چکیده
ظهور و نشر اندیشه پسا ساختارگرایی با جهت گیری ها و رویکردهای خاص خود در رویارویی با شناخت در حوزههای علوم انسانی، اجتماعی، از جمله علوم تربیتی از طریق سنت های فرهنگی و زبانی، روششناسیهای متعدد و گوناگونی را پیش پای پژوهشگران حوزههای یاد شده قرار داده است بهگونهای که ظاهراً نوعی آشفتگی روششناختی را به دنبال داشته است؛ لذا در این مقاله، که با روش تحلیلی و توصیفی صورت بندی شده است، پس از تحلیل و تشریح رویکرد ساختارگرایی به عنوان زمینه پیدایش جنبش پسا ساختارگرایی، اشتراکات و افتراقات آن ها تبیین شده است. در نتیجه آن ، فضای پژوهش تربیتی در پرتوی نگرش پساساختار و از دریچه الگوی واسازی دریدایی و نیز الگوهای انتقادی و ساختزدای فوکو یعنی ، "دیرینه شناسی"، "تبار شناسی" و "تحلیل گفتمان انتقادی" ترسیم شده است.
کلمات کلیدی : پسا ساختارگرایی;ساختارگرایی;پژوهش تربیتی;واسازی;اندیشۀ فوکو
نویسندگان:
ایراندخت فیاض, حسین شرفی
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی - سال بیست و چهارم، شماره 33، زمستان 1395.
∎
نظر شما