شناسهٔ خبر: 20410454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گزارشی پیرامون واکنش های موافقان و مخالفان فرهاد رهبر

پایان دوران تحکم خانوادگی/ دانشگاهی که قرار است "آزاد" و "اسلامی" شود

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: دوره مدیریت دکتر رهبر یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدیریت در دانشگاه تهران از زمان تاسیس بوده است؛ دانشگاهی که نزدیک به 35 رئیس به خود دیده است و مدیریت طولانی او آن هم در برهه‌ای از زمان که فتنه سال 88 در آن رخ داده، قابل توجه است. در آن دوره عده‌ای تلاش کردند دانشگاه تهران را وارد آن قضایا کنند که مدیریت او باعث شد این دانشگاه از آن چالش‌ها نیز عبور کند.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد روز گذشته با حضور اکثریت اعضا برگزار شد و اعضای هیئت امنا در این جلسه به اتفاق آرا تصویب کردند که فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود.

این خبری بود که روزنامه های امروز کشور به آن پرداختند، اما هرکدام بنا بر وظیفه ای که داشتند از این رویداد تحلیل کردند.

روزنامه فرهیختگان، رسانه ارگان رسمی دانشگاه آزاد با پرداختن واقعی به سوابق علمی، مدیریتی و انقلابی  گفتگوهای متفاوتی با تحلیل مطلوبی از این انتصاب کرده است و بدون حاشیه و سیاسی کاری اعمال شده است.

ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از این مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران بود و سال ها با فرهاد رهبر همکاری کرده است می گوید:

دکتر رهبر هم به درستی فضای دانشگاه و آموزش عالی را می‌شناسد و هم علاقه‌مند به خدمت به نسل جوان دانشجو است و خودش را وقف آنها می‌کند.

درخصوص چگونگی برخورد با چالش‌های فعلی دانشگاه آزاد اسلامی، به نظرم محتاج تدبیر و شجاعت در تصمیم‌گیری و حرکت انقلابی و مدیریت جهادی هستیم؛ از این جهت دکتر رهبر نشان داده است که مرد میدان و اقدام است و قطعا با لطف خدا و همت استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.

دوره مدیریت دکتر رهبر یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدیریت در دانشگاه تهران از زمان تاسیس بوده است؛ دانشگاهی که نزدیک به 35 رئیس به خود دیده است و مدیریت طولانی او آن هم در برهه‌ای از زمان که فتنه سال 88 در آن رخ داده، قابل توجه است. در آن دوره عده‌ای تلاش کردند دانشگاه تهران را وارد آن قضایا کنند که مدیریت او باعث شد این دانشگاه از آن چالش‌ها نیز عبور کند.

الیاس نادران نمایندهٔ دوره هفتم،هشتم و دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص انتصاب رهبر به سمت سرپرستی دانشگاه آزاد و سوابق مدیریتی در بخش های مختلف دولتی و پژوهشی و علمی می نویسد: نزدیک به 40 سال است که از نزدیک با فرهاد رهبر آشنایی دارم و توانمندی‌های علمی و مدیریتی و خصوصیات فردی او را می‌شناسم. سوابق مدیریتی رهبر به‌خصوص در موقعیت رئیس دانشگاه تهران نشان داد که در به‌کارگیری نیروهای جوان، فرهیخته، متخصص و متعهد حداکثر تلاش خودش را به‌کار می‌گیرد. او برای بالنده‌کردن محیط دانشگاه آزاد اسلامی گزینه مناسبی است و امیدوارم با کمک استادان و مدیران متدین دانشگاه آزاد اسلامی و کمک هیات‌امنای دانشگاه بتواند این دانشگاه را مصداق این تعریف «دانشگاه»، «آزاد»، «اسلامی» کند.

