شناسهٔ خبر: 20467031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

درگیری نظامیان صهیونیست با جوانان

صاحب‌خبر -

پلیس رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در نزدیکی مسجد الاقصی و مناطق مختلف کرانه باختری حمله کرد. نظامیان اسرائیلی در این حملات از گاز اشک‌آور، گلوله پلاستیکی و باتوم برای متفرق کردن فلسطینیان استفاده کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نیروهای رژیم صهیونیستی دیروز (جمعه) مانع ورود افراد زیر 50 سال به مسجد الاقصی و بخش قدیمی قدس شدند و نمازگزاران فلسطینی را که تلاش داشتند وارد مسجد الاقصی شوند با گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی هدف قرار دادند.
همچنین صدها جوان فلسطینی که به دعوت رهبران مقاومت در تظاهرات «جمعه خشم» شرکت کرده بودند، با نظامیان صهیونیست درگیر شدند.
تظاهرات و درگیری فلسطینیان با نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف کرانه باختری به ویژه گذرگاه قلندیا بسیار شدید بود. در اطراف مسجد الاقصی نیز درگیری های شدیدی میان دو طرف رخ داد. آمار رسمی از زخمی‌ها و بازداشتی‌های این درگیری‌ها منتشر نشده اما شاهدان عینی از زخمی شدن ده‌ها تن خبر داده‌اند. تصاویر منتشر شده از درگیری‌ها نیز نظامیان اسرائیلی را در حالی نشان می‌دهد که ده‌ها جوان را با زور بازداشت می‌کنند.
نمازگزاران فلسطینی در مخالفت با ورود به مسجد‌الاقصی از طریق گیت‌های امنیتی، در منطقه صلاح‌الدین و باب الساهره در قدس تجمع کردند. هزاران سرباز اسرائیلی در قدس برای ممانعت از ورود فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی در نزدیکی این مسجد مستقر شده‌اند.
در پی ممانعت نظامیان اسرائیلی از ورود فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی، نمازگزاران مجبور شدند در اطراف مسجد نماز جمعه را برپا کنند. از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به رژیم صهیونیستی نسبت به انجام اقدامات تجاوزگرانه درباره مسجد الاقصی و جریحه‌دار کردن احساسات فلسطینی‌ها و مسلمانان هشدار داد.
عباس همچنین بر اهمیت همبستگی جهان عرب و اسلام و حمایت آن‌ها از مردم و مقدسات فلسطین در قدس تأکید کرد و از آن‌ها خواست همچنان به وظایف خود در حمایت از فلسطینی‌ها عمل کنند.
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن نیز در سالروز آغاز کمپین «فریاد علیه مستکبران»، گفت که تمامی یمنی‌ها آماده مقابله با اسرائیل در جنگ آتی هستند. رهبر جنبش انصارالله لبنان خطاب به سید حسن نصرالله گفت: «یمنی‌ها آماده شرکت در هرگونه جنگ با دشمن اسرائیلی هستند. حساب باز کردن سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بر روی یمنی‌ها در این جنگ کاملا درست است.»
پیشتر سید حسن نصرالله گفته بود که در جنگ آتی با اسرائیل احتمالا فضا برای صدها هزار نیرو در منطقه برای شرکت در این جنگ باز خواهد شد و یمن در رأس قرار دارد تا فرماندهان خود را که به جنگ با اسرائیل و تلاش برای نجات فلسطین ایمان دارند به این جنگ بفرستد. وی گفته بود که مقاومت، نیروی نظامی و مردمی در یمن دارد و یمن بخشی از محور مقاومت است.
درگیری‌ها میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی‌ها از زمان عملیات شهادت‌طلبانه سه فلسطینی علیه صهیونیست‌ها و تشدید تدابیر امنیتی درباره ورود به مسجد الاقصی افزایش یافته است.
اسرائیل از روز جمعه گذشته تا روز یکشنبه مسجد الاقصی را بست و بعد از بازگشایی گیت‌هایی را برای بازرسی نمازگزاران در ورودی‌های این مسجد قرار داد. این اقدام اسرائیل موجب درگیری‌های شدید میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها شده است.

نظر شما