شناسهٔ خبر: 20493634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

خودرو ۲۰ درصد گران شد، میوه ۱۵ درصد...علی برکت الله!/ فیلم «ژن خوب» روی پرده سینما!/ روزنامه اصلاح‌طلب برای شهرام جزایری سنگ تمام گذاشت/ عصبانیت از نامه قالیباف به جوانان

خودرو ۲۰ درصد گران شد؛ شیرینی ۴۰ درصد، انواع میوه‌جات ۱۵ درصد... اما به‌راستی، زمانی که قیمت‌گذاری به‌صورت منطقی انجام نمی‌شود، پای دلال‌ها و قیمت‌های نجومی پیدا می‌شود.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** خودرو ۲۰ درصد گران شد، میوه ۱۵ درصد...علی برکت الله!

روزنامه ابتکار در گزارشی اقتصادی نوشت:

«خودرو ۲۰ درصد گران شد؛ شیرینی ۴۰ درصد، انواع میوه‌جات ۱۵ درصد... هر روز شاهد یکی از همین دست اخبار در رسانه‌های مختلف هستیم؛ اما به‌راستی، زمانی که قیمت‌گذاری به‌صورت منطقی انجام نمی‌شود و قیمت اقلام خوراکی و مصرفی طبق تورم و نرخ دستمزد افزایش نمی‌یابد، شاهد بی‌انضباطی در بازار کشور خواهیم بود و اینجاست که دلالی در کشور باب شده و هر روز قیمت‌ها بدون دخالت یک سازمان نظارتی، دست‌کاری می‌شود... پیش‌ازاین نیز سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نسبت به افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد آب‌های معدنی واکنش نشان داده بود و چنین افزایش قیمتی را در یک مرحله نامتعارف توصیف کرده بود».

گفتنی است یکی از نقدهای جدی مطرح‌شده از سوی منتقدان دولت، کم‌توجهی و گاهی بی‌توجهی دولتمردان به مشکلات معیشتی مردم بوده است؛ اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب با حمله به منتقدان به انکار این موضوع می‌پرداختند. در روزهای پس از انتخابات و درحالی‌که بسیاری از مردم به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی در رنج و سختی به سر می‌برند متأسفانه شاهدیم که اغلب بخش‌های اثرگذار دولت در تعطیلی بین‌الدولتین قرار دارد و ظاهراً قرار نیست فعلاً از تعطیلی خارج شود.

** روزنامه اصلاح‌طلب برای شهرام جزایری سنگ تمام گذاشت

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «نسخه شهرام جزایری برای اقتصاد کشور» نوشت:

«زمانی که صحبت از اقتصاد هنوز موضوع روز کشور نبود و مردم کمتر با عناوینی چون رکود و تورم و یا توسعه اقتصادی و رشد شاخص‌های آن آشنا بودند، جوان گمنامی زاده تهران و اهل اهواز، راه پر فراز و نشیب اقتصاد را انتخاب کرد و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی توانست به یکی از برندهای اقتصادی کشور تبدیل شود. البته حواشی به وجود آمده در زندگی حرفه‌ای وی را اگر فاکتور بگیریم می‌توان از او به عنوان صاحب نظر در بخش‌های مختلف اقتصادی نام برد».

این روزنامه اصلاح‌طلب حق‌العمل کار در ادامه، مصاحبه اختصاصی با شهرام جزایری را منتشر کرده است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «قطعاً یکی از پایه‌های رسیدن به هدف رونق و توسعه پایدار را باید راه مقابله و مبارزه با فساد دولتی در نظر بگیریم».

گفتنی است در مجلس ششم و درحالی‌که پرونده مفاسد شهرام جزایری گشوده شده بود، ناگهان شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب درباره رئیس وقت قوه قضائیه به جنجال‌آفرینی پرداختند. مهم این بود که اذهان را از آلودگی برخی مدیران اصلاح‌طلب به بذل و بخشش‌های یک مفسد بزرگ اقتصادی منحرف کنند. به‌تدریج معلوم شد برخی از اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان، از کروبی رئیس مجلس تا امثال الیاس حضرتی و ...، از شهرام جزایری هدایا و پول‌های هنگفتی گرفته‌اند. نوکیسگانی مانند بابک زنجانی و جزایری با روش کشورداری مدعیان اصلاحات برکشیده و ترویج شدند.