در این دانشگاه از زمانی که مدیریت‌های سابق و افراد صاحب ‌نفوذ تصمیم گرفتند در حوزه سیاسی ورود پیدا کنند و ظرفیت مالی این دانشگاه را پای کار آوردند و بعضا منجر به تعارضات داخلی دانشگاه آزاد اسلامی شده بود، موقعیت علمی و صلاحیت‌ها را در نقاط مختلف زیر سوال بردند. از یک‌طرف تریبون خانوادگی و از طرف دیگر جولانگاه سیاسی یک جریان خاص شده بود که باعث سوءاستفاده مالی و سیاسی زیادی شده بود. حداقل خودم در چند انتخابات مجلس شاهد برخی رفتارهای خلاف شأن دانشگاهی از سوی برخی مدیران بوده‌ام.

 غلامرضا جمشیدی‌ها معاون سابق فرهنگی دانشگاه تهران عنوان می کند:  فکر می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی با انتصاب دکتر علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس این مرکز آموزش عالی و بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، وارد عرصه جدیدی از فعالیت‌های علمی شده است. متعاقب این امر انتصاب دکتر فرهاد رهبر به سرپرستی این دانشگاه هم می‌تواند افق‌های جدیدی را پیش‌روی دانشگاه و دانشگاهیان این مجموعه بگشاید. با توجه به تجربه ‌کاری، پاکدستی و تخصصی که از او سراغ دارم، اطمینان می‌دهم که موفقیت‌های فراوانی را برای دانشگاه آزاد اسلامی به وجود خواهد آورد. او انسانی ولایتمدار و دارای حسن‌خلق است. به یاد دارم در ایامی که در دانشگاه تهران معاونت فرهنگی او را برعهده داشتم، از نزدیک شاهد بودم که احترام زیادی برای دانشجویان قائل بود و اعتقاد داشت استادان و مسئولان دانشگاهی باید در هر موقعیت و زمانی همراه دانشجو باشند.

در خاطرم هست او شخصا به همه ایمیل‌های ارسالی از جانب دانشجویان پاسخ می‌داد، چیزی که نشان‌دهنده اوج احترام و توجه او به دانشجویانی بود که مدیریت دانشگاه آنان یعنی دانشگاه تهران را برعهده داشت. او به لحاظ جایگاه علمی یکی از استادان مبرز در رشته اقتصاد است و تجربه کاری خیلی خوب و مفیدی هم دارد. او شخصیتی است که به لحاظ مدیریتی خیلی از مسائل را از نزدیک دیده و درک کرده و راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات دارد. در حقیقت دکتر رهبر ویژگی‌های یک مدیر کاردان و موفق را یکجا دارد، بنابراین در حل و فصل چالش‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده، می‌تواند نقش موثر و فعالی داشته باشد. امیدوارم حضور دکتر فرهاد رهبر در دانشگاه آزاد اسلامی منشأ اثرات فراوانی شود.

روزنامه های منتصب به اصلاح طلبان با نگاه سیاسی به این رویداد آنرا هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد دانستند و عده ای هم با تحلیل اینکه تیم ستادی حجت الاسلام رئیسی در حال ورود به دانشگاه آزاد هستند برای آن تعریف کردند.

