شناسهٔ خبر: 20516366 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به رویدادهای مهم روز دوشنبه افغانستان

کابل - ایرنا - تسلیم شدن 130 سرباز افغان به طالبان در «فاریاب»، پرواز هواپیمای اولین گروه از حجاج افغان به عربستان، اختصاص 7 میلیارد دلار آمریکا به نیروی هوائی افغانستان، کشته شدن 25 داعشی در «ننگرهار» و واکنش یک عضو شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان نسبت به حمله انتحاری کابل، رویدادهای مهم روز دوشنبه افغانستان است.

صاحب‌خبر -

**تسلیم شدن 130 سرباز افغان به طالبان در «فاریاب»
منابع خبری افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که 130 نظامی افغان که چند روز در محاصره طالبان قرار داشتند، امروز خود را به گروه طالبان تسلیم کردند.
براساس گزارش این منابع، این سربازان، در شهرستان «کوهستانات» فاریاب که روز گذشته بدست طالبان سقوط کرد، به محاصره طالبان درآمده بودند.
**اولین پرواز حجاج افغان به عربستان
«فیض محمد عثمانی» وزیر حج و اوقاف افغانستان اعلام کرد که امسال 30 هزار افغان برای ادای مراسم حج، عازم عربستان سعودی خواهند شد و اولین پرواز حجاج افغان، شامگاه یکشنبه از فرودگاه کابل، به مقصد «جده» انجام شد.
وی در مراسم اعزام حجاج گفت که تلاش می کند مراسم حج افغان ها، بدون مشکلات و بخوبی سپری شود.
قرار است حاجیان افغان از فرودگاه های استان های «هرات»، «قندهار» و «مزارشریف» به عربستان انتقال داده شوند.
**اختصاص 7 میلیارد دلار از طرف آمریکا به نیروی هوائی افغانستان
منابع خبری افغانستان به نقل «رویترز» اعلام کردند که آمریکا 7 میلیارد دلار به نیروی هوائی این کشور اختصاص داد تا در میدان نبرد با طالبان دست بالا داشته باشند.
براساس این گزارش، این پول در 4 سال آینده و هرسال به مقدار معین در اختیار نیروی هوائی افغانستان قرار داده خواهد شد.
**کشته شدن 25 داعشی در «ننگرهار»
«طلوع نیوز» افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که 25 داعشی در حمله هوائی نظامیان خارجی در شهرستان «هسکه مینه» استان ننگرهار کشته و 15 تن دیگر زخمی شدند.
برخی منابع افغان ادعا کرده اند که در این حمله به غیر نظامیان نیز تلفات وارد شده است اما نظامیان آمریکائی مستقر در افغانستان این ادعا را رد کرده اند.
**واکنش یک عضو شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان نسبت به حمله انتحاری کابل
«عطامحمد نور» استاندار بلخ افغانستان در واکنش به حمله انتحاری در کابل گفته دیگر تسلیت گفتن توسط سران حکومت درد مردم را مداوا نمی کند و نهادهای امنیتی و دفاعی نیازمند اصلاحات اساسی است.
وی روز دوشنبه در صفحه اجتماعی خود نوشت که مردم این کشور هر روز قربانی سیاست ناکام دولت وحدت ملی می شوند و تا زمانی که اصلاحات جدی ایجاد نشود، قربانی شدن مردم ادامه خواهد یافت.
آساق*291*1610

انتهای پیام /*

نظر شما