شناسهٔ خبر: 20603867 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده هشترود خواستار استمهال وام های کشاورزان شد

مراغه - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی خواستار استمهال وام کشاورزان شد و گفت: سرمازدگی و خشکسالی کشاورزان را با مشکلات جدی در تولید و پرداخت اقساط تسهیلات مواجه کرده و استمهال وام های آنها ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید حمزه امینی روز یکشنبه در آیین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در هشترود که در روستای دهلان این شهرستان برگزار شد افزود: یک سوم غله آذربایجان شرقی در شهرستان های هشترود و چاراویماق تولید و تامین می شود اما امسال با توجه به وضعیت سرمازدگی و خشکسالی حاکم در منطقه، بیشتر کشاورزان با مشکل تهیه بذر مواجه شدند.
وی همچنین با بیان اینکه شهرستان هشترود قطب تولید گندم دیم در استان است گفت: ایجاد مرکز تحقیقات کشاورزی در این شهرستان ضروری است.
امینی همچنین به اخذ تسهیلات کشاورزی از سوی برخی افراد و سرمایه گذاری آن در آبادی ها و روستاهای سایر شهرستان ها اشاره کرد و افزود: هر تسهیلاتی که در این شهرستان پرداخت می شود باید در همین جا نیز هزینه شود.
وی بر ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در هشترود تاکید کرد و گفت: هرسرمایه گذاری که در این شهرستان برای ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی سرمایه گذاری کند حمایت خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این آیین از اختصاص 980 میلیارد ریال برای خرید ادوات و ماشین آلات جدید کشاورزی خبر داد و گفت: این تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزان از جمله کمباین، تراکتور و ادوات یدکی و در بخش های زراعت، باغبانی، اموردام، شیلات و حفظ نباتات به متقاضیان پرداخت می شود.
یعقوب ایرانیفام بر یکپارچه سازی اراضی، حفظ بقایای گیاهی، رعایت تناوب مناسب، خاکورزی مناسب و جایگزین کردن ادوات جدید و بروز تاکید کرد.
وی گفت: کارشناسان بین المللی ایکاردا (مرکز تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشک)، رقم های سازگار با هر منطقه را معرفی می کنند و کشاورزان برای داشتن محصولی بیشتر و بهتر باید این ارقام را کشت کنند.
وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی حاکم و خشکسالی و سرمازدگی بی سابقه فصل زراعی امسال در 50 سال گذشته بی سابقه بود افزود: متاسفانه با وضع اقلیمی حاکم، کشاورزان برای تهیه بذر برای کشت پائیزه با مشکل مواجه خواهند شد اما سازمان جهاد کشاورزی استان برای رفع این مشکل تلاش خواهد کرد.
50 مرکز خرید گندم در آذربایجان شرقی برای خرید آسان این محصول از کشاورزان فعال است.
تا کنون 80 هزار تن گندم در استان خریداری شده که پیش بینی می شود این رقم تا پایان فصل برداشت به 300 هزار تن برسد.
نحوه پرداخت وجوه کشاورزان بر اساس ثبت در سامانه جامع بازرگانی دولت و سامانه بانک کشاورزی است و وجوه کشاورزان در 2 مرحله 50 درصد وجوه پس از 45 روز و مابقی نیزدر صورت تامین اعتبار بلافاصله پرداخت خواهد شد.
در شهرستان هشترود سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان شرقی شهرت دارد.
این شهرستان با وسعت یک هزار و 990 کیلومتر مربع در 120 کیلومتری تبریز واقع شده و از شمال با بستان آباد، از شرق با میانه، از غرب با مراغه و از جنوب با چاراویماق همجوار است.
خبرنگار:جلیل دین محمدی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
7486/3077

انتهای پیام /*

نظر شما