شناسهٔ خبر: 20533380 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با «جوان»:

گرانی پیاز کار دلالان نیست

روزنامه جوان

به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار بيش از 30 سال است كه دومحصول سيب‌زميني و پياز با مشكلات افزايش توليد در يك سال زراعي و كاهش آن در سال زراعي آينده مواجهند.

صاحب‌خبر -
به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار بيش از 30 سال است كه دومحصول سيب‌زميني و پياز با مشكلات افزايش توليد در يك سال زراعي و كاهش آن در سال زراعي آينده مواجهند. مدافعان واردات، وزارت جهاد كشاورزي را مقصر اصلي مي‌دانند و مي‌گويند كه اين وزارتخانه توانايي تنظيم بازار اين دو محصول پر مصرف را ندارد. اما حسین مهاجران تنها راه برون‌رفت از اين معضل را ايجاد صنايع تبديلي در كنار مزارع سيب‌زميني و پياز در استان‌هاي اصلي كشور مي‌داند و معتقد است كه دلالان در بازار اين دو محصول فساد‌پذير وارد نمي‌شوند.
 
اين روزها داستان گراني قيمت پياز و افزايش قيمت آن به 5 هزار‌تومان داغ شده است. به طوري كه طنز‌هايي در اين خصوص ساخته شده و در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود؛ «به لطف تدابير اقتصادي دولت آنقدر پياز گرون شده كه رفتم سفره‌خونه دو تا دونه پياز سفارش دادم گفتم آقا بي‌زحمت اگه ممكنه همراش يه ديزي هم بيار...» سال‌هاست كه مشكلات توليد پياز و سيب‌زميني تكرار مي‌شود و دولت‌ها هيچ راهكاري براي رفع اين معضل نيافتند. زماني براي جلوگيري از فساد‌شان بين افراد نيازمند توزيع مي‌شود و زماني ديگر پس از فاسد شدنشان در زمين مدفون مي‌شوند. امسال نيز با كاهش توليد پياز در بوشهر‌، بهبهان، كازرون و بندرعباس بازار با كمبود مواجه شده و قيمت پياز از كيلويي هزار تومان به ۵ هزار تومان افزايش يافت. پيش از اين نيز يك عضو كميسيون كشاورزي مجلس از فاسد شدن پياز در استان‌هاي جنوبي كشور پرده برداشت. منتقدان سياست‌هاي تنظيم بازار دولت معتقدند: درسته كه سال‌هاست داستان سيب‌زميني و پياز تكرار مي‌شود، اما اين مشكل راهكار دارد. يعني تمام دنيا منتظر مي‌شوند در فصل برداشت محصول، كالاي ارزان بخرند و بعد در ساير فصول سه، چهار برابر قيمت اوليه خريد كنند؟ يا مثلاً قيمت كشاورز و بازار چند هزار تومان اختلاف داشته باشد؟ گويي قانوني وجود دارد كه بايد اين سود عظيم به افرادي غير از كشاورز و مصرف‌كننده برسد و هيچ قانوني براي كوتاه كردن دست دلالان وجود ندارد.
رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار در گفت‌و‌گو با «جوان»، اظهارات مديران وزارت جهادكشاورزي در خصوص فعاليت دلالان را تكذيب كرده و مي‌گويد: سال گذشته در فصل تابستان و اواخر تيرماه پياز به قيمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان از كشاورز خريداري شد و ۸۰۰ تا هزار تومان به دست مصرف‌كننده ‌رسيد. از اين رو كشاورزان در بندرعباس، كازرون، بوشهر و... امسال از كاشت پياز خودداري كردند، از به همین دلیل اين محصول به يكباره در بازار كمياب شده و قيمتش افزايش يافته است.
 حسين مهاجران مي‌افزايد: قيمت‌ها در سال گذشته آنقدر پايين بود كه هزينه‌هاي توليد كشاورزان تأمين نشد و امسال فقط بند‌رعباس اين محصول را به ميزان خيلي كم كاشت.
وي مي‌افزايد:  تا ۴۰ روز ديگر پياز اهواز و دزفول وارد بازار و كم‌كم كمبود بازار رفع مي‌شود. وي معتقد است كه دلالان خيلي روي محصول پياز نمي‌توانند مانور دهند، چون اين محصول فساد‌پذير است و دور‌ريز بالايي دارد و قابل نگهداري در سردخانه نيست. از اين‌رو داستان كمبود و افزايش توليد آن هر از گاهي بازار را به هم مي‌ريزد و مسئولان كه مي‌خواهند كم‌كاري خود را توجيه كنند، دلالان را باعث آشفتگي بازار معرفي مي‌كنند.
وي مي‌گويد: ۳۰ سال است كه به وزارت جهاد كشاورزي راهكار ارائه مي‌دهيم‌، اما گوش ‌شنوايي نيست. تنها راه‌حل رفع اين معضل، ايجاد صنايع تبديلي در نزديكي مزارع توليد پياز و سيب‌زميني است كه متأسفانه در اين سال‌ها فقط در حد شعار مطرح شده است زيرا وزارت صنعت به دنبال اين است كه بخش خصوصي سرمايه‌گذاري كند، اما بخش خصوصي‌اي كه توان سرمايه‌گذاري داشته باشد، وجود ندارد.
مهاجران تأكيد مي‌كند: پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، وزارت صنعت وعده داد كه تسهيلات ارزان‌قيمت دهد تا بخش خصوصي در كنار مزارع كارخانجات صنايع تبديلي احداث كند تا از دور‌ريز ميوه و صيفي‌جات جلوگيري شود. اما نه تنها اين وعده‌ها محقق نشد، بلكه به دليل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و هزينه توليد، برخي از كارخانجات به تعطيلي كشيده شدند.
وي ديگر راهكار اين معضل را راه‌اندازي صداي كشاورز دانسته و مي‌گويد: بايد روش‌هاي كاشت، داشت و برداشت مداوم آموزش داده شود و كشاورزان از روش‌هاي مدرن آگاهي يابند.  مهاجران تعاون روستايي را مسئول جذب توليد مازاد كشاورزان مي‌داند و معتقد است: همانطور كه اين سازمان مشكل مازاد توليد شير را حل كرد، مي‌تواند مشكلات مربوط به سيب‌زميني و پياز را هم رفع  ‌كند.

نظر شما