همدلی با متهم کردن رهبر به مدیر پادگانی او را منتقد اصلی اقتصادی روحانی می داند و عنوان می کند: فرهاد رهبر؛ مرد مدیریت پادگانی، همان کسی که حتی محمود احمدی‌نژاد با آن سابقه و مدیریت او را امنیتی و سیاست‌زده‌ می‌دانست، بر صدر دانشگاهی نشست که به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شناخته‌ می‌شود. خبر تعیین سرپرست دانشگاه آزاد توسط هیات امنای این دانشگاه به همان اندازه خبر برکناری او از دانشگاه تهران برای دانشگاهیان مهم بود. شاید اگر دیروز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ماه‌ها انتظار مشخص‌ می‌شد هیچ کس به اندازه انتصاب فرهاد رهبر در راس دانشگاه آزاد مبهوت نمی‌شد. روزی که او داشت لوازم شخصی‌اش را از دفتر ریاست دانشگاه تهران جمع و جور‌ می‌کرد، دانشجویان آن دانشگاه آنقدر جشن و سرور داشتند که بین همدیگر شیرینی و شکلات پخش‌ می‌کردند. آنها با کسی خداحافظی می‌کردند که‌ می‌خواست مانند نظامیان لباس متحدالشکل بر تن دانشجویان کند. با همه این توصیفات انگار فقط یک دانشجو بود که تن به این تغییر نمی‌داد و آن کامران دانشجو، وزیر علوم احمدی‌نژاد بود که نامه رئیس جمهور برای برکناری رهبر را اطاعت نکرد.
حتی احمدی‌نژاد به رهبر اعتراض کرد
خبر کوتاه و شوکه کننده بود. «فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد شد.» نام او خود به خود یادآور فضای سیاسی جامعه دولت احمدی‌نژاد است. او بهمن 86 با حکم محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد بر کرسی ریاست دانشگاه تهران نشست و سال 92 با این مسئولیت وداع کرد. اما تنها دوران اعتدال نبود که تهدیدی برای ادامه مدیریت رهبر بر سیستم آموزشی بود. محمود احمدی‌نژاد هم که رهبر از مدیران دوره او به حساب‌ می‌آید، سال 91 به کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم نامه‌ای نوشت و از او خواست که رهبر را برکنار کند. آنچه را‌ که باعث نوشتن این نامه احمدی‌نژاد شده بود، می‌توان در لابه‌لای نوشته‌های او فهمید. احمدی‌نژاد که وزارت علومش به داشتن فضای امنیتی مشهور شده بود دلیل این دستور خود را «رویکرد سیاست‌زده، غیرعلمی و احیانا امنیتی» دانسته که به اعتقاد او ادامه این رویکرد مخرب‌ است. با این حال برکناری فرهاد رهبر به دولت بعد موکول شد.

آرمان با نگاهی کاملا سیاسی  در تغییر و تحولات دانشگاه آزاد آن را هاشمی زدایی دانشگاه آزاد نامیده است و نوشت: دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد تغییر و تحولات بسیار گسترده‌ای در این دانشگاه بوده‌ایم؛ از عزل رئیس دانشگاه و معاونان او گرفته تا تغییرات جدی در رسانه‌های منتسب به دانشگاه، همه و همه ثمره حضور 5ماهه علی‌اکبر ولایتی بوده است. این عزل و نصب‌ها حتی به رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه نیز کشیده و یاسر هاشمی نیز برکنار شد. بسیاری این تحولات را به نام «پروژه هاشمی‌زدایی» می‌خوانند و معتقدند که مسئولان جدید دانشگاه درصدد حذف حامیان و علاقه‌مندان آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی هستند. در اردیبهشت گذشته و در التهاب روزهای قبل از انتخابات، علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست دانشگاه، جایگزین حمید میرزاده شد و طبق قانون از این تاریخ، هیات امنا سه ماه زمان داشت تا رئیس دائمی دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. نوریان در این مدت کوشید تا با اجرای پروژه «هاشمی‌زدایی» تحولات مدنظر برخی چهره‌های هیات امنا را اعمال کند، اما انتصاب فرهاد رهبر به این سمت نشان می‌دهد که هاشمی‌زدایی‌های نوریان کافی نبوده است. سخنگوی دانشگاه آزاد گفت: نوریان به‌عنوان دبیرکل هیات موسس این دانشگاه منصوب شد.

آفتاب یزد با تفسیر اینکه فرهاد رهبر چون مشاور اقتصادی ستاد انتخاباتی حجت اسلام رئیسی است، ولایتی در صدد آن است که منتقدان سرسخت روحانی را جمع کرده و برای آنان محفلی فراهم شود که از این طریق بتوانند با دولت مخالفت کنند.

