شناسهٔ خبر: 20529556 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف:

ثبت ۸۰۵۱ بقعه امامزاده در کشور/ قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع) در ۲۱۰۰ امامزاده و برگزاری ۳۱۷ همایش تکریم

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه در روز میلاد امام رضا (ع) ۱۷۰ خادم بقاع متبرکه به صورت کاروانی در حرم مطهر ایشان حضور پیدا خواهند گفت: ساعت ۸ صبح این روز در ۲۱۰۰ امامزاده صلوات خاصه امام هشتم قرائت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در نشست خبری روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه به اصحاب رسانه، گفت: در ایام دهه کرامت که از روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا روز ولادت حضرت امام رضا (ع) است در 5 ذی‌القعده ویژه برنامه تجلیل و بزرگداشت امامزادگان در کشور برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: 8051 بقعه امامزاده واجب‌التعظیم در کشور ما وجود دارد که همه آنها از فرزندان و یا نوادگان عصمت و طهارت هستند. علت هجرت آنها به دلیل جنایت و خفقان دولت بنی‌امیه، بنی‌عباس و ظلم به نوادگان و سادات اهل بیت (ع) بوده است که البته اوج این موضوع اوج ظلم و ستم به دوران حجاج‌بن‌یوسف بازمی‌گردد که داعش و تروریست‌های وابسته به آنها ادامه‌ دهنده همان جنایت و ظلم و ستم هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، تصریح کرد: به دلیل امنیت بالای موجود در ایران تعداد زیادی از نوادگان اهل بیت به کشورمان مهاجرت کردند که البته توصیه امام سجاد (ع) هم سفر اهل بیت و نوادگان به ایران بوده است ضمن اینکه امام جعفر صادق (ع) هم به فرزندان و نوادگان خود چنین توصیه‌ای کرده‌اند به همین دلیل احمد بن موسی شاهچراغ با کاروان 700 نفره و حضرت فاطمه معصومه (س) با کاروان 300 نفره به ایران عزیمتت کردند.

وی اظهار داشت: ارادت ایرانی‌ها به اهل بیت و پذیرایی آنها باعث شد که مهاجرت به ایران مورد پذیرش اهل بیت واقع شود به همین دلیل در منطقه طبرستان (مازندران)، فارس، قم و شهرری تعداد زیادی از امامزاده وجود دارد که از همان جا بود که مسلمان و شیعه شدن ایران آغاز شد.

شرفخانی، گفت: اگر امروز همه ما محب اهل بیت هستیم و نسبت به آنان عشق و ارادت داریم مدیون حضور امامزادگان است چرا که آنها حق حیات معنوی و اعتقادی بر گردن همه ما دارند و آنان بوده‌اند که مردم ایران را با فرهنگ اهل بیت آشنا کردند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: امامزادگان و بقاع متبرکه هم اکنون مرکز توسعه، ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی و اهل بیت است. 

وی تصریح کرد: امامزادگان هم اکنون به مرکزی برای ترویج سبک ایرانی اسلامی و یکتاپرستی است لذا ما باید نسبت به دین بر گردن خود با محبت به امامزادگان پاسخ اقدام آنها را به بهترین نحو ارائه دهیم که به همین دلیل در 5 ذی‌القعده که روز ملی تجلیل از امامزادگان است ویژه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم. چرا که تکریم امامزادگان، تکریم اهل بیت و زندگی اصیل ایرانی و در حقیقت فرصتی برای محب و مودت به آن خاندان است. 

شرفخانی اظهار داشت: ویژه برنامه خاصی در 5 ذی‌القعده در ایام دهه کرامت در نظر گرفته‌ایم که اجرای ویژه برنامه در 317 امامزاده و تجلیل و تکریم از امامزادگان بخشی از آن برنامه‌هاست ضمن اینکه قرار است در 31 استان کشور هم همایش بقاع ویژه همان استان با عنوان امامزاده شاخص برگزار شود. 

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: قرار است از خدام و فعالان امامزاده و هیأت امنای برتر بقاع متبرکه در آیینی تجلیل شود همچنین برنامه‌ای هم برای حضور خانواده شهدا و به ویژه خانواده شهدای مدافع حرم در نظر داریم که بخشی از آن آیین معنوی غبارروبی در 232 بقعه است. 

وی افزود: در 167 امامزاده قرار است که کاروان زیر سایه خورشید با حضور خادمین حرم رضوی با به اهتزاز در آوردن پرچم گنبد حرم مطهر امام هشتم اجرایی شود و در روز میلاد حضرت امام رضا (ع) 170 خادم امامزاده و بقاع متبرکه به صورت کاروانی در حرم مطهر ایشان حضور پیدا کنند. 

