شناسهٔ خبر: 20466831 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مرمت خانه تاریخی دکتر ابتهاج سمیعی در قلب پایتخت

- اگرچه در سال‌های اخیر ارزش اقتصادی املاک موجب شده تا در شهرهای بزرگ کشور خانه‌های تاریخی مورد توجه افراد مختلف برای ساخت‌وساز قرار بگیرند اما در تهران اقداماتی برای شناسایی و تملک و حفظ بناهای تاریخی صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

ازجمله اين اقدامات راه‌اندازي سامانه «ثابا» است.يكي از بناهايي كه هم‌اكنون از سوي شهرداري منطقه12 تهران مورد توجه قرار گرفته و در حال مرمت و بازسازي است، خانه تاريخي دكتر عبدالحسين ابتهاج سميعي موسس دانشگاه‌هاي رازي، بلوچستان و گيلان است. اين بنا در سال95 از خانم سيمين‌دخت ابتهاج سميعي خريداري شده و پس از بررسي‌هاي دقيق نقشه‌هاي قديمي ساختمان و طراحي دوباره آن، در دستور كار مرمت قرار گرفته است.

اين در حالي است كه در روزهاي اخير برخي اخبار در شبكه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها پيرامون تخريب اين خانه از سوي شهرداري تهران و در بي‌خبري اداره كل ميراث فرهنگي تهران منتشر شده است. محمدباقر فرهند، مدير روابط عمومي منطقه12 ضمن تكذيب خبر تخريب اين خانه تاريخي به همشهري گفت: ابنيه اين ملك به‌دليل تخريب‌ها و مداخلات پيشين مالكان دچار آسيب شده و حتي بخشي از آنها تخريب شده بود كه در دستور كار مرمت و بازسازي قرار گرفته است.

در نهايت نيز عمليات محوطه‌سازي‌ و مرمت جداره‌ها و اصطلاحا طرح درمان ملك پس از مطالعات دقيق در دستور كار قرار گرفته و در بيست و يكم تيرماه جاري با حضور كارشناسان و متخصصان و نظارت دقيق، تخليه نخاله‌ها و محوطه فضاي سبز، لايه‌برداري و حذف الحاقات و مصالح فرسوده، مرمت جداره‌هاي تخريب شده منطبق با الگوهاي اصيل ملك، بازسازي پنجره‌هاي تخريب‌شده، كف‌سازي‌ محوطه از بهترين سنگ‌هاي گرانيت موجود و متناسب و ديگر اقدامات لازم صورت پذيرفت.

به گفته اين مقام مسئول در شهرداري منطقه12، گزارش اقدامات صورت‌گرفته به ميراث فرهنگي استان تهران ارسال شده و معاون ميراث نيز در تاريخ ۲۸تيرماه ضمن بازديد از مكان فوق بر دقت انجام عمليات صحه گذاشته كه مستندات نيز موجود است. مدير روابط عمومي منطقه12 يادآور شد: از آنجايي كه ملك در شرايط فوريتي و در آستانه آسيب‌هاي بسيار جدي به‌دليل گذر زمان بوده، به فوريت شهرداري منطقه وارد صحنه شده و عمليات مرمت و احيا را انجام داده و قطعا اطلاعات لازم نيز به ميراث فرهنگي ارسال شده و گزارش تكميلي نيز ارسال مي‌شود.

خانه تاريخي دكتر ابتهاج سميعي كه در تقاطع خيابان مجاهدين اسلام و خيابان ايران قرار دارد، در تاريخ 26 آبان87 با شماره ثبت23877 به‌عنوان يكي از آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

نظر شما