شناسهٔ خبر: 20486256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» بررسی کرد

جلد روز

صاحب‌خبر -

 رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه  در حالی  از برخورد بدون اغماض با کسانی خبر داد که به هر شکل قصد ضربه زدن یا وارد آوردن آسیب را به دستگاه قضایی دارند که معاون اول قوه قضاییه  هم چندی پیش ، بازداشت نزدیک به 200 کارچاق‌کن و دلال در سال گذشته را اعلام کرده بود .
مسئولان قضایی بارها به مردم هشدار داده‌اند که فریب کسانی را نخورند که به دروغ و نیرنگ مدعی نفوذ در دستگاه قضایی هستند، به طوریکه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، به کرات در جلسات سخنگویی قوه قضاییه گفته بود که هرکسی می‌خواهد پرونده‌ای را در دستگاه قضایی پیگیری کند بهتر است که خودش یا وکیلش پرونده را پیگیری کنند و هرگز به افرادی که مدعی کارچاق‌کنی هستند اعتماد نکنند، زیرا این افراد، هیچ توانایی خاصی ندارند.  این مساله در حالی است که حجت‌الاسلام خطیب، رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه هم چندی پیش به کارچاق کن‌ها و عوامل مخرب هشدار داد: دستگاه قضایی بدون ذره‌ای اغماض با هرگونه فساد و افرادی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب خائن به کارکنان و ظالم به مردم هستند، برخورد قاطع خواهد کرد و با تمام قوا از حیثیت، آبرو و زحمات قضات و کارکنان شریف دفاع خواهد کرد.
پس از آمارهای ارائه شده، غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران هم بر برخورد با کارچاق‌کن صحه گذاشته و با بیان اینکه در سال ۹۳ حدود ۳۰۰ کارچاق کن در دادگستری تهران شناسایی و بازداشت شده‌اند گفت: این عدد در سال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است  و برخورد با این افراد باعث  نزدیک شدن به رقم صفر در تخلفات دلالی و واسطه‌گری در ورودی‌های قضایی شده  است.
از سویی وجود نظارت قضایی و برخورد با کارچاق‌کن‌ها نکته جدیدی نبود و هر ساله روسای دادگستری‌ها  آماری از حجم برخورد با گروهی از متخلفان را اعلام می‌کنند. به عنوان مثال حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری رییس‌کل دادگستری هرمزگان در داغ‌ترین آمار سال 95 در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه و در راستای نظارت بر عملکرد و تخلفات قضات و کارکنان دادگستری هرمزگان بیان کرد: مردم مراقب کارچاق‌کن‌ها باشند، ۹ نفر از کارچاق‌کن‌ها هم دستگیر شده‌اند.

  پیشگیری در سازمان ثبت
برخورد با کارچاق‌کنی تنها در بعد سلبی البته نبوده و اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی در بخش‌های مختلف، توانسته مانع از هرگونه اعمال نفوذ توسط اشخاص شود، به طوریکه احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری سال 95 خود و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همچنان شاهد حضور برخی کارچاق‌کن‌ها در ادارات ثبت هستیم؟ افزود: بسیاری از فرآیندها در سازمان ثبت اصلاح شده است و ما از مردم می‌خواهیم که در دریافت خدمات به سایت سازمان مراجعه کنند زیرا بسیاری از این خدمات را خود مردم بدون دخالت کسی می‌توانند دریافت کنند. طبق اظهارات تویسرکانی، تعبیر کارچاق‌کن  ها  و یا افرادی که بتوانند خلاف قانون در خصوص این سازمان عمل کنند وجود ندارد و این تخلفات نزدیک به صفر شده است.

 مجازات کارچاق‌کن چیست؟
با همه این تفاسیر، جعفر داراب‌خانی معاون ریيس كل دادگستری ايلام در خصوص مجازات کارچاق‌کن‌ها عنوان کرده است: کسانی که به دروغ خود را صاحب نفوذ و دارای مشاغل دولتی معرفی می‌کنند به مجازات حبس و شلاق محکوم می‌شوند. وی افزود: با توجه به ماده 555 قانون مجازات اسلامی هرکس بدون داشتن سمت رسمی خود را در مشاغل دولتی (کشوری و لشکری) معرفی کند به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود. به گفته این مسئول قضایی، اگر برای این عمل برگه‌ای را جعل کرده است علاوه بر مجازات‌های فوق به مجازات جعل سند محکوم می‌شود و چنانچه با این عنوان متقلبانه موفق شود وجهی را از دیگران اخذ کند به عنوان کلاهبردار تحت تعقیب قرار می‌گیرد و به مجازات حبس، جزای نقدی، شلاق و رد مال محکوم می‌شود.

نظر شما