شناسهٔ خبر: 20455005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چالش نصب درهای الکترونیک در مسجد الاقصی

صاحب‌خبر -
  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ، رژیم صهیونیستی برای نصب درهای  الکترونیکی  مسجد الاقصی، دچار سردرگمی و بحران تصمیم گیری شده است. پایگاه خبری اینترنتی «النشره»لبنان با اشاره به این مطلب نوشت: تمرکز ذهنی و فکری مقامات رژیم اشغالگر به سبب بحران بستن مسجد الاقصی و نصب درهای الکترونیک نزدیک باب الاسباط و باب المجلس، به شدت به هم ریخته است، زیرا گمان نمی کردند با چنین اعتراضات گسترده ای روبرو شوند. 

به نوشته النشره، این واقعیت را می توان آشکارا در واکنش مردم فلسطین از مسلمان گرفته تا مسیحی و ساکنان قدس و غیر آنان به خوبی مشاهده کرد زیرا اقدام رژیم اشغالگر را در بستن مسجد الاقصی، تعدی و تجاوز به حاکمیت آن می دانند. 

سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل با هشدار درباره تشدید اعتراضات فلسطینیان، خواستار برچیدن درهای الکترونیک شده اند اما پلیس اسرائیل همچنان بر باقی ماندن این درها اصرار دارد. در همین حال سازمانهای امنیتی اسرائیل به اداره اوقاف فلسطین پیشنهاد میانه‌ای داده اند به این ترتیب که برخی از نمازگزاران که سازمان  اطلاعاتی اسرائیل آنان را مشخص خواهد کرد، از درهای الکترونیک وارد مسجد الاقصی شوند و دیگر نمازگزاران همچون گذشته، از درهای اصلی. 

با این حال انتظار می رود اداره اوقاف فلسطین همانند دیگر فلسطینیان و نیز همانند اداره اوقاف اردن که بر وقفیات اسلامی در شهر قدس نظارت می کند، با این پیشنهاد مخالفت کنند. این در حالی است که همه فلسطینیان از مسلمان گرفته تا مسیحی، تجاوز به مسجد الاقصی را همانند تجاوز به کلیسای القیامه یا کلیسای رستاخیز می دانند. 

(کلیسای رستاخیز که کلیسای مزار مقدس هم نامیده می شود، از مقدس‌ترین مکانهای مذهبی مسیحیان است که در بخش باستانی شهر قدس واقع است و به باور مسیحیان، جایی است که عیسی مسیح (ع) در آن به صلیب کشیده شد و از آنجا به آسمان عروج کرد). 

اداره اوقاف اسلامی قدس تصمیم گرفته است همه مساجد را فردا جمعه در مناطق مختلف شهرکها و روستاهای قدس ببندد تا نمازگزاران همگی برای برپایی نماز جمعه، در برابر مسجد الاقصی تجمع و مخالفت خود را با نصب درهای الکترونیک اعلام کنند. 

مراجع دینی فلسطینی نیز از همه فلسطینیان خواسته اند روز جمعه برای برپایی نماز جمعه راهی مسجد الاقصی شوند. همه مراجع دینی و نیروهای ملی و روحانیون مسلمان و مسیحی، در ساختمان دادگاه شرعی در شهر قدس تجمع و با یکدیگر دیدار کردند. آنان در این دیدار تأکید کردند حمله نظامیان اشغالگر به جمعیت پر شمار فلسطینیان در برابر باب الاسباط، برای ایجاد هراس در دل آنان بود تا بار دیگر در این مکان تجمع نکنند و برای مقابله با چنین طرحی لازم است همه فلسطینیان دیگر بار در برابر باب الاسباط تجمع و نماز جماعت اقامه کنند.

نظر شما