شناسهٔ خبر: 20530924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، برجام را از درون تهی می کند

تحلیلگر مسائل آمریکا: زمانی که آمریکایی ها می بینند با اعمال فشار آنها در کشورمان اتفاقی نمی افتد، تحریم ها را بیشتر می کنند و مشکل اصلی این است که برجام در کشور ما، سیاسی و دعوی انتخاباتی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حشمت الله فلاحت پیشه در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه تصویب تحریم های جدید آمریکا علیه ایران خلاف برجام است، اضافه کرد: این خلاف از زمان ریاست جمهوری اوباما شکل گرفت و دولت او تحریم های تازه را شکل داد.
وی گفت: آمریکا پرونده ایران را به نوعی با پرونده کشورهایی مانند عراق، لیبی و کره شمالی شبیه سازی کرد تا برنامه هسته ای ما را از بین ببرد بدون اینکه تحریم ها شکسته شود.
فلاحت پیشه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط خاصی که داشت توانست در بخش هایی از جهان تحریم شکنی را انجام دهد.
وی گفت: خلاف نظر آقای ایزدی، معتقد نیستم برجام تهی و کنار گذاشته شده است بلکه واقعیت این است که آمریکایی ها در پی این هستند تا ایرانی ها زیر برجام بزنند و در پی نوعی بهانه سازی هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برجام امضا نشده بود جمهوری اسلامی ایران در بهترین شرایط اجازه نداشت بیشتر از 366 هزار بشکه نفت تولید کند آن هم نفت در برابر غذا یعنی به اندازه گندم مورد نیاز یک جمعیت 80 میلیونی.
فلاحت پیشه با بیان اینکه اکنون صادرات نفت کشور ما دو میلیون و 630 هزار بشکه در روز است، افزود: در شرایطی که 6 قطعنامه تحریمی علیه کشور ما وجود داشت همه دنیا موظف بودند هر سه ماه یک بار گزارش تحریم ایران را به سازمان ملل متحد بدهند.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارش وزارت امورخارجه کشورمان، تحریم ها در حوزه های کشتیرانی، هواپیمایی، نفتی و بخشی از حوزه های مالی و بانکی شکسته شده است و پول نفت هم به کشورمان بر می گردد.
فلاحت پیشه رشد اقتصادی بالای فعلی ایران را هم ناشی از همین موضوع دانست و افزود: تلاش آمریکایی ها این است که برجام به دست ایران شکسته شود و ما نباید این کار را انجام دهیم.
وی ادامه داد: در این مدت دولت ترامپ مجبور شد به رغم ادعاهایش پایبندی ایران را به برجام اعلام و تعلیق تحریم ها را امضا کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ وجه آمریکایی ها نمی توانند ایران را به شرایط تحریم فرامرزی قبل از برجام بازگردانند و این دستاورد ماست ضمن اینکه اقدام مقابله به مثل را هم انجام خواهیم داد.
فؤاد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا نیز در ادامه سخنان خود در این برنامه گفت: پس از برجام هیچ دلاری وارد ایران نشد زیرا ما را مجبور می کنند نفت را به دلار بفروشیم و امکان وارد کردن دلار به کشور وجود ندارد مگر از روش های غیرقانونی از جمله چمدانی. 
وی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه کرد متن برجام را بخوانند و افزود: بر اساس بند 8، قانونی که قرار است در آمریکا تصویب شود در رابطه با برجام شرط دومی را قرار می دهد. ایزدی اضافه کرد: شرط نخست این است که با پایبندی ایران به برجام پس از 8 سال تحریم ها لغو شود اما بند 8 این قانون شرط مضاعفی را می گذارد که رئیس جمهور آمریکا باید بررسی کند شرکت هایی که باید به طور خودکار از لیست تحریم ها خارج می شدند آیا قابلیت تحریم شدن را ذیل دو دستور اجرایی دیگر دارند یا ندارند.
این تحلیل گر مسائل آمریکا با اشاره به اینکه با این کار برجام از درون تهی می شود، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع اعتراض جدی کنند نه اینکه به عقب برگردند.
وی افزود: زمانی که آمریکایی ها می بینند با اعمال فشار آنها در کشورمان اتفاق خاصی نمی افتد قطعاً تحریم ها را علیه ما بیشتر می کنند.
