شناسهٔ خبر: 20456203 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هرمزگان در عزای بنیانگذار مکتب تشیع، صادق آل محمد (ص) به سوگ نشست

بندرعباس- ایرنا- عاشقان و شیفتگان آل الله در اقصی نقاط هرمزگان با سیاهپوش کردن در و دیوار شهر و برافراشتن پرچم سیاه عزا، با چشمانی اشک آلود و قلب هایی اندوهگین در عزای غروب غریبانه و شهادت جانسوز بنیانگذار مکتب تشیع و پیشوای صداقت، حضرت امام صادق (ع)، مرثیه غم سرودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه ایرنا، هرمزگان ولایی در این لحظات سراسر حزن و اندوه، حال و هوای غریبی دارد، کوچه و خیابان، کوی و برزن در عزای عظمای شهادت حضرت امام صادق (ع) کعبه آمال عارفان، عدالت طلبان و حق جویان سیاهپوش، محزون و عزادار شده است.
آئین های عزاداری، سخنرانی، روضه خوانی، مرثیه خوانی و سینه زنی طی دیشب و امروز با شکوه و عظمتی خاص در جای جای هرمزگان برگزار شد و عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) با حضور در مساجد، تکایا و بقاع متبرکه، در عزای بزرگمردی از جنس نور، معرفت و معنویت به سوگ و ماتم نشستند.
شیعیان، عاشقان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بیرق عزای صادق آل محمد حضرت امام جعفر صادق (ع) را در شکوه و عظمتی خاص در جای جای هرمزگان به اهتزاز در آوردند و این مصیبت بزرگ و جانکاه را به حضرت ولی عصر (عج) تسلیت گفتند.
شیعیان با گسترانیدن فرش عزای سلاله پاک پیامبر رحمت و مهربانی، با پخش نذری و برپایی ایستگاه صلواتی از راه دور و از پس فرسنگ ها فاصله، عشق و ارادت خود به ساحت مقدس حضرت امام جعفر صادق، رئیس مکتب تشیع و اهل بیت (ع) را ابراز کردند.
بیست و پنجم شوال سال‌ 148 هجری‌ قمری روز درد آلودی برای شهر مدینه بود، چرا که خبر شهادت امام جعفر صادق (ع) دهان به دهان تکثیر شد و شهر را در اندوه و ماتم فرو برد.
حضرت امام جعفر صادق (ع) در روز 17ربیع‌ الاول‌ سال‌ 83 هجری‌ دیده به جهان گشود، پدر بزرگوار ایشان حضرت‌ امام‌ محمد باقر (ع) پنجمین امام شیعیان و مادر آن حضرت، 'ام‌ فروه‌' دختر قاسم‌ بن‌ محمد بن‌ ابی‌ بکر می‌باشد.
کنیه آن حضرت 'ابو عبدالله ' و لقب ایشان 'صادق ' است.
عمر شریف ایشان 65 سال و مدت امامتشان‌ 34 سال بود.
آن حضرت در مدت‌ امامت خود 'مکتب‌ جعفری‌' را پایه‌ریزی‌ و موجب‌ بازسازی‌ و زنده‌ نگهداشتن‌ شریعت‌ محمدی‌ (ص) شد.
آن حضرت همواره تلاش می کرد تا ارزش ها و فضائل اخلاقی در گستره عالم هستی و حیات آدمی ظهور و تجلی یابد و بشریت از گرداب هولناک و کشنده ضلالت و گمراهی رهایی یابد.
حضرت امام جعفر صادق (ع) با تشکیل کلاس های درس و مرجع قرار دادن خود برای پاسخگویی به همه پیروان اسلام اعم از شیعیان و سنی توانست اقتدار مکتب تشیع را با استدلال و منطق بر همه پیروان اسلام اثبات نماید.
شاگردان حضرت امام جعفر صادق (ع) را نزدیک به چهار هزار نفر روایت کرده اند که در سایه تعلیم آن حضرت فقهای برجسته در جهان اسلام تربیت شدند و افرادی چون شافعی، مالک و ابوحنیفه از بزرگان اهل سنت نیز از محضر امام جعفر صادق (ع) کسب علم کرده اند.
6048/7196
خبرنگار: طیبه رحیمی انتشاردهنده: خلیل تنیده

نظر شما