفت واگر نفس‌ها نیز برای حضرت باریتعالی تپیده نشود کارسخت می‌شود زیرا سگ شکاری شیطان، پارس نمی‌کند و با مهارت انسان را شکار می‌کند.

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس  شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم شیپور ما به خاطر خدا نواخته شود، تصریح کرد: برادران و خواهران عزیز در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از3 عارضه کلان رنج می‌برد و ما تا به این مسائل نپردازیم اوضاع مان بهتر ازاین نخواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینه‌ای پیدا نمی‌کند وحلقه‌های معیوب به وجود می آید و وصله‌های ناجور به نظام ،دولت‌ها و پارلمان‌ها چسبیده می‌شود و یک بحثی وجود دارد ما در کشور هنوز سیاست‌گذاری برای بخش‌های کلان نداریم.

محبی نیا افزود: نگاه ما راهبردی نیست هر چقدر هم مدل و کارگزاران قوی می آوریم در بسیاری از زمینه‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود و لذا ما به وزرا و مدیرانی نیاز داریم که مبانی فکری آنها استراتژیک باشد و در واقع مدیریت دانش را در بخش‌ها بتوانند پیاده کند.

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عارضه منفی دوم این است که ما مملکت را بخشی و جزیره‌ای اداره می‌کنیم و بسیاری از ما در دولت و مجلس دنبال توسعه طلبی هستیم بدین معنا که بسیاری از ما هم اکنون اگر فرصت پیدا شود می‌گوییم تمامی ردیف‌های بودجه را اختصاص به حوزه انتخابیه دهیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در دولت هم همین مسئله وجود دارد، مسئول بخش کشاورزی می‌گوید تمامی منابع را به من بدهید و رفاه می‌گوید برای من، صنعت می گوید برای من و اقتصاد می گوید برای من و در نهایت ما باید تمام نیازهای کشور را مطابق با پیشرفتی که جهان دارد، توسط مراکز تحقیقی جمع‌بندی کنیم و در انتها در هیأت دولت بهترین تصمیم را برای کشور ارائه دهیم.

محبی‌نیا افزود: امروز اگر گسترش حمل و نقل ریلی اولویت ما است همه وزرا و نمایندگان و استانداران و سفرا به دنبال انجام این هدف مهم باشند، آیا این کار را می‌کنیم، نمی کنیم و مسئله توسعه هم همین است؛ ما می‌آییم فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم و تمام نشده تعطیل می‌شود.

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس  شورای اسلامی ادامه داد: ما می آییم یک ساختمانی را بدون حساب و کتاب می‌سازیم و در مقیاس همین ساختمان سه ماه نگذشته آوارش بر سرمان خراب می‌شود و آن فرودگاه توسعه طلبانه  به اجرا درآمده اما منطق توسعه را ندارد و به همین خاطر است که حلقه‌های معیوب به وجود می‌آید و ما وزیری را می‌خواهیم که شجاعت داشته باشد.

وی افزود: برادران و خواهران گرامی از انتخاب  وزرایی که شجاع باشند و حرف‌هایشان را بزنند نهراسید؛ بنده به آقای زنگنه عرض کردم، آقای زنگنه تجربیاتی که در این سال‌ها به دست آورده‌اید و آن اصول موضوعه توسعه را پس از 40 سال با خودتان نبرید و این در حالی است که آقای شریعتمداری صنعت ما مرده است، شما بیا خودت را فدا کن، صنعت را احیاء کن.

محبی نیا تصریح کرد: سومین عارضه که ما داریم سطح تصمیم‌گیری ما هنوز در هیجان و احساس متوقف است،  باید همیشه بیدار باشیم تا کلاه سرمان نرود, سومین عارضه منفی ما این است که ما تصمیماتمان را در سطح احساس و هیجان متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور 18 نفر را در سطح چمران معرفی کردند باید همه افراد را رد کنیم و یا خدایی ناکرده 18 نفر در حد مثلا باباشاهی معرفی کردند باید به همه افراد رأی دهیم و این در حالی است که  اگر  آقای آخوندی را  در حد  اجرای برنامه‌های حمل و نقل و مسکن  بررسی کنیم، واجب است و اگر امید و  اصلاح طلب است به ایشان رأی بدهیم، شیپور به خاطر خدا نواخته نشده است.