ایزدی اضافه کرد: مشکل این است که برجام در کشور ما سیاسی و دعوی انتخاباتی شد.
خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما به امریکا نیز گفت: اگر دو سوم نمایندگان امریکا به طرح تحریم های جدید رای مثبت دهند ملاحظه های ترامپ جلودارشان نیست.
کامران نجف زاده در ارتباط تلفنی با استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بعد از رای آوردن این طرح برای حل نگرانی ها و چالشهای حقوقی که بخصوص بر سر رابطه با روسیه و مراودات تجاری و سیاسی با اروپائیها وجود دارد در اروپا هم نشستی برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: احتمالا سخنگوهای کاخ سفید یا برکنار می شوند و یا استعفا می دهند اگر دو سوم نمایندگان این طرح را تائید کنند ترامپ هم مجبور به پذیرش آن است.
فواد ایزدی کارشناس مسائل امریکا در استودیو گفت: نتیجه نشست امروز نمایندگان امریکا هرچه باشد باز هم باید در مجلس سنا مورد رای گیری قرار گیرد و سپس متن نهایی بدست رئیس جمهور ترامپ می رسد.
وی گفت: ترامپ سه گزینه دارد، اول امضا کردن و پذیرفتن طرح تحریمهای جدید که البته نسبت به بخش ایرانی این طرح موافقت هم دارد و شاید مشکل او با بخش روسیه باشد زیرا پیشتر هم به این بخش نقدهایی داشت.
ایزدی افزود: انتخاب دوم ترامپ امضاء نکردن طرح است؛ انتخاب سوم هم وتو کردن طرح است و اگر وتو انجام شود این قانون دوباره به کنگره بر می گردد و دوباره مورد رای گیری قرار می گیرد و اگر دو سوم دوباره به آن رای دادند وتو شکسته شده و طرح به قانون تبدیل می شود.
کارشناس مسائل آمریکا گفت: به نظر می رسد این قانون اتفاق خواهد افتاد و تصویب می شود؛ این قانون، مادر تحریمها نام گرفته چراکه در این طرح، نهادهای نظامی کشور، ذیل گروههای تروریستی قرار می گیرند و همینطور هم بالادستی های نهادهای نظامی را هم به تروریست بودن متهم می کند که این اقدام سبب می شود دوباره کل کشور به زیر تحریم برود دلیل دوم هم اینکه برجام را از درون تهی می کند.
فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاستهای خارجی مجلس در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در شرایطی به سر می بریم که چالش پیش از برجام تبدیل شده به چالش میان ایران و امریکا و امریکایی ها در تلاشند مانع از بهره مندی ایران از شرایط پسابرجام شوند در این راستا طرحی که مجلس ایران در دستور کار قرار داده مقابله به مثل با امریکاییهاست.
وی گفت: در این طرح تاکید کرده ایم تا از تهیه سلاحهای موشکی کشور حمایت مالی بیشتری صورت پذیرد؛ حمایت مالی شود از نیروهای مقاومت و ضدتروریستی سپاه پاسداران از همه مهمتر اینکه امکانی فراهم کرده ایم برای دستگاههای اجرایی و قضایی تا در جاهایی که امریکائیها نقض حقوق بشر، نقض حقوق ایرانیان و مردم مظلوم منطقه را دارند اقدامات متقابلی انجام شود آنطور که ما پیش بینی کرده ایم این طرح تا 1 ماه آینده می تواند به قانون تبدیل شود و ما در تلاشیم قانونی را تصویب کنیم که جنبه عملی داشته باشد.
ایزدی در استودیو گفت: هدف امریکائیها از تدوین و تصویب تحریمهای جدید علیه ایران، تغییر رژیم است؛ اینبار از فشارهای اقتصادی بر روی مردم در جامعه،  دریغ نمی کنند.
وی افزود: مردم در زمان تحریمها دولت را مقصر نمی دانند؛ در دولت یازدهم امتیازهای زیادی به امریکائیها داده شد اما باز هم دردی دوا نشد زیرا ما هنوز مشکل جابجایی و انتقال پول حاصله از تجارت بین المللی را داریم و هنوز پول نفت مستقیم وارد کشور نمی شود؛ فروش نفت ایران بعد از برجام افزایش یافته اما درآمد افزایش نداشته است.

نظر شما