با اینکه انتصاب رهبر به عنوان سرپرست دانشگاه آزا یک خبر صنفی دانشگاهی است اما این روزنامه تحلیل خود را در صفحه سیاسی قرار داده است و می نویسد: این یعنی رئیس دانشگاه تهران در دولت احمدی‌نژاد... هم پای حجت‌الاسلام رئیسی در زمان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و از منتقدین سرسخت انتخاباتی روحانی اکنون برای ریاست دانشگاه آزاد از سوی علی اکبر ولایتی برگزیده شده است. هر چند که خبر این انتصاب چند روز پیش‌تر در رسانه‌ها پیچیده بود.
علی اکبر ولایتی که با حضورش و انتصاب علی نوریان به عنوان سرپرست این دانشگاه دست به تغییرات عمده‌ای زده بود و یک دگردیسی اصولگرایی در دانشگاه آزاد پدید آوردو معاون پارلمانی، معاون پژوهش و فناوری، رئیس حراست، معاونت مالی و اداری، معاونت دانشجویی و فرهنگی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد را از بیخ و بن تغییر داد
عزل و نصب‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی‌تا حدی به سرعت صورت گرفته که هر روز خبر یک تغییر در مدیران میانی و عالی این دانشگاه در استان‌های مختلف به گوش می‌رسد.
فرهاد رهبر اما رزومه خاصی دارد. زمانی که در هیبت مدیریت دانشگاه طرح‌های بحث برانگیزی چون لباس یک شکل در دانشگاه را عنوان یا موضوع گیت امنیتی را مطرح کرد، نگاه خاص او بر همگان هویدا شد. او در انتخابات 96، همراه و همگام با رئیسی، از زمان ثبت‌نام او در انتخابات تا حضور در ستاد انتخاباتی‌اش فعال و مستمر بود، فرهادرهبر آن وقت‌ها سودای وزارت علوم دولت رئیسی را در سر می‌پروراند.

ابتکار با تفسیر به اینکه این انتخاب دهن کجی به رای مردم به روحانی است انتخاب فرهاد رهبر را به سمت سرپرست دانشگاه آزاد سیاسی می داند.

این روزنامه اقدامات و تغیراتی که نوریان در رسانه ها و معاونت های دانشگاه ایجاد کرده است را به جای پای سفت درست کردن در دانشگاه آزاد می داند و نوریان را متهم می کند که با اینکار می خواست در سمت سرپرستی دانشگاه بماند تا اینکه رئیس شود اما او در حال حاضر عوض هیئت موسس دانشگاه آزاد است و از مجموعه جدا نشده و یابه تعبیر ابتکار اخراج نشده است.

ابتکار می نویسد: فرهاد رهبر، متولد 1338 در سمنان، دارای مدرک دکترای اقتصاد نظری از دانشگاه تهران است. حضور و فعالیت در جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت بازرگانی، کارشناس اقتصادی نخست‌وزیری، مدیرکل بررسی‌های اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات و رئیس سازمان مدیریت، رئیس کنسرسیوم محتوای ملی از جمله سوابق وی محسوب می‌شود. رهبر از سال 86 تا 92، به مدت 6 سال ریاست دانشگاه تهران بزرگترین دانشگاه ایران را بر عهده داشته است. مدیریت رهبر بر این دانشگاه چنان با تنگ کردن عرصه به فعالیت جریان‌های دانشجویی و سخت‌گیری‌های مورد انتقاد همراه بود که رفتن وی از این دانشگاه با شادی و خوشحالی دانشجویان مواجه شد. برنامه برای متحد‌الشکل کردن لباس دانشجویان و ایجاد گیت‌های امنیتی برای ورود به دانشگاه از برنامه‌های رهبر در دانشگاه تهران بودند. وی در ایام انتخابات ریاست جمهوری 96، نیز در هنگام ثبت‌نام سید ابراهیم رئیسی را در وزارت کشور همراهی کرد و از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی رئیسی به شمار می‌رفت. نوریان در سه ماه گذشته به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، با تعویض و تغییرات گسترده در بخش‌های مختلف این دانشگاه، آن هم براساس میل برخی اعضای هیات امنا، دانشگاهی کاملاً مطابق میل را تحویل فرهاد رهبر داد. شاید نوریان فکر می‌کرد، همه این تغییرات و «هاشمی‌زدایی‌ها» برای حفظ خودش است، حال اما ثابت شده که او هر چه کرده، برای تحویل و آغاز به کار بی جنجال و آرام مدیریت جدید دانشگاه آزاد است! با توجه به نگاه و سوابق سیاسی فرهاد رهبر و البته همراهی نزدیکش با رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب او به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به نوعی به دهن کجی به آرای مردم در ادامه سیاست هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد تعبیر شده است.