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس  شورای اسلامی تصریح کرد: در فراکسیون ولایی اگر چارچوب مورد نیاز یک وزیر را بررسی کردیم و دیدیم این وزیر به درد جمهوری اسلامی و انقلاب می‌خورد و اگر رأی ندهید جواب خدا را نمی‌توانید بدهید و باید این قفس را شکست و من فکر می‌کنم آقای آخوندی وزیری است که شجاعت لازم را برای اداره این وزارتخانه دارا است و می‌تواند شجاعانه ادامه دهنده طرح ها و برنامه‌هایی باشد که در 4 سال آتی شروع کرده است.

وی با بیان اینکه خواهر خوبم الماسی و آقای صادقی ایراداتی داشتند که می‌توانیم آن ایرادات را پاسخ بگوییم، افزود: آقای رئیس جمهور نیز اشاره کردند عباس آخوندی جدای از حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات درسطح هیأت دولت از خودشان کارایی نشان داده‌اند، چرا یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است و مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند ودر برنامه ششم نیز آمده است و ما نمی‌خواهیم تنها در داخل مرزهای ایران محفوظ شویم والان توجهی که به سمت عراق، پاکستان، آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان پیدا کرده‌اند و فراتر از سرزمین در واقع به سمتی می رویم که سایه جهان بر سرمان نباشد و سایه ایران بالای سر جهان باشد.

محبی‌نیا تصریح کرد: من خدمت شما عرض می‌کنم که راه آهن چابهار، زاهدان، مشهد، اصفهان، اهواز و در حوزه شیفت ریل‌محور حمل و نقل خانم الماسی فرمودند چه کاری کردید؟ خانم الماسی در این کشور در سال 84 تلفات جاده‌ای 27 هزار بوده است و هم اکنون در سال95 به چند رسیده است؟ به 15 هزار و 900 نفر رسیده است و مشخص است در این حوزه مدیریت حیات دارد ،نفس می‌کشد و ایجاد مدیریت یکپارچه حمل و نقل مشاهده می‌شود.

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس  شورای اسلامی یادآور شد: شما به سیاست‌های مربوط به مترو، قطار، تاکسی بار و تاکسی تلفنی نگاه کنید این در حالی است که سیاست شما یکپارچه نیست و ما قانون وزارت راه و شهرسازی را ننوشتیم و توسعه یکپارچه شبکه حمل و نقل در قالب کریدور و یکی از آنها کریدور زاگرس است که 10 استان را در بر می گیرد واز بندر امام شروع می‌شود و به ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، آذربایجان غربی متصل می‌کند و این طرح ‌ها در توسعه مملکت نقش بسزایی دارد.

وی  یادآورشد: بحث بعدی ما وضعیت کنونی اقتصادی است، در این وضعیت اقتصادی ما 23 میلیون نفر بدمسکن داریم و 7  الی 8میلیون نفر بیکار داریم و اقتصاد خود به خود درست نمی‌شود اما باید اقتصاد خودش را در بنگاه ،خانوار و بخش‌های کلان نشان دهد. 
 
سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 
 سیداحسن علوی، موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
کسی که باید بیشتر در حوزه راه و شهرسازی درد و دل کند بنده و همکارانم هستم به دلیل اینکه شاخص های توسعه در استان کردستان نسبت به میانگین کشوری عقب تر است اما وقتی معدل عملکرد آخوندی را بررسی می‌کنم متوجه می شوم که در سطح ملی عملکرد موفقیت آمیزی داشته است.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید جفا کرد واقعیت این است که آخوندی کارهای متنوعی در حوزه کاری خود انجام داده که تأثیرات آن مشهود است.
علوی افزود: در 4 سال گذشته 30 درصد تخصیص اعتبار در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته بنابراین نمی توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل و نقل در آسیا است اما میزان تخصیص کم و با تأخیر قابل توجیه نیست.
وی ادامه داد: آخوندی با بهره‌گیری از بخش خصوصی و بخش غیردولتی توانسته اقدامات اساسی را انجام دهد و بیش از 25 پروژه در بخش ریلی، در بخش جاده ای بیش از 40 پروژه، در بخش فرودگاهی بیش از 10 پروژه و نو سازی ناوگان هوایی داشته و بیش از یک صد هزار میلیارد تومان قرارداد در حوزه کاری خود با بخش خصوصی منعقد کرده است.
علوی با بیان اینکه بخش مسکن مهر قصه پر غصه کشور شد، گفت: مکان یابی و نیازسنجی در بخش مسکن مهر صحیح نبود و 110 هزار واحد مسکونی بدون متقاضی است و حدود 24 هزار واحد با متقاضی غیرمؤثر همراه بوده و بخش قابل توجه دیگری نیز با مشکل روبه رو شده است و در بخش نوسازی بافت فرسوده نیز اقداماتی صورت گرفته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آخوندی فردی است که از فرصت ها استفاده می کند و به نظر بنده باید به ایشان رأی مثبت داد تا حمل و نقل کشور معطل نماند. 

سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
پس از سخنان نمایندگان، عباس آخوندی برای پاسخگویی پشت تریبون قرار گرفت.
آخوندی گفت: از دقت نظر رییس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی سپاسگزارم به طور قطع این دقت نظر و پخش مستقیم این جلسات سرمایه اجتماعی بزرگی برای دولت و مجلس در ادامه مسیر خواهد بود.

آخوندی ادامه داد: همچنان که نمایندگان در تذکرات و مطالب خود بیان فرمودند برنامه عمل وزرا همان برنامه 5 ساله ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید وزرا تدابیر روشنی برای اجرای آنها داشته باشند.

وی یادآور شد: آقای محبی نیا در تذکر خود مطرح کردند که در این فرصت کوتاه شما چند محور اساسی که می خواهید در چهارساله آینده آنها را پیگیری کنید بیان کنید؛ البته این به معنای بی توجهی به سایر موارد نیست و دیگر موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد بنابراین در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقاد از خودرو محوری و ریل پایه شدن حمل ونقل کشور اشاره خواهم کرد.

 وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: با توجه به مطالبی که پیرامون بخش مسکن مطرح شد در رابطه با این بخش سخن خود را شروع می کنم؛ بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.

آخوندی تعداد خانوار موجود در کشور را 24 میلیون و 190 هزار خانوار دانست و گفت: تعداد خانه در کشور 25 میلیون و چهارصدهزار است پس به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه در کشور وجود داشته یعنی باید اوضاع بسیار مناسب باشد اما آیا وضعیت مسکن مناسب است؟ به طور قطع مناسب نیست.

وی با یادآوری اینکه آمار سال 95 بیانگر وجود 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور است، تصریح کرد: این تعداد در سال 90، ششصد و سی هزار بوده یعنی ظرف 5 سال حدود دو میلیون خانه خالی به کشور افزوده شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان وجود 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور، افزود: اگر هر خانه را صدهزار دلار در نظر بگیریم جمع آن 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است؛ یعنی بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران و این وضعیت دستکاری شده مسکن در کشور است.
آخوندی با بیان اینکه در سال 92 نسبت به سال 84 قیمت زمین در تهران 9 برابر افزایش یافت، گفت: قیمت آپارتمان 6 برابر افزایش یافت این در حالی بوده که شعار دولت سابق حذف قیمت زمین از ساختمان بود.

 

تنها در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد

وی با بیان اینکه تنها در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد، افزود: این به معنای اتلاف منابع مالی است و این وضع قطبی شدن شهر در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از 12 برابر است؛  این وضعیت عدالت اجتماعی است؟ آیا این همان عدالت اجتماعی است که جمهوری اسلامی در پی آن است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: فقط بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانه‌های مسکن بیش از 22هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است آیا این روند قابل ادامه است که مطالبات بانک  ها مرتب از دولت فزاینده باشد؛ تصور می کنید این اتفاق تصادفی رخ داده است یا نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان در ایران است؟

آخوندی خطاب به صادقی نماینده تهران، گفت: ایشان یادآور شدند که شما چه اقدامی برای جلوگیری از برج سازی ها انجام دادید؛ اگر شما می خواهید بدانید در پی اقدامات انجام شده جلوی شهرفروشی در کشور را گرفتیم.

