شناسهٔ خبر: 20466703 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بداهه‌خوانی غیرمنتظره قاسم رفعتی در «آیین آواز»

صاحب‌خبر -
 

سه‌شنبه شب، یازدهمین نشست آیین آواز در حالی با حضور اعلام‌شده حسام‌الدین سراج برگزار شد که قاسم رفعتی نیز در طول برنامه به جرگه خوانندگان این شب پیوست و اجرایی را تقدیم حاضران در ارسباران کرد.
‌یازدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز با برنامه‌های متنوعی برگزار شد که بیش از همه حضور و اجرای پیش‌بینی‌نشده قاسم رفعتی برای حاضران جالب بود. او در میانه‌های برنامه و با درخواست حسام‌الدین سراج و علی شیرازی (کارشناس مجری برنامه) که به نزدش آمدند و رفعتی را به صحنه فراخواندند این دعوت را اجرا کرد. سپس شهرام میرجلالی دیگر میهمان اصلی این نشست در کنارش نشست و به شکل کاملاً بداهه نغمه‌هایی را در مایه ابوعطا خواند. رفعتی نیز به شکلی کاملاً خیره‌کننده و از جایی که مختص صدا و اجرای آوازخوان‌های جوان است آوازش را در همین مایه که میرجلالی نواخت (از گام بالا و نه با صدای بم) شروع کرد و تسلطش بر این مایه همگان را شگفت‌زده کرد. او سپس اشاره‌هایی هم به کرد بیات و حتی دشتی در آوازش کرد و پس از آنکه دو سه بیت هم بم‌خوانی کرد دوباره به نت‌های بالا برگشت و با قدرتی خیره‌کننده این اجرا را پایان بخشید.
«زیبایی‌شناسی آواز ایرانی» عنوان مبحثی بود که در دو قسمت مجزا میان حسام‌الدین سراج و شیرازی (مجری) و همچنین در ساعت دوم برنامه میان شهرام میرجلالی و مجری برگزار شد. سراج ابتدا به صورت فهرست‌وار مطالبی را که طبقه بندی کرده بود و قرار بود عرضه کند از روی کاغذ خواند و در فرصت باقیمانده به شرح و تفسیر این عناوین پرداخت. او در ضمن بحث‌هایش به مبحث بسیار مهم فونیتک و آواشناسی در آواز پرداخت و با بیان مثال‌هایی ادای درست تک تک حروف کلمات شعر در آواز را جزئی بسیار مهم از هنر خوانندگی دانست. سراج همچنین به رسم معمول در سلسله نشست‌های آیین آواز برخی صحبت‌هایش را با مثال‌های کوتاه و البته گویای آوازی همراه کرد و حین صحبت از خواندن و اجرای عملی این مثال‌ها هم غافل نشد.
شهرام میرجلالی تارنواز باسابقه هم در بخش مبحث فنی و تئوریک برخی پارامترهای مؤثر در آواز ایرانی را برشمرد و به توضیح آنها پرداخت. در ادامه نوبت به اجرای نخستین شاگرد برگزیده کلاس‌های حسام الدین سراج رسید که نامش شهاب الدین قلم نویس بود. آواز این خواننده جوان را که در مایه دشتی اجرا شد دو نوازنده که آنها هم جوان بودند همراهی کردند: بهزاد شایان‌فر با سنتور و مهدی قاسمی با تمبک.
دومین شاگرد برگزیده سراج هم سلیمان رضایی بود که صدا و اجرایش پخته‌تر از هنرجوی قبلی نشان داد و امیر متولی با سه‌تار او را همراهی کرد. اجرای این دو در دستگاه پیچیده و مشکل راست پنجگاه بود.
در ادامه نیز خود سراج به عنوان استاد مدعو (میهمان) یازدهمین نشست آیین آواز به همراه شهرام میرجلالی روی صحنه آمدند و آوازی را در دستگاه سه‌گاه اجرا کردند. در پایان نیز مجری برنامه اعلام کرد که دوازدهمین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۴ امرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

نظر شما