شناسهٔ خبر: 20907727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

آرشیو ملی اسناد تاریخی حقوق شهروندی ایجاد می‌شود

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از ستاد خبری دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی، شهرام یوسفی فر شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه نخستین دوره تربیت مربی حقوق شهروندی افزود: در ساختمان آرشیو ملی ایران میلیاردها برگ از اسناد ملی کشور نگهداری می‌شود، در کتابخانه ملی هم بسیاری از کتب وجود دارد که برخی از آنها مرتبط با حقوق شهروندی است.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی حقوق شهروندی در ایران، یادآور شد: در کشور ایران بحث حق شهروندی و حقوق بشر، پیشینه تاریخی دارد و باید توجه داشت که هر مفهوم حقوقی، سیاسی و فرهنگی بر اساس یک سیر تکمیلی بوده است.
یوسفی فر اضافه کرد: برای نمونه می‌توان گفت: انقلاب مشروطه مفاهیم حقوق شهروندی را تبدیل به ساختار می‌کند، اما دقیقا در کودتای 28 مرداد شاهد هستیم که تعرض معکوس برای سلب حقوق شهروندی و مشروطیت شکل می‌گیرد.

**بحث حقوق شهروندی دیر مطرح شد
در ادامه این مراسم، محمود رئیس زاده، معاون توسعه مدیریت ومنابع سازمان اسناد وکتابخانه ملی گفت: حقوق شهروندی موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه خیلی دیر در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و باید زودتر به آن پرداخته می‌شد، هرچند آموزه های دینی ما در این خصوص بی نظیر است.
وی ادامه داد: عظمت موضوع حقوق شهروندی در کشورهای جهان سوم کشف نشده است و باید از طریق دوره های آموزشی تبیین و تشریح شود که قطعا دوره‌هایی مانند نخستین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی یکی از جمله اقداماتی است که در این عرصه موثر است.
رئیس زاده با اشاره به مبانی دین مبین اسلام به بحث حقوق شهروندی، خاطرنشان کرد: در دین اسلام موضوع حقوق شهروندی از نگاه الهی به صورت مبسوط مطرح شده است و ائمه معصومین آن را بارها تبیین کرده‌اند، اما متاسفانه ما نتوانسته ایم به اندازه کافی از این موضوع مهم بهره ببریم.
در بخش دیگری از این مراسم مونس کشاورز، دبیر کنگره حقوق شهروندی گفت: نگاه تعاملی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی باعث شد تا دریچه‌ای جدید در حوزه آموزش و تحقیق حقوق شهروندی باز شود.
وی اظهار کرد: در این دوره آموزشی 200 تن از مربیان و دانش‌آموختگان حوزه حقوق شهروندی با آخرین مفاهیم آموزشی در حیطه حقوق شهروندی آشنا شدند.
کشاورز خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در بیانیه مقدماتی حقوق شهروندی، اجرای حقوق شهروندی را منوط به عزم ملی، همگانی و ورود تمامی دستگاه های مرتبط اجرایی در این حوزه دانست و امروز می‌توان گفت سازمان اسناد وکتابخانه ملی یکی از پیشگامان در تحقق این خواسته بر حق ریاست محترم جمهور است.
رئیس هیئت مدیره انجمن حقوق شهروندی با مخاطب قرار دادن شرکت کنندگان در اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی، افزود: نظر به اینکه شرکت کنندگان در این دوره از بیست استان، به نمایندگی از کل کشور حضور داشته اند، باید عزم خود را جزم کنند تا ضمن به روز کردن خود در گستره حقوق شهروندی، به عنوان نمایندگان دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی در تمام کشور نسبت به بسط، گسترش و آموزش در این عرصه همت گمارند.
مراسم اختتامیه نخستین دوره تربیت مربی حقوق شهروندی شامگاه پنجشنبه با حضور معاون توسعه مدیریت ومنابع سازمان اسناد وکتابخانه ملی، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مسئولان برگزاری کنگره علمی حقوق شهروندی و 200 تن از مربیان و کارشناسان مقوله حقوق شهروندی در محل ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.
اجتمام**3229**1584
تنظیم: حنانه شفیعی**انتشار:مولوی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما