شناسهٔ خبر: 20466626 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

خیزش سراسری فلسطینی‌ها در حمایت از مسجد‌الاقصی؛ رژیم صهیونیستی قدس را پادگان نظامی کرد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: هزاران فلسطینی برای اعلام همبستگی و یاری مسجدالاقصی و قدس پس از تعرض‌های اخیر رژیم صهیونیستی، در نوار غزه و کرانه باختری دست به تظاهرات گسترده زدند.
مردم غزه تظاهرات خود را از مقابل مقر صلیب سرخ تا مقابل مقر سازمان ملل در این منطقه انجام دادند و با سر دادن شعار، بر همبستگی خود با قدس تاکید کردند . رام‌الله در کرانه باختری نیز شاهد تظاهرات گسترده در اعتراض به تعرض‌های رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و قدس بود.در این تظاهرات‌ تاکید شد قدس پایتخت ابدی دولت فلسطین است.گروه‌‌های مختلف فلسطینی هم در اعلام همبستگی با مسجدالاقصی و قدس خواستار ادامه تحصن‌ها در مقابل ورودی‌های مسجدالاقصی و اراضی اشغالی فلسطین شدند. بلندگوهای مساجد قدس از همه مردم خواستند به سمت مسجدالاقصی بروند و با تحصن در برابر درهای ورودی، به تدابیر امنیتی ایجاد شده اخیر مانند گیت‌های کنترل تردد و تفتیش‌ها اعتراض کنند. صدها نفر از اهالی قدس نیز برای ادای نماز صبح در مسجدالاقصی راهی این مسجد شدند اما رژیم صهیونیستی با بستن کامل این مسجد و ایجاد ایست‌های بازرسی در ورودی‌هایش ، اجازه ورود به مردم را نداد. مردم نماز خود را در اطراف مسجدالاقصی اقامه کردند. جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس در این راستا اعلام کردند: ملتمان را به بسیج و آماده‌باش عمومی در دفاع از مسجدالاقصی و تشدید انتفاضه و نیز تظاهرات گسترده در سراسر فلسطین علیه اقدامات دشمن صهیونیستی و نیز تجدید تعهد یاری مسجدالاقصی دعوت می‌کنیم. رئیس دفتر سیاسی حماس هم از تمامی ملت فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی خواست در حمایت از مسجدالاقصی به پاخیزند و در ادامه اعلام کرد: باید کنفرانسی بین‌المللی در حمایت از این مسجد برگزار شود. «اسماعیل هنیه» خواستارخیزش و بسیج عمومی در یاری مسجدالاقصی و نیز در اعتراض به تعرض‌های رژیم صهیونیستی علیه این مکان مقدس شد. هنیه از امت‌های عربی و اسلامی خواست در یاری مسجدالاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان به پا خیزند. وی گفت: مسجدالاقصی در خطر حقیقی است و باید کنفرانسی اضطراری در حمایت از آن برگزار شود. گفتنی است پس از عملیات شهادت طلبانه سه جوان فلسطینی در مسجدالاقصی (جمعه هفته گذشته) رژیم صهیونیستی اقدام به کار گذاشتن گیت‌های الکترونیکی کنترل تردد در ورودی‌های این مسجد کرد؛ موضوعی که با مخالفت شدید فلسطینی ها روبرو شده واعتراض ها همچنان ادامه دارد. در این حال ارتش رژیم صهیونیستی راهپیمایی فلسطینیان ساکن سرزمین های اشغالی موسوم به «روز خشم فلسطین» در حمایت از مسجد الاقصی و اعتراض به اقدامات اخیر صهیونیست ها را سرکوب کرد. درگیری نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با جوانان فلسطینی در اطراف مسجد الاقصی ۴۲ زخمی برجای گذاشت که وضعیت جسمانی دوتن از آنها وخیم گزارش شده است. منابع آگاه در هلال احمر فلسطین در این باره گزارش کردند: از این میان، چهار نفر را ماموران هلال احمر تشکیل می دهند،‌ از سوی دیگر، ۳۶ تن از آنها به بیمارستان منتقل شدند و وضعیت دو تن از آنها که از ناحیه قفسه سینه هدف گلوله قرار گرفته بودند، وخیم گزارش شده است. بر اثر حمله نظامیان صهیونیست خطیب مسجد الاقصی نیز به همراه نمازگزاران فلسطینی زخمی شد. ارتش رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن نمازگزاران که به منطقه باب الاسباط بیت المقدس رفته بودند، ‌از گلوله های جنگی و گاز اشک آور استفاده کرد. با وجود تدابیر شدید امنیتی و اقدامات سرکوب گرانه ارتش اشغالگر قدس، هزاران تن از ساکنان بیت المقدس در دروازه الاسباط ماندند و نماز عشا برپا کردند.
تدابیر امنیتی صهیونیست ها
شهر قدس اشغالی از صبح دیروز به محاصره ۱۵ هزار نظامی صهیونیست در آمده است. این در حالی است که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رای به عدم برچیده شدن دروازه‌های الکترونیکی در ورودی‌های مسجدالاقصی علیرغم اعتراض فلسطینی‌ها داد. در این حال رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه اقدامات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی را نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی دانست. محمود عباس به رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای نادیده گرفتن احساسات فلسطینیان، اعراب، و مسلمانان در سراسر جهان و تلاش برای تحمیل واقعیت‌های جدید بر فلسطین هشدار داد. وی ضمن تاکید بر اهمیت همبستگی امت عربی و اسلامی و حمایت‌ آن‌ها از ملت فلسطین، اقدامات رژیم صهیونیستی را نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی دانست. دولت آمریکا هم در بیانیه‌ای‌ از رژیم صهیونیستی و اردن خواست که برای کاستن از شدت بحران‌ قدس اشغالی، تلاش کنند. کاخ سفید ضمن ابراز نگرانی شدید درباره حوادث مسجدالاقصی در قدس اشغالی، تاکید کرد که از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند. این بیانیه خواستار دستیابی به راه حلی که سلامت عمومی و امنیت مسجدالاقصی را تضمین می‌کند، شد.
