شناسهٔ خبر: 20569482 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

محمد دهقان:

دولت موظف به اقدام متقابل در برابر نقض توافق هسته‌ای است

نماینده مردم چناران در مجلس با بیان اینکه در کشور کسی نیست که ادعا کند توافق هسته از سوی آمریکا نقض نشده است، گفت: دولت حیثیت و هویت سیاسی خودش را به برجام گره زده و به همین علت باوجود همه بدعهدی‌ها، همچنان برجام را در آغوش گرفته و تمایل ندارد آن را از خود دور کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر محمد دهقان در گفتگو با ندای چناران اظهار داشت: موضوع تحریم در کشور، با برخی از سوء استفاده‌های سیاسی آمیخته شده است. در گذشته به خاطر فشار تحریم‌های آمریکا، جریان سیاسی حاکم بر دولت فعلی، تبلیغ کرد اگر ما روی کار بیاییم، با دنیا تعامل و گفتگو می‌کنیم و مشکل تحریم را حل خواهیم کرد. مردم نیز در سال ۹۲ به خاطر نارضایتی از وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، به این شعارها رأی دادند.
نماینده مردم شهرستان چناران طرقبه و شاندیز ادامه داد: در چهار سال گذشته آقای روحانی به لحاظ اقتصادی کار مهمی انجام نداد و فقط مقداری ازتحریم‌هامعلق شد و در برخی ازآنها متوقف شد اما در مسائل بانکی و بیمه‌ای وبویژه درفضای روانی همچنان تحریم‌ها وجود داشت وعلیرغم رفت وآمدها هیچ شرکتی جرآت ایجادروابط اقتصادی با ایران نداشت به جز مواردی که به ضرر ما وبه نفع بیگانگان بوده است .
وی با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: در این دوره، بازهم آقای دولت حاکم این‌گونه شعار دادند که ما بخشی از تحریم‌ها را برداشتیم و بقیه را نیز برمی‌داریم و وضعیت اقتصادی بهتر می‌شود اما اگر فلان کاندیدا رأی بیاورد تحریم‌ها برمی‌گردد و وضعیت معیشتی مردم خراب می‌شود. مردم نیز به خاطر اینکه تحریم‌ها کاملا برطرف شود و فشار اقتصادی بر کشور وجود نداشته باشد، دوباره به این شعارها اعتماد کردند.

چرایی موکول شدن تحریم‌ها به بعد از انتخابات

وی بابیان اینکه قبل از انتخابات، اتحادیه اروپا ازکنگره آمریکا تقاضا کرد تا تحریم‌ها علیه ایران، به بعد از انتخابات موکول شود، گفت: این سئوال بوجود آمد که چرا اروپائیان برای دولت مستقر در ایران دلسوزی کنند و بگویند اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، موجب تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود و جریان حاکم را تضعیف می‌کند؛ این اتفاق قابل‌تأمل بود.
دهقان بیان داشت: اگر این اتفاق (موکول شدن تحریم‌ها به بعد از انتخابات) بااطلاع و رایزنی برخی از سیاسیون انجام‌شده، جای تأسف دارد که چطور برخی از جریانات سیاسی داخلی، برای رسیدن به مقصودشان، حاضرند دست به دامن بیگانگان شوند که تشکیلات امنیتی ما باید این موضوع را پیگیری کند که چه کسانی با اتحادیه اروپا رایزنی کردند که تحریم‌هابه بعد انتخابات موکول شود تا این دولتی که الآن مستقر است بتواند رأی مردم را جذب کند. اگر هم هماهنگی از قبل انجام نشده باشد، بازهم جای یک سؤال می‌ماند که با چه هدفی، اروپاییان و آمریکایی‌ها به دنبال تاثیرگذاری برانتخابات بودند

آمریکا چه هدفی را دنبال می‌کند؟

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس ادامه داد: اروپا و آمریکا به دنبال این بوده است  دولتی در ایران مستقر شود که  در برابر فشارها، عقب‌نشینی کند و آنچه آن‌ها تقاضا کردند، اجابت نماید، به همین دلیل، با موکول کردن تحریم‌ها به بعد از انتخابات، به‌نوعی از دولت فعلی حمایت سیاسی و تبلیغاتی کردند  کما اینکه بی‌بی‌سی و سایر رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی، در ایام انتخابات صریحاً ازیک نامزدحمایت می کردند.

قرار بود تحریم جدیدی اعمال نشود

دهقان خاطرنشان کرد: موضوع مهم‌تر این است که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران رانسبت به گذشته  منسجم تر کرده است و طبیعتاً آثارش در ماه‌های آینده  نمایان می‌شود. اما جای این سؤال باقی است که آنها که می‌گفتند به ما رأی بدهید تا تحریم جدیدی اعمال نشودو به رقیب ما رأی ندهید که تحریم‌ها برمی‌گردد، این افراد الآن چه پاسخی برای ملت ایران و افکار عمومی دارند.
وی افزود: این افراد خودشان را قهرمان رفع تحریم‌ها نشان دادند و بعد معلوم شد که این ادعاها کاملاً بی‌ اساس بوده و آمریکایی‌ها تحریم‌های به نوعی  سخت‌تر از تحریم‌های قبل از برجام را به بهانه حقوق بشر وفعالیت موشکی علیه ما تصویب کردند.

