شناسهٔ خبر: 20492555 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آفت سرخرطومی حنایی خرما تهدیدی برای نخلستان ها +فیلم

شیوع سوسک سرخرطومی حنایی تهدید جدی برای نخلستان های آبادان و خرمشهر محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

شیوع سوسک سرخرطومی حنایی تهدید جدی برای نخلستان های آبادان و خرمشهر +فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: این آفت جزء آفات قرنطینه ای است و با توجه به شیوع آن در استان های جنوبی و کشور عراق تا نزدیکی بصره پیش روی کرده است.

مطرودی افزود: بدلیل احتمال خطر انتقال آن به نخلستان های کشورمان طرح رد یابی بوسیله تله گذاری فرمونی در سطح 250 هکتار از نخلستان های خرمشهر در حال اجرا  می باشد.  

وی با بیان اینکه این عملیات از ابتدای امسال آغاز شده و در حال انجام است یاد آور شد: لارو سوسک حنایی می‌تواند تونل هایی به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کند در نتیجه موجب تضعیف و مرگ میزبان شود. این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها بوده  و میزان خسارت‌زایی آن بسیار زیاد است.

مدیر جهاد کشاوزی آبادان هم از ردیابی نخلستانهای این شهرستان در برابر آفات قرنطینه ای به منظور حفظ سلامت پوشش کشاورزی خبر داد.

ناجی شهیب زاده گفت: کارشناسان کشاورزی  با روشهای علمی نسبت به مانیتورینگ این آفت در نخلستانها اقدامات لازم را انجام میدهند

وی هدف از ردیابی را آگاهی از ورود احتمالی آفت به نخلستانهای جنوب و ریشه کنی فوری اعلام کرد و گفت: سرخرطومی حنایی خرما با توجه به تولید نسل زیاد آفتی است که میتواند تا صد در صد به نخل خرما خسارت وارد کند و ردیابی بر اساس پایش های چشمی و مشاهده علائم و همچنین استفاده از فرمون های جنسی مخصوص این سوسک صورت میگیرد. 

نظر شما