شناسهٔ خبر: 20885445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست کشور مالی برای کمک به نیروهای مشترک "ساحل"

71590

در پی حمله به چندین اردوگاه سازمان ملل در مالی، دولت این کشور از جامعه بین‌الملل خواستار فراهم کردن کمک‌های نظامی و مالی برای تجهیز نیروی مشترک توسط پنج کشور منطقه "ساحل" در آفریقا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عیسی کنفورو، سفیر کشور مالی در سازمان ملل، طی سخنانش در شورای امنیت این سازمان گفت، حملات روز دوشنبه در مالی که منجر به کشته شدن ۹ تن شد و همچنین حمله روز یکشنبه در  بورکینافاسو که کشته شدن ۱۸ تن را به همراه داشت، ضرورت تشکیل نیروهای مشترک این پنج کشور را نشان می‌دهد.

این سفیر گفت، پیشرفت‌هایی از زمان تشکیل رسمی این نیروهای مشترک در اوایل ماه ژوئیه به دست آمده است. با این حال مالی اعلام کرد:  بر تمام کشورهای دوست و شریک سازمان‌های بین‌المللی است که برای تامین بودجه مورد نیاز، به ما کمک کنند.

این نیروهای مشترک را ۵۰۰۰ تن از نیجر، جمهوری چاد، مالی، موریتانی و بورکینافاسو تشکیل می‌دهند.

برای این نیروها بودجه سالانه به مبلغ ۴۹۶ میلیون دلار لازم است که تاکنون تنها ۱۲۷ میلیون دلار جمع آوری شده است.

در همین حال نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، طی سخنرانی درخصوص امنیت در آفریقا بر لزوم "پاسخ فوری" برای هشدار به گروه‌های مسلح افراطی که موجب بی ثباتی در منطقه ساحل آفریقا شده است، اصرار ورزید.

او افزود، وضعیت امنیتی در منطقه ساحل رابطه مستقیمی با وضعیت امنیتی در مالی دارد.

همتای آمریکایی نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفت، همکاری بیشتر میان پنج کشور باعث بهبود امنیت منطقه‌ای و تمجید از صلح‌بانان موجود سازمان ملل در مالی می‌شود.

کنفورو و سفیر نیجریه خاطرنشان کرده‌اند، با وجود این که پس از جلسه شورای امنیت، اتحادیه اروپا و فرانسه حمایت مالی خود را اعلام نکرده‌اند، آمریکا از مشارکت مالی برای این نیروهای مشترک امتناع نکرده است.  

انتهای پیام 

نظر شما