شناسهٔ خبر: 20913552 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چین از آمریکا و ژاپن خواست در رابطه با جزایر دریای چین جنوبی مسئولانه رفتار کنند

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت دولت چین و مردم عزم و اراده ای خدشه ناپذیر برای حفاظت از این جزایر و تمامیت ارضی کشور خود دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری شینهوا ؛ وزارت خارجه چین روز جمعه از آمریکا و ژاپن خواست از اظهارات غیر صحیح در رابطه با جزایر دیائویو و دریای چین جنوبی خودداری کنند.
آمریکا و ژاپن روز پنجشنبه مجددا تاکید کردند بند پنج موافقتنامه امنیتی بین دو کشور به موضوع جزایر دیائویو تعمیم می یابد و نگرانی شدید خود را درباره وضع دریای چین جنوبی اعلام کردند.
هوا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این موضوع گفت مواضع چین در قبال جزایر دیائویو و دریای چین جنوبی روشن و ثابت است و دولت چین و مردم این کشور عزم و اراده ای خدشه ناپذیر برای حفاظت از این جزایر و تمامیت ارضی کشور خود دارند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت موافقتنامه امنیتی آمریکا و ژاپن محصول دوره جنگ سرد است که نباید از آن به عنوان بهانه ای برای ادعاهای غیرقانونی ژاپن و آسیب رساندن به تمامیت و حاکمیت ارضی چین و حقوق مربوط به آن استفاده شود. وی افزود در حال حاضر وضع دریای چین جنوبی پایدار است و گفتگو و هماهنگی بین چین و کشورهای آ.سه.آن شاهد پیشرفت های مثبتی بوده است. 
هوا گفت آمریکا و ژاپن که جزء طرف های ذی نفع دریای چین جنوبی نیستند باید به تلاش های کشورهای منطقه برای حل و فصل موضوع از طریق همکاری و مذاکره احترام بگذارند. وی افزود چین از آمریکا و ژاپن می خواهد اقدامات سازنده بیشتری در راستای صلح و ثبات منطقه ای انجام دهند.

نظر شما