شناسهٔ خبر: 20499633 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کدام موزه‌های دنیا بیشتر از لوور بازدیدکننده دارند؟

صاحب‌خبر -
 

موزۀ ملی چین، موزۀ ملی هوافضای واشینگتن و موزۀ لوور فرانسه در مجموع با میزبانی از بیش از ۲۲میلیون نفر پربازدیدترین موزه‌های جهان در سال گذشته بوده‌اند.
به‌گزارش ایسنا، موزۀ ملی چین که در فهرست پربازدیدترین موزه‌های جهان در سال ۲۰۱۶جایگاه نخست را به خود اختصاص داده، در ضلع شرقی میدان «تیان‌آن‌من» در پکن واقع شده است و به‌عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های جهان، سال گذشته میزبان ۷میلیون و ۵۵۰هزار بازدیدکننده از سراسر جهان بود و در مقایسه با سال ۲۰۱۵، رشد ۳.۶درصدی داشته است.
موزۀ ملی چین که یک موزۀ رایگان و با هدف آشنایی با تاریخ و فرهنگ کشور پهناور چین است، در سال ۲۰۱۵میلادی ۷میلیون و ۲۹۰هزار بازدیدکننده داشت. این موزه در سال ۲۰۰۳و با ادغام موزۀ انقلاب و موزۀ ملی تاریخ چین که از سال ۱۹۵۹در کنار یکدیگر و در یک ساختمان قرار داشتند شکل گرفت. ساختمان اصلی این موزه در سال ۱۹۵۹و به‌عنوان یکی از ۱۰ساختمان بزرگ به‌مناسبت بنیانگذاری جمهوری خلق چین بنا نهاده شد.
این موزه تاریخ چین را از دوران انسانِ یوآنمو حدود ۱.۷میلیون سال پیش تا پایان دودمان چینگ به‌عنوان آخرین سلسۀ پادشاهی تاریخ چین دربرمی‌گیرد و مجموعۀ دائمی آن شامل بیش از یک میلیون آیتم می‌شود که بسیاری از آثار هنری و تاریخی ارزشمند و نایاب در چین و سراسر جهان را در خود جای داده است.
موزۀ ملی هوافضای واشینگتن
موزۀ ملی هوافضای اسمیتسونین که در شهر واشینگتن قرار دارد با اختلاف ناچیز و با ۷میلیون و ۵۰۰هزار بازدیدکننده، پس از موزۀ ملی چین در جایگاه دوم پربازدیدترین موزه‌های جهان قرار گرفته است. شمار بازدیدکنندگان این موزه نسبت به سال ۲۰۱۶که ۶٫۹میلیون نفر بوده، رشد ۸.۷درصد را به ثبت رسانده است.
این موزه در سال ۱۹۴۶و با عنوان موزۀ ملی هوایی تأسیس شد و ساختمان اصلی آن در سال ۱۹۷۶در نزدیکی پارک ملی نشنال‌مال واشینگتن ساخته شد. موزۀ ملی هوافضای واشینگتن محل نگهداری و نمایش بزرگترین مجموعه از هواپیماهای تاریخی و فضاپیماها در جهان است که از آن جمله می‌توان به فضاپیمای آپولو ۱۱، فضاپیمای مرکوری فرندشیپ ۷و هواپیمای ساخته شده توسط برادران «رایت» اشاره کرد.
موزۀ لوور
موزۀ لوور فرانسه که معروف‌ترین موزۀ جهان است با ۷میلیون و ۴۰۰هزار بازدیدکننده در سال گذشته رتبۀ سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. نکتۀ جالب دربارۀ موزۀ لوور این که شمار بازدیدکنندگان این موزه در مقایسه با سال ۲۰۱۵با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده که این امر تا حد زیادی ناشی از بروز چند حملۀ تروریستی در نزدیکی موزه، در شهر پاریس و همچنین چند شهر دیگر فرانسه است. اما با این حال لوور همچنان در میان موزه‌های اروپایی بالاتر از موزۀ بریتانیا و نگارخانۀ ملی لندن در جایگاه نخست پربازدیدترین موزه‌ها قرار دارد.موزۀ لوور که بازدید از آن نیاز به خرید بلیت دارد، از سال ۱۷۹۳میلادی تا امروز به‌عنوان یک موزۀ عمومی فعال بوده‌ و تمرکز آن روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.
۲۰موزۀ پربازدید جهان
موزۀ ملی تاریخ طبیعی واشینگتن با ۷میلیون و ۱۰۰هزار بازدیدکننده،‌ موزۀ هنری متروپولیتن نیویورک با ۶میلیون و ۷۰۰هزار بازدیدکننده و موزۀ بریتانیا با ۶میلیون و ۴۲۰هزار بازدیدکننده در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار دارند.
۲۰موزۀ پربازدید اروپا
در میان موزه‌های اروپا پس از لوور، موزۀ بریتانیا، نگارخانۀ ملی لندن، موزۀ واتیکان (بیش از شش میلیون بازدیدکننده)، موزۀ تیت مادرن لندن (۵ میلیون و ۸۰۰هزار بازدیدکننده) و موزۀ تاریخ طبیعی لندن با ۴میلیون و ۶۲۴هزار بازدیدکننده رتبه‌های دوم تا ششم پربازدیدترین موزه‌های اروپایی را به خود اختصاص داده‌اند.
۲۰موزۀ پربازدید آسیا-اقیانوسیه
اما در میان موزه‌های آسیا اقیانوسیه، موزۀ ملی چین در رتبۀ نخست، موزۀ علوم و فنون شانگهای (۶میلیون و۳۱۶هزار) رتبۀ دوم، کاخ موزۀ ملی تایوان (۴میلیون و۶۶۶هزار) رتبۀ سوم، موزۀ علوم و فنون چین در پکن (۳میلیون و۸۳۰ هزار) رتبۀ چهارم و موزۀ ملی کرۀ جنوبی در سئول (۳میلیون۳۹۶هزار) رتبۀ پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.مقایسۀ میزان استقبال از موزه‌ها در سه منطقۀ آسیا-اقیانوسیه، اروپا و آمریکای شمالی در فاصلۀ زمانی ۲۰۱۲تا ۲۰۱۶نیز حاکی از آن است که در طول مدت این چهار سال تنها موزه‌های منطقۀ آسیا-اقیانوسیه با رشد بازدیدکننده روبه‌رو بوده‌اند و موزه‌های اروپا و آمریکای شمالی هرکدام ۳درصد ریزش مخاطب داشته‌اند.

code

نظر شما