پیش‌ازاین، اصلاح‌طلبان، مفسدان کلان اقتصادی همچون شهرام جزایری، مه آفرید خسروی و مدیران نجومی را «استیو جابز»، «کارآفرین‌های نمونه» و «سرمایه کشور» و «ذخایر نظام» معرفی کرده بودند.

** نامه قالیباف به جوانان، زنجیره‌ای‌ها را عصبانی کرد

روز گذشته محمدباقر قالیباف نامه مهمی درباره انتخابات و مسائل جاری کشور منتشر کرد. در این نامه با نقد عملکرد دولت و ضرورت استمرار مطالبه گری از دولت، ۵ سؤال خطاب به جوانان مطرح شد. یکی از دغدغه‌های اصلی مطرح‌شده در این نامه، آسیب شناسی جریان اصولگرایی و بهره‌گیری از نظرات جوانان است.

اما روزنامه‌های زنجیره‌ای در اقدامی قابل پیش‌بینی واکنشی عصبی نسبت به این نامه نشان دادند.

در همین رابطه، روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «نامه قالیباف مخاطبی در میان جوانان ندارد» به قلم «عبدالله ناصری» نوشت:

«در یک نگاه، گفتمانی که امروز قالیباف در قالب این نامه خواسته با جامعه جوان کشور برقرار کند، مخاطبی در میان جوانان ندارد. جامعه جوانان اصولگرای امروز... بدون شک می‌دانند که پایان عمر سیاسی قالیباف، بهانه‌ای شده است برای اینکه او در قالب این نامه، جایگاه جدیدی برای خود تعریف کند».

فعالیت‌های دکتر قالیباف و حجت‌الاسلام رئیسی در روزهای پس از انتخابات و تلاش برای آسیب شناسی جریان اصولگرایی و اهتمام به حفظ وحدت، جریان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای را به شدت عصبی کرده است. این جریان در پی آن بود تا با هجمه رسانه‌ای رقبای انتخاباتی منتقد دولت را به کنج عزلت برده و ابتکار عمل را از جریان رقیب بگیرد؛ اما فعالیت‌های این روزهای رقبای انتخاباتی روحانی، اصلاً به مذاق آقایان خوش نیامده است.

** سهم خواهی از دولت، مهم‌تر از حل مشکلات معیشتی مردم است!

احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به سؤالی درخصوص اولویت‌های اصلی در چینش کابینه دوازدهم گفت:

«نخست اینکه رنگ دولت باید پررنگ‌تر از قبل به لحاظ استفاده از نیروهای اصلاح‌طلب باشد. دوم اینکه میانگین سنی دولتمردان باید پایین‌تر بیاید و از نیروهای جوان‌تر و با انگیزه‌تر استفاده شود. انتظار سوم، مربوط به بهبود وضعیت اقتصادی است».

بررسی کارنامه اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که رفتار قبیله‌ای و بازی‌های حزبی همواره در اولویت اول این جریان قرار داشته است. وزیر راه دولت اصلاحات نیز بر همین اساس، سهم خواهی اصلاح‌طلبان از دولت را در اولویت اول قرار می‌دهد و استفاده از جوانان در دولت و رفع مشکلات معیشتی مردم را کم‌اهمیت‌تر معرفی می‌کند.

** عزم فرهاد رهبر برای برخورد با مافیای اقتصادی، صدای اصلاح‌طلبان را درآورد

فرهاد رهبر با وجود مسئولیت‌های اقتصادی مهمی که در کارنامه خود داشته، به عنوان چهره‌ای پاکدست و سلیم به لحاظ اقتصادی در بین موافقان و مخالفان خود معروف است. او در حوزه مدیریتی هم قائل به انضباط مالی و سلامت مالی مجموعه‌های وابسته به بیت‌المال است؛ اما گویا عزم فرهاد رهبر برای برخورد جدی با مافیای اقتصادی، برای عده‌ای اصلاً خوشایند نیست.

