شناسهٔ خبر: 20546210 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

حدادعادل در آیین بزرگداشت بانوی شعر انقلاب:

سیمین‌دخت وحیدی پابه‌پای انقلاب حرکت می‌کرد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تجلیل از سیمین‌دخت وحیدی عنوان کرد: بانوی شعر انقلاب را بدون ذره‌ای حاشیه، انحراف و مسئله، خالص و مخلص و بدون توقع، پا به پا، همراه و مدافع انقلاب دیدیم. این شاعر با خلق خوش و آن روحیه معنوی خانم‌های جوان شاعر را جذب کرده و استعدادهای‌شان را پرورش داده‌ و در حق آن‌ها بزرگواری، معلمی و مادری کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، سی و هفتمین مراسم شب شاعر همزمان با آغاز دهه کرامت با تجلیل از سیمیندخت وحیدی، بانوی شعر انقلاب با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، محمدعلی گودینی، محمدرضا سنگری، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، علی‌محمد بشارتی، سودابه امینی، عارفه دهقانی، خانواده این شاعر و جمعی از شاعران انقلابی سه‌شنبه سوم مرداد از سوی سازمان رسانه‌ای اوج برگزار شد.

حدادعادل گفت: حضور و وجود خانم وحیدی در فضای شعر و ادب کشور در سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب برای امثال بنده یک خاطره خوب و شیرین از او است.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه هنر و شعر به عنوان بالاترین هنر جنسیت نمی‌شناسد، اظهار کرد: هم مرد شاعر و هم زن شاعر خوب داریم ولی بلاخره هنر زنانه خود را نشان می‌دهد و چون هنر از عمق جان هنرمند برمی‌خیزد، خصوصیت زنانگی و زن بودن در هنر جلوه می‌کند و ظرافت‌ها، لطافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی در شعر زنان دیده می‌شود که به روانشناسی، خصوصیت و مادر بودن زن مربوط می‌شود که شاید مردها قادر به آوردن آن لطافت در شعر نباشند.
 
وی پروین اعتصامی را معروف‌ترین و بزرگترین شاعر زن که با آن اندیشه پاک و بلند و زبان شسته و رفته و آن خصوصیاتی که شعر او دارد، نه تنها افتخار شعر فارسی، بلکه افتخار زنان شاعر جهان خواند و افزود: نکته‌ مهم این است که در آغاز انقلاب دست  ما از حیث ادب و هنر در مقابل نیازی که داشتیم، بسته بود. در آن سال‌ها قدر شاعرانی مثل مرحوم سبزواری، اوستا، شاهرخی و خیلی‌های دیگر معلوم شد که در میان خانم‌ها، دو خانم بودند که همیشه امیدبخش و مددرسان بودند، یکی خانم سپیده کاشانی و دیگری خانم سیمین‌دخت وحیدی که شعرشان ارزش و اعتبار داشت، کلام‌شان فصیح بود و می‌شد شعر آنها را خواند و عرضه کرد.
 
حدادعادل ضمن یادآوری روز‌های شروع کار او در رادیو در شروع انقلاب اظهار کرد: در آن روزهای سخت و ابتدای امر قدر شعر ایشان را درک می‌کردیم و نام خانم وحیدی از همان سال‌ها در امثال بنده مانده و تمام چهل سالی که ما این شاعر را می‌شناسیم، او را بدون ذره‌ای حاشیه، انحراف و مسئله، خالص و مخلص و بدون توقع، پا به پا، همراه و مدافع انقلاب دیدیم.
 
وی خانم وحیدی را خانمی متدین، متعهد، برخاسته از خانواده‌ای فرهیخته و از شهری متدین، مقاوم و مبارز دانست و اظهار کرد: این بانو همچنان بر صراط مستقیمی که داشته‌اند استوار مانده و با خلق خوش و آن روحیه معنوی که دارند، خانم‌های جوان شاعر را جذب کرده و استعدادهای‌شان را پرورش داده‌اند و در حق آن‌ها بزرگواری، معلمی و مادری کرده‌اند.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان گفت: ما وظیفه داریم سپاسگزار شخصیت‌هایی مثل ایشان باشیم و ترجمه قرآن کریم و دو کتاب خود را به عنوان یادگار از این مجلس به این بانوی شاعر تقدیم می‌کنم و برای او طول عمر و سلامت آرزو دارم.
 
علی‌محمد بشارتی دیگر مهمان این نشست ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت و ابراز خوشحالی و افتخار از دعوت  و شرکت در این جلسه گفت: چرا امروز؟ چرا از چنین شخصیت‌های کم نظیر در جای خود و به موقع استفاده و تجلیل نمی‌شود؟ درست است که از افراد بزرگ بزرگ باید تجلیل کرد و کسی جز صاحبان فضل و اندیشه نمی‌توانند از چنین افرادی تقدیر و تجلیل کنند اما کاش این جلسه و جلسات مشابه برای تجلیل از افراد و به‌ویژه این خانم فرهیخته در زمانی مناسب‌تر بود.
 
