شناسهٔ خبر: 20528492 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدحسین محمدزاده:

طرح‌ریزی شبکه هوشمند معرفتی در شورای معارف سیما/ دقت‌نظر در جداول برنامه‌ها

گروه هنر: مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما با اشاره به وظایف راهبردی و نظارتی این شورا اظهار کرد: عملکرد جدید شورای معارفی با این فلسفه به‌وجود آمده که کل رسانه ملی با تکیه بر همتی جدی، نیازمند شبکه هوشمند معارفی بر اساس نظام معرفتی سامان‌یافته است که شامل کلیه گستره مسائل معارفی باشد.

صاحب‌خبر -
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که ترویج فرهنگ معارفی همیشه جز اولویت‌های سیما بوده و هست، اظهار کرد: بر اساس یک قرار سازمانی، شبکه قرآن و معارف سیما عهده‌دار شورای تخصصی معارف کل سازمان است. مثل شبکه سلامت تلویزیون که عهده‌دار مباحث تخصصی سلامت سازمان صدا و سیماست یا شبکه آموزش است که عهده‌دار موضوعات تخصصی در زمینه آموزش در سیماست. با این توضیح ما یک شورای تخصصی سیما داریم که عهده‌دار شبکه قرآن و معارف است، اما در کنار آن، یک شورای معارف سیما نیز داریم که به صورت خاص‌تر مسائل تلویزیونی و موضوعات معارفی را راهبری می‌کند. در ضمن در حوزه‌های نظارتی این شورای نظارتی به تمامی برنامه‌های سیما نظارت دارد.

وی افزود: عملکرد جدید شورای معارف سیما با این فلسفه به وجود آمده که کل رسانه ملی با تکیه بر همتی جدی، نیازمند شبکه هوشمند معارفی بر اساس نظام معرفتی سامان‌یافته است که شامل کلیه گستره مسائل معارفی باشد. به نحوی که در قالب‌های متنوع و در شکل‌های متفاوت بتواند نه‌تنها در برنامه‌های معارفی، بلکه در برنامه‌های دیگر سیما هم نمود داشته باشد. پس نیاز است ما این نظام‌نامه معرفتی و معارفی را بسیار جامع و متناسب با رسانه در ابعاد متفاوت اطلاع‌رسانی و... طراحی کنیم. خواسته‌ای که هم یکی از آرزوهای ماست و هم اینکه یکی از اولین اقداماتی باشد که با طراحی کارشناسان رخ خواهد داد.

این مدیر رسانه در پاسخ به این سوال که در مسیر جدید پیش‌روی، انتظار چه موانعی و دشواری‌هایی وجود دارد؟ گفت: از زمانی که در رسانه ملی مشغول کار شده‌ام هیچ‌گاه مسائل پیش رویم را با دید سختی و دشواری ندیده‌ام، بلکه سعی کرده‌ام به آنها با عنوان همراه نگاه کنم. برای همین سعی دارم در پست جدید نیز به هر آنچه پیش رویم است نگاهی همراهانه داشته باشم. در ضمن باور دارم با نگاه خوب و مناسبی که در شورای معارف سیما وجود دارد و همین طور نگاه مساعده رئیس و معاون سیما، امیدوارم بتوانیم کار پیش رو را با کمترین موانع پشت سر گذاریم.

دبیر شورای معارف سیما با بیان اینکه برای موفقیت در سیما باید برنامه‌ریزی مشخص داشت، اظهار کرد:  باید یک جدول زمان‌بندی دقیق وجود داشته باشد تا بتوان در زمان‌های مختلف، عملکردها مشخص شود. در این زمان هم می‌توان انتظار نتیجه داشت هم امکان بهره‌وری شکلی جدی‌تر به خود بگیرد، البته این‌گونه جدول‌بندی‌ها در همه دوران مدنظر قرار می‌گرفته است اما این‌که این جداول برنامه‌ریزی تا چه حد با دقت‌نظر چیده شده، بحث جدی است که باید آن را به‌خوبی مد نظر قرار داد.

محمدزاده در پاسخ به این سوال که دوره مدیریتی خود را در شبکه قرآن چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: تلاش من در مدتی که مسئولیت شبکه قرآن را بر عهده داشته‌ام این بوده، هر آنچه که در در حوزه مفاهیم قرآنی قابلیت ارائه با زبان رسانه را دارا است سعی کنیم به آن بپردازیم. در این من تلاش کردیم از حداکثر ظرفیتی که وجود دارد در این راستا بهره بریم. برای همین برخی از فضاها را که به صورت جسته و گسیخته در اختیار شبکه بود را تحت عنوان گروهی جدید دور هم گرد آوردیم. همچنین سعی کردیم مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری و همین‌طور مطالبات جامعه قرآنی از مسئولان را در کارهایمان تصویر کنیم.

محمدزاده با بیان این‌که یکی از اولویت‌های ویژه وی در شبکه قرآن توجه به مخاطبان کودک بوده است، گفت: در گروه سنی کودک و نوجوان دغدغه بسیاری داشتیم که مابازای آن در ساختار جدید گروه کودک شبکه قرآن جا گرفت. در ضمن تاملاتی که با موسسات مختلف قرآنی انجام دادیم از جمله اقدامات شبکه قرآن بود؛ برای مثال ارتباط با قاریان و فعالان قرآنی از جمله این اقدامات بود تا به نوعی بتوانیم مطالبات آنها را تصویر کنیم. موضوع دیگر این‌که می‌خواستیم دایره مخاطبان شبکه قرآن را از تهران فراتر بریم، چون طی سال‌های گذشته این تصور در ذهن به وجود آمده بود که این قبیل شبکه‌های تلویزیون تنها در تهران کاربرد دارد.

مدیر شبکه قرآن در پاسخی به سوالی پایانی مبنی بر اینکه آیا آماری گرفته شده که مشخص شود مخاطبان از کارهای که در شبکه قرآن انجام شده رضایت دارند؟ چنین پاسخ داد: اتفاقاً حدود دو ماه پیش آماری گرفته شد که در آن مردم و مخاطبانی که به صورت حرفه‌ای برنامه‌های شبکه قرآن را تماشا کرده‌اند به این نکته تاکید داشتند که برنامه‌های این شبکه توانسته با رویکردی حرفه‌ای خود در جذب و تاثیرگذاری موفق باشد. هرچند در هر شبکه‌ای ضعف‌هایی نیز وجود دارد که برای رسانه امری طبیعی است اما وقتی آمار گرفته می‌شود، محسنات در کنار معایب سنجیده و سپس درباره آن اظهار نظر می‌شود.

نظر شما