شرفخانی تصریح کرد: در 1700 امامزاده نمایشگاهی با عنوان فانوس هدایت برپا خواهد شد ضمن اینکه 85 محصول فرهنگی ویژه دهه کرامت در ایام بزرگداشت تجلیل از امامزادگان و همچنین کتاب ضریح‌های نورانی تدوین و در بین مردم توزیع خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ساعت 8 صبح در روز میلاد امام رضا (ع) قرار است در 2100 امامزاده که برنامه‌های دهه کرامت در آن برگزار می‌شود صلوات خاصه امام هشتم قرائت شود ضمن اینکه در روز چهارشنبه 11 مرداد هم بعد از نماز مغرب و عشاء زیارت امین‌الله با حضور مردم خوانده می‌شود.

وی افزود: طرح‌های عمرانی، خدماتی و فرهنگی جدید با حضور مسئولین مختلف در امامزادگان و بقاع متبرکه افتتاح می‌شود.

شرفخانی خاطرنشان کرد: امروز از بین 8051 بقعه شاهد آن هستیم که در 2800 امامزاده نشر معارف قرآنی و اسلامی انجام می‌شود و در حقیقت آن امامزاده و بقعه مراکز فرهنگی و قرآنی به حساب می‌آید.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برخی شبهات موجود در فضای مجازی مبنی بر اینکه تعداد زیادی از امامزادگان در ایران وجود دارد، تصریح کرد: وضعیت تعداد امامزادگان در عراق و عربستان هم به مانند ایران است اما به دلیل وجود خفقان و ظلم دولت عربستان با آنکه تعداد زیادی از امامزاده در کشور وجود دارد اما دولت این کشور هیچ اجازه ظهور و بروز و تبلیغ و ترویج فرهنگ آن امامزاده را نمی‌دهد.

وی درباره عدم وجود شجره‌نامه در برخی امامزادگان، گفت: امامزاده بودن تنها به داشتن شجره‌نامه نیست چرا که صحت و سقم این موضوع توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در تاریخ و کتب رجال مناطق مختلف جستجو می‌شود. ضمن اینکه مردم از قدیم الایام به امامزادگان توجه داشتند که از اسناد مختلفی موجود است اما در زمان‌های خفقان برای اینکه  امامزاده‌ای به شهادت نرسد آن امامزاده سعی می‌کرد اثر و نامی از خود بر جای نگذارد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به شبهه دیگری مبنی بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امامزادگان زیاد شده‌اند اظهار داشت: وهابیت و گروه‌های معاند با صرف هزینه‌های بسیاری سعی می‌کنند تا حضور مردم در امامزادگان و توسل به آنها را کم کند چرا که امامزادگان مرکز ترویج دین مبین اسلام و مقابله با فرقه‌های انحرافی نظیر وهابیت است و در چند سال اخیر هم با توجه به اجرای برنامه‌های مختلف از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب برهنگی اقدامات مناسبی در جهت مقابله با جنگ نرم دشمنان صورت گرفته است.

شرفخانی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آمایش تحقیقاتی و پژوهشی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره امامزادگان انجام شده در حالی که قبل از انقلاب چنین اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به هیچ وجه به فرد یا افراد مختلف اجازه احداث ساختمان جدید بقعه و امامزاده‌ای جدید را نمی‌دهد ضمن اینکه قاطعانه به ایجاد خرافه هم مقابله می‌کند. 

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: اسامی برخی امامزادگان به دلیل انتصاب به یک روستا، منطقه و شهرت‌های محلی است که به مرور زمان این اشتباه به صورت  غلطی مصطلح در آمده در حالی که نام اصلی امامزاده تغییری نکرده و در تاریخ به صراحت وجود دارد.

شرفخانی گفت: برخی جریانات و فرق انحرافی و تروریست‌ها به دنبال نابود کردن بقاع متبرکه و امامزادگان هستند که انفجارات صورت گرفته در این اماکن مذهبی به همین دلیل بوده است در حلی که در قدیم‌الایام همین افراد اهل بیت را به شهادت می‌رساندند و هم اکنون هم فرزندان این جاهلین به دنبال نابود کردن امامزادگان هستند. 

وی در پایان گفت: اگر سازمان اوقاف و امور خیریه به امامزاده‌ای که شجره‌نامه، سند تاریخی و مذهبی درباره آن وجود ندارد برخورد و مشاهده کنند و ببیند برخی افراد به دنبال آن هستند که ساختمان و بقعه‌ای را برای آن در نظر گرفته‌اند پس از بررسی دقیق و نتیجه نهایی شاید تصمیم به تخریب آنجا بگیرد و حتی اطلاع‌رسانی هم انجام نشود. 

انتهای پیام/

نظر شما