شناسهٔ خبر: 20539478 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال خبر داد:

ثبت انجمن سواد رسانه ای کشور/۱۱ هزار کانال تلگرامی با ۴۶۰ میلیون نفر عضو فعال داریم

خبرگزاری شبستان: مرتضی موسویان گفت: انجمن سواد رسانه ای کشور در وزارت کشور به ثبت رسید و اولین انجمنی است که در این حوزه شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان جلسه اتاق فکر دومین همایش سواد رسانه ای کشور و جلسه مشورتی اعضای شورای سیاست گذاری دومین همایش سواد رسانه ای و معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان با حضور مرتضی موسویان ، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان   و اساتید رسانه برگزار شد.

 

سیدمرتضی موسویان در سخنانی در این نشست گفت: همایش سواد رسانه ای سال پیش به صورت حرفه ای برگزار شد و به عنوان نخستین همایش  از جهت جلب نظر نخبگان و هم مشارکت سازمان های اجرائی کشور گام بزرگی بود.امیدواریم در همایش دوم با روکیرد شورای سیاست گذاری گام های بلند تری در حوزه سواد رسانه ای برداریم.

 

 

وی افزود: ما به دنبال فضای مجازی سالم و ایمن هستیم و حرکتی که در این مسیر آغاز شده است درخت بسیار جوان و آسیب پذیری است که باید آن را مراقبت کرد تاریشه بدواند و قوی تر شود. اواخر همین ماه نشستی با اندیشمندان این حوزه خواهیم داشت تا از تجارب  آنها و البته دیگر کشورها در این حوزه استفاده کنیم.

 

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد همچنین گفت: برگزاری همایش اول به ما درس تیم ورک داد و یاد گرفتیم چطور در کنار وزارت ورزش ، وزارت علوم ، وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد رویدادی را رقم بزنیم که تاثیر گذار باشد.

 

 

وی با بیان اینکه به کمک کسانی که تالیفاتی در حوزه فضای مجازی دارند و نظرشان تعیین کننده است احتیاج داریم،  افزود:می خواهیم این افراد نظرات خود را بگویند تا در اختیار دیگران قرار بدهیم.دکتر ضیائی پرور مجری قوی شدن تیم اجرائی ما هستند و مقدماتی فراهم شده تا همایش از ابتدا فعال باشد.

 

موسویان از ثبت انجمن سواد رسانه ای ایران گفت و بیان کرد: این انجمن در وزارت کشور به ثبت رسیده است و اولین انجمن به ثبت رسیده در این حوزه است. افرادی در هسته مرکزی این انجمن هستند و می توانند کار را به شکل ملی برگزار کنند.

 

وی همچنین درباره اقدامات وزارت ارشاد در خصوص ساماندهی فضای مجازی گفت: 35 زمینه قانونی داریم که نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی دارند. در وزارت ارشاد سه بخش را لازم و ملزوم یکدیگر می دانیم؛  ثبت و صدور مجوز ، حمایت و نظارت وصیانت از آثار.

 

موسویان با بیان اینکه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن می تواند برگرفته از تجربه جهانی اینترنت ایمن باشد، توضیح داد:  مولفه هایی که به کار گرفته ایم باید بسیار بزرگ تر از کشورهای دیگر باشد. انچه ارکان زیست بوم را تشکیل می دهد مشارکت مردمی و مشارکت نهادها را می طلبد و باید قابل مدیریت باشد.در واقع فضای مجازی سالم با مشارکت فعالان حکومتی و قابل مدیریت بودن بودن تحقق پیدا می کند.

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد توضیح داد: پنجره واحدی برای اعطای شامد ایجاد شد تا در این صفحه هر نوع محتوای دیجیتال بتواند شامد بگیردو تلاش کردیم افراد برای دریافت شامد نیاز به حضور فیزیکی نداشته باشند. امضای الکرتونیک با هزینه کم را برای افراد خواهیم داشت تا سرآغازی باشد برای به رسمیت شناختن مالکیت ثبت اثر .قاونین را به شکلی عوض کردیم که یک فرد 16 ساله می تواند مجوز کسب و کار دیجیتال بگیرد که از مالیات هم معاف است. شبکه ای به نام شبکه ملی فرهنگ ایجاد کردیم که بتواند سرویس دهی کند تا فرد بتواند محصولش را رایگان ارائه کند.

 

وی بیان کرد:برداشتن شامد در هر کدام از زمینه ها یعنی دیده نشدن در فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، بنابراین نظارت و صیانت باید همگانی شود. هر فردی باید بداند در فضای مجازی چطور کار کند چه محتوایی تولید کند.

 

موسویان توضیح داد: 11 هزار کانال تلگرامی موثر داریم که 460 میلیون نفر استفاده کننده دارند، 300 هزار کانال تلگرامی فراسی زبان داریم که 60 درصد از آها بالای 5 هزار نفر عضو دارند. قانون می گوید همه محتواها در فضای مجازی باید شامد داشته باشند اما چون قانون نانوشته ای است فعلا راهی برای اجرائی شدنش نداریم؛ بر اساس مصوبه هیات وزیران همه موظف هستند محتوای خود را ثبت کنند اما چون در کشور ضمانت اجرائی نداریم کسی آن را رعایت نمی کند.

 

 

نظر شما