 

وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد

وی یادآور شد: همچنین از مجوز و تراکم فروشی جلوگیری کردیم؛ حتی از تورم مسکن و تورم میانگین عمومی کشور در شرایطی که بزرگترین افتخار رییس جمهور کاهش تورم است، تورم مسکن از میزان تورم هم پایین تر است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: این به معنای این است که جلوی فساد را گرفتیم و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد؛ این وضعیتی که ادامه داشت در بخش مسکن قابل ادامه نبود؛ شما فکر می کنید قابل ادامه بود که نرخ تورم بیش از 50 درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهر فروشی ادامه داشته و خانه های خالی ادامه باید.

آخوندی درخصوص مسکن ایران، 4 گروه را یادآور شد و گفت: خانه اولی ها، حاشیه نشینان که بیش از 11 میلیون نفر هستند، بافت های فرسوده با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر و گروه های کم درآمد، 4 گروهی هستند که این وزارتخانه به دنبال حل مشکل آنهاست. متاسفانه مسکن مهر پاسخگوی این 4 گروه نبوده چرا که پاسخ بافت فرسوده در خانی آباد و سیروس، خانه مسکن مهر در پرند و پردیس نبود.

وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر مشکل خانه اولی ها، حاشیه نشینان، گروه های کم درآمد و بافت های فرسوده را حل نکرد، تصریح کرد: مسکن مهر بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل کرد که ادامه این روند به نفع ایران نبود، با این حال 900 هزار خانه نیمه تمام را به صورت کامل تمام کرده و تحویل دادیم، به نوعی که بیش از 400 بار افتتاح داشتیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: واحدهای باقیمانده نیز کمتر از 90 هزار است که به زودی آنها را نیز تمام خواهم کرد، اما هر چند به عنوان فردی بی مهر نسبت به مسکن مهر معروف شدم در هیچ افتتاحی شرکت نکردم تا بفهمانم که این رویکرد اشتباه نباید تداوم یابد، لذا در موقعیتی هستیم که نیاز به تغییرات ساختاری داریم.

آخوندی با تاکید بر اینکه کشور به وزرای شجاع برای تغییرات ساختاری نیاز دارد، بیان کرد: در بخش مسکن و جهت تغییر در این حوزه هیچگاه نترسیدم، لذا در برابر همه سوداگران و شهرفروشان ایستادم. پیش از این نیز گفته شد که 123 شرکت دارم اما بررسی های کمیسیون اصل 90 نشان داد حتی یک مورد از این اتهامات صحت نداشت.

 

وزارت راه و شهرسازی به دنبال ساخت مسکن برای کم درآمدها و حل مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی است

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال توقف شهرفروشی و ساخت مسکن برای کم درآمدها و حل مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی است، گفت: 2 هزار و 700 محله به مسکن در ایران احتیاج دارند، لذا 10 برنامه 10 ساله تنظیم شده تا در هر سال یک محله احیا شود. محلات وضعیت متفاوتی دارند، از این جهت سیاست محله محوری را دنبال کردیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با اشاره به اولویت برنامه های رئیس جمهور مبنی بر حل مشکل بافت های فرسوده افزود: این برنامه یکی از نقاط قوت دولت داوزدهم خواهد بود، از همین جهت موضوع پس انداز را برای حل مشکلات مسکن تعقیب خواهیم کرد. تاکنون بیش از 211 هزار نفر در صندوق پس انداز مرتبط با این وزارتخانه پس انداز کرده اند، لذا در بافت های فرسوده و حاشیه ای تسهیلات 8 درصدی بدون نیاز به منابع دولتی ارائه کردیم زیرا تمرکز ما بر مسکن در حوزه حاشیه ای است.

وی با اشاره به مصوبات برنامه ششم توسعه در حوزه بافت های فرسوده و حاشیه ای یادآور شد: در 4 سال گذشته تمام اعتبار برای این بخش ها 37 میلیارد بود که خوشبختانه هم اکنون به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

آخوندی، مسکن اجتماعی را یادآور شد و گفت: این مسکن ها برای افراد کم درآمد که عموماً تحت نظر کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، تامین اجتماعی یا بنیاد مسکن هستند، در نظر گرفته شده، از این رو بنیاد مسکن به عنوان محور قرار گرفته تا سالانه یکصدهزار واحد مسکن اجتماعی بسازد. این موضوع در هیات دولت نیز به تصویب رسیده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در بخش حمل ونقل که یک موضوع محوری و کلیدی است، باید به این نکته تاکید کرد که در ایران 217 هزار کیلومتر راه وجود دارد اما در مقابل این 13 هزار کیلومتر راه ریلی اصلی و فرعی وجود دارد، در سال گذشته حدود 428 میلیون تن در کشور جابه جا شده است که از این میزان 40 میلیون تن توسط خطوط ریلی انجام شده است.

