شناسهٔ خبر: 20456725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با فارس:

دولت تشریفات تنها چشم به اجرای برجام دوخته است/دولت با دست خود گور منابع درآمدی را کنده است

یک اقتصاددان با بیان اینکه نقدینگی در دولت یازدهم در خدمت تولید ملی نیست، گفت: خبری از حمایت تولید ملی در بدنه دولت نیست و دولت تنها چشم به اجرای برجام دوخته است.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس در بهارستان، درباره وضع بدهی‌های دولتی اظهار کرد: رقمی که اعلام می‌شود، این بوده که بدهی‌های دولت به پیمانکاران بیش از 140 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: همین میزان هم دولت به بانک‌ها بدهکار بوده و این رقم به میزان بودجه عمومی رسیده و عدد قابل توجهی است.

این کارشناس اقتصاد کشورمان با تأکید بر اینکه دولت برای پرداخت این بدهی‌ها چاره‌ای جز صرفه‌جویی ندارد، تصریح کرد: متأسفانه دولت روحانی، دولت تشریفات محسوب می‌شود و دولت صرفه‌جویی نبوده و حقوق‌های نجومی این واقعیت را شفاف نمایان کرده است.

شیخی با اشاره به اینکه حجم بودجه‌های جاری در دولت بسیار بالاست، افزود: در نقطه مقابل، میزان بودجه‌های عملی بسیار پایین است و باید دولت مشارکت بخش خصوصی را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه نقدینگی در دولت یازدهم در خدمت تولید ملی نیست، تصریح کرد: خبری از حمایت تولید ملی در بدنه دولت نیست و دولت تنها چشم به اجرای برجام دوخته است.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه دولت داد می‌زند پول نداریم و سرمایه خارجی باید بیاید، اضافه کرد: باید در پاسخ به دولت گفت سرمایه ‌داریم، اما شما هنر بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی را در خدمت تولید و رونق آن ندارید.

شیخی با اشاره به اینکه ما فناوری بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی را داریم، تصریح کرد: متأسفانه با خلأ مدیریت در این بخش‌ها مواجهیم و دولت هنری در این زمینه هم ندارد.

دولت سیگنال غلط به اقتصاد می‌دهد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت سیگنال غلط به اقتصاد می‌دهد، اضافه کرد: دولت برای پرداخت این بدهی‌ها باید به منابع جدید مالیاتی روی بیاورد.

شیخی با تأکید بر اینکه دولت در جذب منابع مالیاتی هم ناکارآمد است، افزود: بیش از 130 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ثبت شده است و در حوزه مصارف غیرضروری هم شاهد فرار مالیاتی هستیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تولید داخل رکورد زده است، تصریح کرد: دولت با دست خود گور منابع درآمدی را کنده است.

شیخی با بیان اینکه اگر فروش آب، برق و گاز پلکانی شود، منبع درآمدی دیگری برای دولت است، اضافه کرد: این روش‌ها در راستای پرداخت بدهی، منابع درآمدی برای دولت ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای همایش حقوق شهروندی میلیون‌ها تومان هزینه کرد، اظهار کرد: این پول‌ها متعلق به بیت‌المال است که به این راحتی هزینه می‌کنند.

انتهای پیام/ذ

نظر شما