شناسهٔ خبر: 20530643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی سوم مرداد بخوانید؛

تکذیب بده بستان دولت و مجلس در انتخاب وزرا/دادگاه ششم متهمان نفتی/جمع‌بندی پرونده‌های انتخاباتی

71381

اعلام حمایت مجدد عربستان از اقدامات کویت علیه ایران، ششمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی، خنثی سازی بیش از ۱۲۰ عملیات تروریستی در کشور، گزارش سفر جهانگیری به کرمانشاه، تلاش وزارت کشاورزی آمریکا برای افزایش تجارت با ایران برخلاف سیاست‌های کاخ سفید، تکذیب بده بستان بین دولت و مجلس در مورد انتخاب وزرا، از سوی لاریجانی، جمع‌بندی پرونده‌های مربوط به انتخابات تا یکی دو ماه آینده و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، سوم مرداد ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

وزیر اطلاعات از خنثی سازی بیش از ۱۲۰ عملیات تروریستی در کشور در چند سال اخیر خبر داد. حجت الاسلام  سید محمود علوی گفت: با نقش بر آب شدن تمامی نقشه های شوم دشمنان، همه عاملان این ترورهای ناموفق دستگیر شده و یا به هلاکت رسیده اند. وی  با بیان اینکه به فضل الهی امروز هیچ گونه ناامنی در هیچ نقطه از کشور وجود ندارد، اضافه کرد: سربازان گمنام امام زمان امروز چشم بینا و گوش شنوای ملت است و به هیچ قدرتی اجازه نفوذ در کشور و ایجاد خرابکاری نمیدهد.

سفر جهانگیری به کرمانشاه

معاون اول رییس جمهور صبح امروز به منظور افتتاح چندین طرح آبی وارد کرمانشاه شد. وزاری صنعت، معدن و تجارت، نیرو و جهاد کشاورزی، اسحاق جهانگیری را در این سفر همراهی میکنند. همزمان با حضور اسحاق جهانگیری  در شهرستان دالاهو و در محل احداث سد زمکان ، آبگیری این سد آغاز شد. همچنین اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز  در ادامه برنامه های سفر به استان کرمانشاه در شهرستان سنقرحضور یافت و همزمان با حضورش آبگیری سد جامیشان آغاز شد. در ادامهکارخانه خودروسازی ایران خودرو کرمانشاه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.

معاون اول رییس جمهور در جریان این سفر با بیان اینکه موضوع آب از چالش های مهم کشور است، گفت: نحوه کنونی مصرف آب در بخش کشاورزی ما با شرایط امروز کشور سازگار نیست. وی همچنین با بیان اینکه صنعت خودروسازی زمانی موفق است که مشتریان احساس رضایت کنند، گفت: روزی پرچم خودروسازی ایران بالا است که محصولات تولیدی ما در بازارهای جهانی حضور داشته باشد.

***

محمدباقر نوبخت در  نشست خبری سخنگوی دولت که از صبح امروز در محل ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری برگزار شد با بیان اینکه نرخ تورم سالانه در تیرماه ۷.۶ و خرداد ۷.۴ درصد بوده است، اعلام کرد که رشد اقتصادی در سال ۹۵ از سوی مرکز آماراعلام شد که بر پایه سال ۹۰ با نفت ۱۱.۱ درصد بدون نفت ۶.۴ درصد است. وی در واکنش به دیدار روحانی با فرماندهان سپاه، نفس همکاری بین قوا و نهادها از جمله بین دولت و سپاه را برای کشور بسیار مفید توصیف کرد.

وی همچنین به عنوان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه  در جلسه شورای مرکزی این حزب با تاکید بر اینکه نباید از هیچ تلاشی برای پشتیبانی از دولت دوازدهم دریغ کرد گفت: اکنون که به لطف پروردگار و همت عالی ملت شریف ایران، مقدماتِ تشکیل دولت دوازدهم به ریاست جناب آقای دکتر روحانی فراهم شده است، امید داریم همه کمک کنند تا دولت آتی بتواند مستحکم‌تر از پیش، در اجرای برنامه‌های دکتر روحانی در همه زمینه‌ها اقدام کند.

در ارتباط با دولت و کابینه دوازدهم

امیررضا واعظ آشتیانی ، فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه دولت فراجناحی نباید در حد شعار بماند گفت: اینکه دولت بخواهد از نیروهای کارآمد فارغ از جناح‌بندی سیاسی آنها استفاده کند پسندیده است ولی این اتفاق باید عملیاتی شود و در حد شعار باقی نماند زیرا دولت‌های گذشته هم شعار فراجناحی بودن سر دادند اما هیچ وقت این اتفاق رخ نداد و در حد شعار باقی ماند.

فاطمه سعیدی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید نیز درباره آخرین وضعیت کابینه دولت دوازدهم  بابیان اینکه تهمت سهم‌خواهی به اصلاح‌طلبان آدرس غلط دادن است گفت: این روزها عده‌ای تلاش می‌کنند از اصلاح‌طلبان چهره‌ای باج خواه نمایش دهند و از این طریق آدرس غلط به جامعه می‌دهند.

