شناسهٔ خبر: 20563061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روسیه بر لزوم اعزام کارشناسان شیمیایی به سوریه اصرار دارد

R7969/P36446/S8,89,90/CT10

روسیه در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت بر لزوم اعزام کارشناسان به مناطقی در سوریه که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند، تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، روسیه در مورد لزوم اعزام کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی به شهر «خان شیخون» که در تاریخ 4 آوریل سال جاری مورد حمله گاز سمی قرار گرفت، اصرار دارد. این مسئله در نامه ای که روز چهارشنبه نمایندگی دائم روسیه در نیویورک به "آنتونیو گوترس" دبیرکل سازمان و شورای امنیت ارائه داد، مورد تاکید قرار گرفته و یادآوری شده است که بدون اعزام کارشناسان بین المللی، مشخص کردن واقعیت رخ داده در این شهر، غیرممکن خواهد بود.

در این نامه، "پیتر ایلیچییف" کفیل نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ابراز نارضایتی نموده است که کارشناسان بین المللی تا به امروز از شهر خان شیخون و پایگاه الشعیرات که مقامات آمریکایی ادعا می کنند حمله شیمیایی از آنجا صورت گرفته و هوایپمای ارتش سوریه مهمات حاوی مواد شیمیایی حمل کردند، بازدیدی بعنل نیاورده‌اند.

در این نامه یادآوری شده است، ابتدا سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بهانه فقدان امنیت، از اعزام کارشناسان خود به سوریه خودداری کرد و بعد از آن هم کمیسیون مشترک تشکیل شده به همراه سازمان ملل اعلام نمود که با توجه به پیشرفت علوم و فناوریها، اصلا نیازی به اعزام کارشناس به محل وجود ندارد.

این دیپلمات روس با تشریح جزییات گزارش مربوط به این حمله شیمیایی، از برخورد غیرحرفه‌ای و نادیده گرفتن واقعیات موجود در مورد حادثه رخ داده بشدت انتقاد نموده و این موضع گیری را مغرضانه ارزیابی کرد.  

ایلیچییف ابراز اطمینان نموده است: «واقعیات پیرامون حمله به خان شیخون، در هر صورت بعد از مدت زمان مشخصی روشن خواهد شد، ولی مسئله این است که در این زمان در منطقه خاورمیانه ممکن است حوادث بسیار خطرناکی رخ دهد و تروریسم شیمیایی بتواند بر اساس همین سناریو، به اهداف سیاسی و نظامی خود دست یابد. و این جامعه بین الملل است که باید مانع از تحقق چنین روند اوضاع وحشتناکی برای خاورمیانه  شود.»

انتهای پیام/

نظر شما