آخوندی گفت: در سال 95 رکورد حمل ونقل ریلی نسبت به سال 92 بیش از 30 درصد رشد داشته، همچنین در حومه تهران سالانه 700 میلیون سفر از تهران به حومه و از حومه به تهران صورت می گیرد که از این میزان 2 درصد توسط خطوط ریلی صورت می گیرد، اگر بخواهیم این میزان تغییر کند باید اقدامات بزرگی را انجام داد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است 30 درصد جابه جایی بار توسط خطوط ریلی انجام شود یعنی 40 میلیون، در سال 1400 باید به 200 میلیون تن افزایش پیدا کند، همچنین در برنامه ششم توسعه مصوب شد که 20 درصد جابه جایی مسافر باید با خطوط ریلی انجام شود یعنی 6 درصد در این زمینه رشد داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از 4 سال گذشته کمتر از 180 کیلومتر بود اما امسال 1800 کیلومتر خطوط ریلی در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت اما باید گفت که اجرای این پروژه ها به طور حتم از طریق تامین مالی بین المللی انجام می شود.

آخوندی گفت: قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان و قطار تهران و مشهد از طریق تامین مالی بین المللی راه اندازی شد، همچنین برای توسعه چابهار از هندی ها 150 میلیون دلار اعتبارات بین المللی اخذ شده است از سوی دیگر از کره ای ها نیز اعتبار دریافت شده است.

 

وزارت راه و شهرسازی به برکت استفاده از برجام توانست منابع خارجی برای توسعه خطوط حمل و نقل ریلی جذب کند

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی به برکت استفاده از برجام توانست استفاده قابل قبولی از منابع خارجی برای توسعه خطوط حمل و نقل ریلی داشته باشد، همچنین اقدام دیگر استفاده از منابع بخش خصوصی است در حال حاضر میزان کل آزادراه ها در کشور 2 هزار و 230 کیلومتر است که باید به 5 هزار کیلومتر افزایش پیدا کند، همچنین برای توسعه راه آهن باید 104 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای توسعه حمل و نقل ریلی نمی توان از منابع داخلی استفاده کرد و باید از منابع بین المللی در این راه استفاده شود، به عنوان مثال تنها در بخش حمل و نقل باید 190 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود البته در این 4 سال برای استفاده از منابع بخش خصوصی 28 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شده است ضمن اینکه در حال حاضر نیز 13 هزار میلیارد تومان قرارداد وجود دارد از سوی دیگر بیش از 60 هزار میلیارد تومان نیز توافقنامه امضا شده است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در بخش بنادر 403 میلیون دلار بخش غیردولتی تسهیلات گرفته است بنابراین این اقدامات با بودجه دولت امکان پذیر نیست و برای اولین بار در ایران ما به دنبال استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل ریلی بوده ایم از سوی دیگر اقدام دیگر تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل است.

آخوندی گفت: در این چند روزه بسیاری از نمایندگان پیامک هایی را در خصوص نظام مهندسی دریافت کردند، قانون نظام مهندسی برای اولین بار توسط من در سال 74 به مجلس پیشنهاد و تصویب شد بنده یکی از مدافعان توسعه مهندسی در ایران هستم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص رفع مشکل امضافروشی در نظام مهندسی افزود: مالک باید بتواند مهندس را خود انتخاب کرده و تمامی پول در اختیار مهندس قرار گیرد باید بتوان واسطه میان مهندسان و مالکان را حذف کرد البته در ارتباط با موضوعات مهم وزارت راه باید تاکید کرد که این وزارتخانه در حال حاضر 65 هزار کارمند و بیش از دو هزار مدیر دارد باید بتوان مدیران لایق را برای اداره این وزارتخانه در سال های آینده تربیت کرد هر چند که وزارت راه با کمیسیون عمران بسیار هماهنگ بوده و مشکلات با تعامل حل می شود. 

نظر شما