کسی نیست که ادعا کند برجام نقض نشده

نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی دو سال گذشته ایران درزمینهٔ قرارداد هسته‌ای به همه تعهداتش عمل کرده و آمریکایی‌ها برای چندمین بار، برجام را نقض کردند و اروپاییان نیز صرفاً سکوت می‌کنند و تماشاگرند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تصویب این تحریم‌های جدید موسوم به «مادر تحریم‌ها» در کنگره آمریکا، ناقض برجام است یا خیر، گفت: در اینکه برجام نقض شده است تردیدی نیست. آقای ظریف، وزیر امور خارجه بارها اعلام کرده که برجام نقض شده است. کسی در داخل کشور نیست که ادعا کند این توافق هسته از سوی آمریکا نقض نشده است.

دولت حیثیت و هویت سیاسی خودش را به برجام گره زده است

دهقان اظهار کرد: دولت امروز باوجود همه بدعهدی‌ها، همچنان این برجام را در آغوش گرفته و تمایل ندارد آن را از خود دور کند چراکه حیثیت و هویت سیاسی خودش را به برجام گره زده است. خودشان مرتب اعلام می‌کنند که برجام نقض شده اما از طرف دیگر، اقدامی در برابر این بدعهدی‌های آمریکا نشان نمی‌دهند.
وی بیان داشت: جریان سیاسی حاکم به دنبال این است تا غیرت نیروهای انقلابی علیه رفتار امریکا و وادادگان داخلی تحریک شود تا اگر در آینده کاری هم درمقابل بدعهدی های آمریکا انجام دادند بتوانندعلت نارسایی‌های اقتصادی را، خروج از این توافق بین‌المللی وانمود کنند و آن را به گردن معترضان بیاندازند.

طبق قانون، دولت موظف به اقدام متقابل در برابر نقض برجام است

این نماینده مجلس تأکید کرد: شورای نظارت بر برجام باید به وظیفه خود که عکس‌العمل در برابر این تحریم‌ها است، عمل کند. بر اساس ماده ۳ اقدام متقابل و متناسب (موسوم به قانون برجام) مصوب مجلس شورای اسلامی ، دولت موظف است که اگر برجام نقض شد، اقدام متقابل انجام دهد.

شورای نظارت بر برجام،عکس العمل نشان دهد

وی بیان داشت: قانون روشن است و انتظار این است که شورای نظارت بر برجام، کمی غیرت ایرانی از خود نمایان کند و تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرد.

آمدورفت هیئت‌های اروپایی، یک کار سیاسی ـ تبلیغی بود/ قرارداد بین‌المللی زیادی بسته نشده است

دهقان همچنین در خصوص عاقبت قراردادهای منعقدشده دولت با شرکت‌های بین‌المللی، باوجوداین تحریم‌های جدید، گفت: قرارداد بین‌المللی زیادی بسته نشده و دولت بیش از آنکه قرارداد ببندد، شعار داده است. این‌همه آمدورفت هیئت‌های اروپایی، صرفاً یک کار سیاسی بود که همان اتحادیه اروپایی که برای موکول شدند تحریم‌ها به بعد انتخابات با آمریکا رایزنی کرد، آن را مدیریت می‌کرد.
وی ادامه داد: یکسری هیئت‌ها به‌صورت تبلیغاتی رفت‌وآمدی به کشور داشتند اما این اقدامات به‌نوعی رفتار فریبکارانه اروپاییان بود که با هماهنگی برخی از مقامات سیاسی دولت ایران انجام شد تا مردم را نسبت به تنها سرمایه این جریان ‌که برجام بود، خوش‌بین کنند.

دستاورد برجام دو _ سه قرارداد محرمانه ترکمانچای است

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس خاطرنشان کرد: در این دو سال پس از برجام، قرارداد مهمی بسته نشده است به‌جز دو- سه قرارداد محرمانه ترکمانچای که این قراردادها تقریباً یک‌طرفه است. یکی قراردادی که با پژو بسته شده که محرمانه و خسارت‌بارگزارش شده است و دیگری قراردادی که با توتال بسته‌شده و آن نیز به نفع ملت ایران نخواهد بود.

توتال به دنبال معطل کردن میدان گازی ماست تا منافع بیشتری از طرف قطر کسب کند

دهقان عنوان داشت: توتال پنجمین شرکت فاسد دنیا و یک شرکت رشوه دهنده است و ازلحاظ مالی سرمایه‌گذاری زیادی قرار نیست در ایران انجام دهد. کل سرمایه‌گذاری که در طی سه سال و نیم آینده در ایران انجام می‌دهد، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است درحالی‌که همین شرکت از میدان مشترک ما با قطر سالانه حداقل ۴ میلیارد دلار برداشت می‌کند.
 وی افزود: توتال که قرارداد بسته است طبق نظر کارشناسانً به دنبال معطل کردن میدان گازی ماست تا منافع خودش، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از طرف قطر تأمین شود لذا این قرارداد پنهانی و محرمانه، برای کشور خسارت‌بار است.

باید پاسخگوی نسل امروز، آینده و تاریخ ایران باشند

دهقان در خصوص خرید هواپیماهای ایرباس نیز گفت: دولت‌مردان چند هواپیما خریدند و با آن عکس یادگاری گرفتند درحالی‌که بیش از ۲۰۰ هواپیما در کشور داریم که پرواز می‌کند.
وی ادامه داد: اگر دولت گوشه‌ای از این قرارداد را برفرض واقعی بودن در جهت حمایت از تولید هواپیما در داخل کشور صرف می‌کرد، می‌توانستیم سازنده هواپیما باشیم.
نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس گفت: این قرارداد محرمانه طبق اخبار رسیده باقیمت بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن بسته‌شده است و بیشتر برای تبلیغات انتخاباتی بوواما برای ضرباتی که به کشور واردشده است و کلاهی که آمریکایی‌ها سرما گذاشتند، باید پاسخگوی نسل امروز، آینده و تاریخ ایران باشند.
انتهای پیام/

نظر شما