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «آزادی دانشگاه در دستان دو قوه» نوشت:

«امیدواریم این‌بار دولت و مجلس نشان دهند که مردمی هستند و اجازه ندهند این فرد ریاست دانشگاه آزاد را در اختیار بگیرد و با سرنوشت جوانان مردم بازی کند؛ زیرا فرهاد رهبر، سیاسی‌ترین و جناحی‌ترین گزینه‌ای است که این روزها می‌تواند بر صدر دانشگاه علمی- اقتصادی آزاد قرار گیرد».

با توجه به این که اصولاً یکی از دلایل تغییرات گسترده در مدیریت دانشگاه آزاد، رسیدگی به پرونده‌های مالی گسترده این دانشگاه است (که در همه سالیانی که تحت سیطره حلقه مرحوم هاشمی فعالیت می‌کرد، به لحاظ مالی و سایر مسائل پاسخگو نبود)، انتخاب کسی که هم خود به لحاظ مالی پاک است و هم به شفافیت مالی و انضباط مالی اعتقاد دارد و از همه مهم‌تر سوابق اجرایی در این زمینه دارد، انتخاب هوشمندانه‌ای است. حال سؤال این است که چه نسبتی میان اصلاح‌طلبان و مافیای اقتصادی وجود دارد که این اقدام شایسته آن‌ها را این‌طور عصبانی کرده است؟!

** ژن آقازادگی روی پرده توهم سینما!

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «ژن آقازادگی روی پرده توهم سینما!» نوشت:

ژن آقازادگی مدتی است که در حال سرایت به سینماست. علی حضرتی، سید هادی رضوی و حمیدرضا عارف اسامی هستند که طی دو، سه سال اخیر تبدیل به تهیه‌کننده سینما شده‌اند. اینکه چطور امکان دارد آقازاده‌هایی که برخی دهه سوم زندگی خود را طی می‌کنند بتوانند یک‌شبه تبدیل به تهیه‌کننده سینما بشوند، ماجرایی است که به احتمال زیاد نیاز به کنکاش در زد و بندهای سیاسی و پشت پرده دارد...طی همین چند سال اخیر که دولت یازدهم بر سر کار آمده نام برخی آقازاده‌هایی که پدرانشان جزو حامیان و نزدیکان دولت محسوب می‌شوند، در تیتراژ برخی فیلم‌های سینمایی به چشم می‌خورد.

 سینما موضوعی است که جذابیت‌های خاص خود را دارد، عکس گرفتن کنار سلبریتی‌ها در مراسم گوناگون می‌تواند جایگاه اجتماعی و شهرت آقازاده‌ها را دستخوش تغییر کند یا حداقل این استنباط ذهنی برای برخی آقازاده‌ها وجود دارد که می‌توانند به واسطه سینما منزلت و موقعیت خود را ارتقا دهند. تهیه‌کنندگی در سینما حرفه و شغلی محسوب می‌شود که برای مثال در هالیوود نیاز به گذراندن دوره‌های آکادمیک دارد و جزو اصلی‌ترین شاخه‌های شغلی در سینماست اما در ایران چنین رشته‌ای تعریف نشده است.

اما حمیدرضا عارف که در سی‌امین جشنواره فیلم فجر با فیلم فصل نرگس در این رویداد هنری حضور داشت، به دلیل حرف‌های روزهای گذشته‌اش در صدر اخبار داخلی و فضای مجازی قرار گرفته است. او در گفت‌وگویی تصویری گفته بود که موفقیت‌های اقتصادی‌اش به خاطر رانت حکومتی نیست، بلکه از روی «ژن قوی» انتقال یافته از سمت پدر و مادر توانسته مرزهای موفقیت اقتصادی را درنوردد. سخنان او به شکلی کم سابقه در فضای مجازی با واکنش کاربران مواجه شد.

نظر شما