وی ضمن اشاره به پیشینه تاریخی و ادبی شهر جهرم، زادگاه این شاعر، اصالت خانوادگی و معرفی خانواده سیمین‌دخت وحیدی اظهار کرد: خانم وحیدی راه شعر و شاعری را از همان طفولیت و سنین پایین پیمود و این نشان می‌دهد که خاستگاه، خاندان، والدین و همراهان او همه اهل این حرف، این بحث‌ها بوده و هستند.
 
رئیس حوزه هنری شعر را به دلیل وابستگی کمتر به عنوان و وسیله نسبت به سایر هنرها، ارزنده‌ترین هنر در مجموع هنرها خواند و افزود: علما در بیان کلام امتیازبندی‌هایی دارند که بالاترین آن پنج است و به بیان کلام از طریق شعر تعلق دارد که باید هر پنج امتیاز را به خانم وحیدی اهدا کرد.
 
بشارتی ضمن بیان سابقه مبارزه و مجاهده در خانواده شاعر و اینکه فرهنگ در خانواده این شاعر وارداتی نبوده و یک امر ذاتی است؛ اظهار کرد: برای آن اندیشمندان مبارزی که قبل از انقلاب اشعار جهت‌دار زیادی سرودند و بعد از انقلاب اثری از آن‌ها ندیدم، بسیار متاسفم.
 
وی در ادامه ضمن نقل قولی از مرحوم دکتر شریعتی در رابطه با از بین رفتن روح مبارزه، افزود: اصلا همه هم و غم شیعه در هزار سال مبارزه برای تشکیل حکومت اسلامی بوده است، شعری که به قول ملک‌الشعرای بهار چیزی جز حرف مفت از آن در نمی‌آید، چه فایده‌ای دارد. امروز که دشمن تمام قد رو به روی انقلاب اسلامی ایستاده و دارد همه چیز را تهدید می‌کند، همه مقامات، همه طبقات و افراد باید موضع‌گیری داشته باشند و صحبت کنند. چرا عده‌ای در این زمینه کوتاه آمدند.
 
رئیس حوزه هنری کارنامه خانم وحیدی را مشحون از آثار جهت‌دار در مورد جنگ و جبهه و دشمنان انقلاب و اسلام دانست و عنوان کرد: یکی از مختصات این خانم بی حاشیه بودن است بدون توقع و منت به جبهه جنگ و سفرهای طولانی رفتند و رزمندگان را چون فرزندان خودشان دیدند. نقش و سهم این بانوی شاعر باید محفوظ باشد.
 
بشارتی در پایان گفت: ناراحتی من این است که چرا یک خانم فرهیخته تا این اندازه احساس مسئولیت می‌کنند اما بنده و امثال بنده نباید احساس مسئولیت داشته باشیم.

وی سخنانش را با خواندن غزلی از دیوان «هور» از خانم وحیدی به پایان برد.
 
سپس عارفه دهقان و خانم یوسفی به بیان خاطراتی از دیدارهای‌ خود با سیمین دخت وحیدی پرداختند و ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی این شاعر را یادآور شدند. همچنین شاعر معاصر سودابه امینی یادداشتی درباره شعر انقلاب و جایگاه خانم وحیدی در این حوزه، قرائت کرد.
 
از دیگر مهمانان حسین اسرافیلی از شاعران همدوره سیمین‌دخت وحیدی بود که در جایگاه صحبت قرار گرفت و درباره شخصیت و وجهه انقلابی خانم وحیدی و نقش او در شکل‌گیری و ادامه فعالیت حوزه هنری و شعر انقلاب سخن گفتند. همچنین محمدعلی فروغی، فرزند این بانوی شاعر به نیابت از برادران خود نامه‌ای ادبی و احساسی خطاب به مادر خود خواند.
 
این نشست با شعرخوانی سیمین‌دخت وحیدی و تجلیل و تقدیر از او با هدایایی توسط خانم‌های شاعر و انداختن عکس با این شاعر به پایان رسید.  
 
۱۴ بانوی شاعر و نویسنده از جمله نفیسه سادات‌موسوی، عارفه دهقانی، سارا عرفانی، مریم کرباسی، نغمه مستشار نظامی، فاطمه ثانی‌راد، افسانه غیاثوند، اعظم سعادتمند، سودابه امینی، انسیه موسویان، عالیه مهرابی و... آثار خود را به مناسبت برگزاری پاسداشت بانوی شعر انقلاب به وی تقدیم کردند.

نظر شما