شناسهٔ خبر: 20493705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

از تضمين امنيت در درون دروازه تاجواهري در خط حمله تيم ملي

يک سايت اتريشي پيشرفت قابل‌توجه تيم ملي ايران را مورد بررسي و تحليل قرار داد.

صاحب‌خبر -

صعود تيم ملي فوتبال ايران به مرحله پاياني جام جهاني 2018 روسيه سوژه گزارش سايت اتريشي « abseits» شده است. اين سايت در گزارش خود نوشت: ايران به عنوان اولين تيم آسيايي صعودش به مرحله پاياني جام جهاني را قطعي کرده است. تيم ملي که تا پيش از اين 4 بار حضور در جام جهاني را تجربه کرده، در حال حاضر در صدر جدول گروه خود در مرحله انتخابي جام جهاني 2018 در منطقه آسيا است و با کره جنوبي که در مکان دوم است، 7 امتياز اختلاف دارد.

هدايت تيم ملي در حال حاضر بر عهده کارلوس کي‌روش پرتغالي با اصالتي موزامبيکي است. دستيار پيشين سرالکس فرگوسن در منچستريونايتد معمولاً تيمش را با سيستم بازي 1-3-2-4 راهي زمين مي‌کند.

با اينکه بسياري از بازيکنان تيم ملي ايران در ليگ‌هاي مختلف اروپايي بازي مي‌کنند، اعضاي اين تيم در داخل و خارج از زمين شناخت خيلي خوبي از يکديگر دارند. در کنار اينها اعضاي اين تيم شخصيت‌هاي متمايزي از يکديگر دارند.

عليرضا بيرانوند 25 ساله، بازيکني از تيم پرسپوليس که در ليگ حرفه‌اي خليج فارس ايران بازي مي‌کند، دروازه‌بان تيم ملي است. اين دروازه‌بان يک متر و 95 سانتي‌متري عملکردي تأثيرگذار به خصوص در مهار ضربات پنالتي دارد و پرتاب دست‌هاي قابل‌توجهي هم دارد که به بالاي 60 متر مي‌رسد. حتي با وجود اينکه بيرانوند تنها 13 بازي ملي در کارنامه‌اش دارد، اما حضور او در درون دروازه معمولاً امنيت و آرامش را براي تيم ملي به ارمغان مي‌آورد.

دفاعي مياني تيم ملي هم توسط سيدجلال باتجربه هدايت مي‌شود. مرتضي پورعلي‌گنجي که عضو تيم السد قطر است نيز به عنوان هافبک دفاعي بازي مي‌کند. در سمت چپ خط دفاعي ميلاد محمدي ايفاي نقش مي‌کند، بازيکني سريع و دريبل‌زن با قدرت دفاعي بالا که عضو تيم تِرک گروژني (نام جديد تيم: احمد گروژني) است. همتاي محمدي در سمت مخالف خط دفاعي رامين رضاييان، بازيکن اوستنده بلژيک است که او نيز بازيکني قدرتمند به شمار مي‌رود.

با وجود علي کريمي - البته نبايد او را با هافبک پيشين بايرن مونيخ و شالکه اشتباه گرفت -  بازيکني خيلي مستعد از تيم دينامو زاگرب که در ميانه ميدان نقش طراح را ايفا مي‌کند. با حضور سعيد عزت‌اللهي که بازيکني قدرتمند است، زوج خط مياني ايران قدرت هجومي بيشتري به خود مي‌گيرد. عزت‌اللهي جوان فصل گذشته با تيم روستوف روسيه هم حضور در ليگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد.

در خط حمله سه نفره تيم ملي، مسعود شجاعي 33 ساله در پست 10 (هافبک نفوذي بازيساز) به عنوان هافبک بازي مي‌کند، بازيکني که در بالاترين سطح کلاس بين‌المللي نيست، اما عملکرد سطح بالايي دارد، البته نبايد در مورد تجربه و هوش او در بازي بحثي کرد.

عليرضا جهانبخش همانند مهدي طارمي (بازيکني که مي‌تواند به عنوان مهاجم نوک مورد استفاده قرار بگيرد)، در زمين خيلي فعال است. جهانبخش که عضو تيم AZ آلکمار است به خاطر سبک بازي پويايش در زمين، بازيکني ارزشمند در پست خود به شمار مي‌رود. رضا قوچان‌نژاد که در فصل گذشته اردويژه هلند 19 گل براي هيرنوين به ثمر رساند نيز بازيکني بسيار انعطاف‌پذير است که در پست خودش و در محوطه جريمه حريف بسيار تأثيرگذار است. گزينه باکيفيت ديگري که قابليت بازي در هر دو پست بال چپ و راست را دارد، اشکان دژاگه است که در حال حاضر تيمي ندارد.

سردار آزمون که اخيراً با پايان حضور قرضي‌اش در روستوف به روبين کازان بازگشت، همانند جواهري در خط حمله تيم ملي ايران است. آزمون يکي از بااستعدادترين مهاجمان تاريخ تيم ملي ايران است. يکي از نکات قوت اين مهاجم 26 ساله‌ قدرت بالاي کنترل وي و قدرت جا گذاشتن مدافعان است. قدرت حفظ توپ و قابليت بازي در پست بال هم از ديگر ويژگي‌هاي اين مهاجم جوان است. در کنار اين‌ها نبايد قدرت گلزني آزمون دست‌کم گرفته شود. او در فصل 17-2016 مجموعاً 12 گل براي روستوف به ثمر رساند که بهترين گلش را هم مي‌توان در پيروزي 3 بر 2 سورپرايزکننده روستوف برابر بايرن مونيخ در مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا ناميد.

فوتبال در ايران به سمت و سوي مثبتي در حرکت است. تيم ملي اين کشور متشکل از بازيکنان جوان زيادي است که مي‌توانند در مسابقات جام جهاني سال آينده در روسيه نيز حضور داشته باشند. اين تورنمنت همچنان جاي زيادي براي درخشش استعدادهاي ايران دارد، اما کارلوس کي‌روش و کادرفني‌اش فرصت کافي دارند تا انواع سيستم بازي‌هاي مختلف را مورد بررسي قرار دهند.

نظر شما