در این حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت اقدام هفته گذشته سه شهروند ساکن سرزمین‌های اشغالی ۴۸ در کشتار دو نظامی اسرائیلی اقدام تروریستی نبود و برخاسته از اعتراض جامعه فلسطینیان به اشغالگری اسرائیل است. در چنین شرایطی کنفرانس بین المللی قدس و حمایت های سیاسی و اقتصادی جامعه بین الملل در باکو آغاز به کار کرد. در این کنفرانس دو روزه که به ابتکار سازمان ملل متحد و با همکاری وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان و سازمان همکاری اسلامی برگزار می شده، جمعی از کارشناسان و صاحبنظران بین المللی، سفیران و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی در جمهوری آذربایجان حضور دارند. خبر دیگر اینکه نظامیان اسرائیلی یک جوان فلسطینی را در جنوب بیت لحم به شهادت رساندند. نظامیان رژیم صهیونیستی جوانی فلسطینی را در نزدیکی شهرک تقوع واقع در جنوب بیت لحم به بهانه تلاش برای اجرای عملیات مقاومتی به ضرب گلوله به شهادت رساندند. در چنین شرایطی گفته می شود رژیم صهیونیستی از گردشگران خارجی خواسته در قبال کشتن هر فلسطینی در تورهای گردشگری خود ۱۱۵ دلار جایزه دریافت کنند. به گزارش روزنامه صهیونیستی “هاآرتص”، برخی تورهای گردشگری صهیونیستی اردوگاه هایی برای به اصطلاح “مبارزه با تروریسم” در سراسر فلسطین اشغالی برپا کرده اند که در آنها به گردشگران خارجی فرصت شبیه سازی قتل تروریست ها آن هم در لباس فلسطینیان را می دهند.
واکنش های بین المللی
مردم ترکیه در واکنش به تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی در شهر قدس و مسجد الاقصی، مقابل کنیسه بزرگ شهر استانبول تظاهرات کردند.گروهی از مسلمانان پس از تظاهرات گسترده در استانبول با قرائت بیانیه‌ای تاکید کردند که اسرائیل یک دولت تروریستی است که آزادی مسلمانان و حق عبادت آنان را نقض می‌کند.مردم اردن نیز با برگزاری تظاهرات گسترده در امان، همبستگی خود را با قدس و مسجدالاقصی اعلام کردند. همچنین اهالی اردوگاه «جرمانا» در جنوب دمشق نیز با برگزاری تظاهرات، به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی اعتراض کردند. مردم سودان هم به دعوت گروه‌های سیاسی و ملی این کشور تظاهرات گسترده‌‌ای در همبستگی با ملت فلسطین برپا کردند.
مردم مالزی نیز در جمعه خشم به خیابان‌ها آمدند و حمایت خود از مسجدالاقصی را اعلام کردند. هزاران نفر در مالزی پس از نماز جمعه دست به تظاهرات گسترده در اعلام حمایت از مسجدالاقصی زدند. «زاهد حمیدی» معاون نخست‌وزیر مالزی نیز در این تظاهرات که در نزدیکی سفارت آمریکا انجام شد، شرکت داشت. حمیدی از تمامی شرکت‌کنندگان در این تظاهرات قدردانی کرد تا اینگونه موضع دولت خود در قبال مسجدالاقصی و اقدامات رژیم صهیونیستی را اعلام کند. شرکت‌کنندگان پرچم‌های فلسطین و پلاکارد‌هایی در دست داشتند که جنایات رژیم صهیونیستی و تلاش‌هایش برای تسلط بر مسجدالاقصی را محکوم می‌کرد. مردم یمن نیز در محکومیت حملات اسرائیلی به قدس و مسجدالاقصی در شهر صعده تظاهرات گسترده کردند. هزاران نفر از مردم یمن حملات رژیم صهیونیستی به قدس و مسجدالاقصی را به شدت محکوم کردند. «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود به مناسبت گرامیداشت سالروز «فریاد بر سر استکبار» از ملت یمن خواست برای همبستگی با مسجدالاقصی و فلسطین تظاهرات کنند. دولت اندونزی هم اقدام رژیم صهیونیستی در بستن مسجد الاقصی و ممانعت از برگزاری نماز توسط مسلمانان در این مسجد را محکوم کرد.
وزارت امور خارجه اندونزی در پی بسته شدن درهای مسجد الاقصی به روی نمازگزاران، از رژیم اشغالگر قدس خواست ثبات و امنیت را به این مسجد بازگرداند. رئیس پارلمان لبنان نیز ضمن اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها افزود: رژیم صهیونیستی به اقدامات سرکوبگرانه خود در مسجدالاقصی پایان دهد. «نبیه بری» گفت که اقدامات سرکوبگرانه صهیونیستی در مسجدالاقصی باید تمام شود. در این حال رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق در دیدار با جابری انصاری معاون وزیر خارجه کشورمان، با تقدیر از ایران به‌خاطر حمایت از فلسطین و قدس، از همراهی برخی کشورهای عربی با طرح‌های صهیونیستی-آمریکایی برای به حاشیه کشاندن مسئله فلسطین به عنوان موضوع اساسی جهان اسلام ابراز تاسف کردند.

نظر شما