شناسهٔ خبر: 20568570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق:

47 درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی سال گذشته در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است

نمایندگی خراسان رضوی

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق عنوان کرد: 47 درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی سال گذشته صرفا برای تامین سرمایه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جعفر محمدنژاد امروز در همایش آینده انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی در خصوص راه حل جلوگیری از مهاجرت روستائیان تصریح کرد: بهترین راهکار برای کشاورزی که به دلیل خشکسالی ناچار به مهاجرت است، تامین منابع مالی ارزان قیمت است. عمده سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق کمتر توسعه یافته صورت می‌گیرد که با عدالت اجتماعی مدنظر مقام معظم رهبری نیز مطابقت داشته و هزینه‌ مالی وزارت نیرو را نیز کاهش خواهد داد.

وی از رشد چشمگیر فعالیت‌ها در این حوزه خبر داد و علت آن را قیمت خرید تضمینی توسط دولت عنوان کرد و افزود: ما با حمایت دولت در سال گذشته به 100 مگاوات تولید رسیدیم و امسال امیدواریم به 600 مگاوات تولید برسیم.

محمدنژاد دلیل ناکارآمدی فعالیت‌ها در این بخش در سال‌های گذشته را نگاه دولتی دانست و اضافه کرد: ما حتی یک کیلو وات برای مراکز دولتی مجوز صادر نکردیم و موظفیم شرایط قابل اطمینانی برای بخش خصوصی فراهم کنیم. در این راستا 47 درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی سال گذشته صرفا برای تامین سرمایه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

حمیدرضا امیری‌نیا، رئیس کمیته اقتصاد دانش‌بنیان ستاد اجرائی فرمان امام(ره)، در ادامه با اشاره غفلت‌های تاریخی صورت گرفته در حوزه نفت و گاز اظهار کرد: این غفلت نباید در زمینه انرژی‌های نو تکرار شود زیرا انرژی‌های نو یک ضرورت است. زنجیره فناوری سوخت‌های تجدیدپذیر پچیده نیست اما می‌تواند به موضوع پیچیده‌ای تبدیل شود. همسایه‌های ما تشنه انرژی‌های نو هستند و ما می‌توانیم افق بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را فراروی خود داشته باشیم.

وی استان خراسان را استانی مستعد در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: این استان به دلیل وجود همه شرایط از اکوسیستم، فناوری، اشتغال و ریگلاتوری استانی پرچم‌دار در این حوزه است و مشکل جدی در تامین مالی طرح‌های اینچنینی وجود ندارد.

مسلم موسوی، مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، نیز در ادامه این همایش عنوان کرد: سیاست‌های دولت بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است بر همین اساس قیمت خرید برق تولیدی به 800 تومان افزایش یافت که باعث سیل سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه شد.

وی با اشاره به افزایش نرخ خرید تضمینی از جذب 306 میلیارد دلار سرمایه خارجی در این زمینه خبر داد و افزود: همچنین دیروز و امروز یک نیروگاه در کرمان و یک شرکت پنل خورشیدی در شیراز به بهره‌برداری رسید. در این حوزه چالش‌ها کم‌کم در حال شناسایی است که یکی از آن قراردادهای خرید تضمینی است.

موسوی ادامه داد: قراردادهای واگذاری و مشکلات فاینانس دیگر مشکلات ما در این زمینه است. نیروگاه‌های همدان و اصفهان با 100 درصد سرمایه‌گذاری و بدون فاینانس انجام شدند. 

موسوی در خصوص اهداف برگزاری این همایش تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی همایش‌ هماهنگی سیاست‌گذاران این حوزه تحت عنوان پنجره واحد است.

وی، مشکل پنل‌های خورشیدی را عدم شناخت  مردم دانست و در خصوص مزایای این طرح گفت: با اجرای این طرح هم برق همان منطقه تامین می شود و هم مستقل از شبکه خواهند شد و هم اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد. همچنین به دلیل پخش شدن شبکه توزیع، این امر به پدافند غیرعامل نیز کمک خواهد کرد.
انتهای پیام

نظر شما