همچنین سید فرید موسوی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در جریان معرفی کابینه دوازدهم به وزرایی رای می‌دهیم که منطبق با برنامه‌ها و تعهدات دولت باشند. وی افزود: طیف وسیعی از مردم در انتخابات ریاست جمهوری به برنامه های آقای روحانی رای دادند که این امر در کنار تعهداتی که ایشان به مردم داشتند مسئولیتی را هم برای ایشان و هم برای ما که مردم را ترغیب کردیم به ایشان رای دهند، ایجاد کرده است و ما سعی خواهیم کرد در جریان معرفی کابینه به وزرایی رای دهیم که منطبق با برنامه ها و تعهدات دولت هستند.

بهادر ولی زاده ، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز تاکید کرد که باید از دلسوزان انقلاب در دولت دوازدهم استفاده کرد و اولویت کاری این دولت باید توجه به آرمان های انقلاب باشد.

***

علی لاریجانی در همایش سراسری هیات‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: در انتخاب وزرا هیچ بده بستانی بین دولت و مجلس نیست و وارد کردن کشور به این حواشی باعث غفلت از موضوعات اصلی می‌شود. رئیس مجلس شورای اسلامی  همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران متناسب با رفتارهای آمریکایی‌ها توانایی اقدامات زیادی دارد، گفت: ما از پتانسیل خوب هسته‌ای برخورداریم و به سرعت می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم و اگر آمریکایی‌ها تصور می‌کنند سطح بازرسی‌های آژانس برای آنها خوب نیست می‌توانیم کاهش دهیم. لاریجانی همچنین طی حکمی از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامیمدیر اجرایی قانون انتشار دسترسی آزاد اطلاعات منصوب شد.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر اینکه آمریکا هزینه‌های رفتارهای مغایر برجام را می‌پردازد ،گفت: با توجه به اینکه توافق برجام به تایید شورای امنیت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و اتحادیه اروپا رسیده است اگر آمریکا بخواهد رفتاری برخلاف برجام انجام دهد باید پذیرای هزینه اقداماتش باشد.

کابینه عربستان بار دیگر از اقدامات کویت علیه ایران و کاهش دیپلمات‌های ایرانی اعلام حمایت کرد. کابینه عربستان در جلسه  ای که به ریاست ملک سلمان، پادشاه عربستان برگزار شد اعلام کرد: عربستان از اقدامات کویت علیه ایران و کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت و صدور حکم برای باند العبدلی و متهم کردن ایران به مشارکت و همکاری با آن باند به طور کامل حمایت می‌کند. قبل از این نیز یکی از مسئولان وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که کشور عربستان از تصمیمات جدید دولت کویت علیه هیات دیپلماسی ایران در کویت به طور کامل حمایت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با گنادی اسکلار رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران در دومای دولتی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران از تصویب قانون محافظت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و روسیه در دوما خبر داد.

یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد: وزارت کشاورزی آمریکا برخلاف سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید، تجارت روزافزون با ایران را ترویج می‌کند. به گفته منابع آگاه این رفتار خودسرانه بخشی از تلاش طولانی دولت اوباما برای افزایش تجارت بین‌الملل با جمهوری اسلامی است. وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی در ماه ژوئیه از تلاش‌های دولت باراک اوباما رییس جمهور پیشین کشور برای باز کردن مسیر تجارت با ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵  که موجب رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی شد، قدردانی کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که هنوز توافقی درباره تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی انجام نشده است،‌ اما این امیدواری وجود دارد که اختلافات در این زمینه حل شود. باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی درباره طرح کنگره برای تحریم روسیه، ایران و کره شمالی گفت: ما هنوز کارهایی داریم که باید انجام دهیم. هنوز کار ما به پایان نرسیده،‌ اما انتظار می‌رود که به زودی به نتیجه برسد.

خبرگزاری اسپوتنیک با پرداختن به سفرهای اخیر مقامات عراقی به ایران و عربستان در تحلیلی نوشت که عراق تلاش می‌کند تا پل تفاهمی میان ایران و عربستان باشد.

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی  در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور وکلای متهمان، وکلا و نمایندگان شکات برگزار شد. در پایان این جلسه قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، زمان بعدی دادگاه متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی را ۷ مرداد ماه اعلام کرد.

سیدمهدی حجتی، وکیل دادگستری در بررسی جرم شناختی آزار و اذیت کودکان با تاکید بر اینکه برخورد با جرایم جنسی خشن علیه کودکان نباید شتابزده و بدون کار کارشناسی باشد، گفت: ضرورت دارد در حوزه جرایم خشونت‌بار جنسی علیه کودکان، پیشگیری از جرم با استفاده از دستاوردهای جرم شناسی در دستور کار مسئولین ذی‌ربط قرار گیرد.

دادستان کل کشور از جمع‌بندی پرونده‌های مربوط به انتخابات تا یکی دو ماه آینده خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در حاشیه بازدید سرزده امروز خود از دادسرای عمومی و انقلاب تهران (دادسرای کارکنان دولت و فرهنگ و رسانه) گفت: پرونده مربوط به انتخابات آنطور که گزارش دادند تا یکی دو ماه آینده جمع و جور می شود. وی افزود: در این پرونده برای تعدادی قرار منع تعقیب و برای تعدادی نیز کیفرخواست صادر شده است.

انتهای پیام

نظر شما