اعتماد با تیتر «عضو ستاد رییسی رییس دانشگاه آزاد» این انتصاب را آنطور تحلیل کرد که فرهاد رهبر که شخصیت امنیتی دارد و در زمان تصدی بر دانشگاه تهران می خواست لباس فرم برای دانشجویان طراحی کند و از این اقدام او به بدی یاد می کند و همچنین از اینکه وی عضو ستاد انتخاب کاندیدای رقیب روحانی بوده است نیزاین انتصاب ولایتی را در راستای متمرکز کردن منتقدان روحانی میداند و می نویسد: فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اتفاقی بزرگ در حوزه سیاست کشور بود اما با گذشت چند ماه مشخص شد که یکی از آشکارترین تاثیرهای آن قرار است خودش را در دانشگاه آزاد نشان دهد جایی که حالا با وارد شدن علی‌اکبر ولایتی به عنوان رییس هیات موسس تغییرات بسیاری را در چارچوب ریاستی و مدیریتی تجربه کرده است. بهمن‌ ماه سال گذشته ولایتی به جای آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد را پر کرد و از اردیبهشت امسال تغییرات جدی زیرنظر او آغاز شدند، تغییرات گسترده در معاونت‌های این دانشگاه یک نمونه از این تغییرات بود اما خانه‌تکانی خیلی زود به چهره‌های مطرح‌تر این دانشگاه رسید. بزرگ‌ترین نمونه این تغییرات برکناری حمید میرزاده از ریاست این دانشگاه بود که روز سوم اردیبهشت صورت گرفت، یاسر هاشمی رییس دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد در واکنش به برکناری میرزاده به ایلنا گفت: «سیاست‌های مدیریتی میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی، منطبق بر مشی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود و برکناری او سه ماه قبل از مدت حکم قانونی برخلاف سیره مدیریتی آیت‌الله هاشمی در جهت ثبات و رشد دانشگاه آزاد اسلامی است.»
 یک ماه بعد نوبت به تغییر خود او رسید؛ یک ماه پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد و روی کار آمدن علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست، یاسر هاشمی هم از ریاست دفتر هیات امنای این دانشگاه کنار گذاشته شد، اتفاقی که سبب شد سیدحسن خمینی هم وارد ماجرا شود و لب به اعتراض بگشاید. عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور ضمن اعلام فقدان وجاهت قانونی در موضوع عزل رییس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز نصب سرپرست جدید بدون رای‌گیری در هیات امنا دانشگاه از وی خواست نسبت به مساله برای راهگشایی ورود کند. در این نامه سیدحسن خمینی خطاب به حسن روحانی نوشت: «به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی است. همچنین نصب سرپرست نیز بدون رای‌گیری در هیات امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مساله حتما مفید و راهگشا خواهد بود.»

روزنامه بهار با تیتری دو پهلو از انتصاب فرهاد رهبر به عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد به عنوان اقدامی جناحی از سوی رئیس هیئت موسس این دانشگاه می داند و به گونه ای تفسیر می کند که دانشگاه آزاد را وقف هاشمی رفسنجانی برای اصلاح طلبان و فرزندان خود می داند و می نویسد: خبر اگرچه کوتاه بود ولی ساده نبود؛ در آخرین اقدام از سلسله اقدامات مسئولین جدید دانشگاه آزاد اسلامی در هرچه جناحی‌تر کردن میراث آیت الله هاشمی، فرهاد رهبر که از حامیان و مشاوران ابراهیم رئیسی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود به عنوان رئیس جدید این دانشگاه از سوی هیات امنا به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد. بر این اساس،  موضوع ریاست او بر دانشگاه آزاد در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد و پس از تصویب در این شورا، رسماً به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب می‌شود. همچنین اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد در این  جلسه تصویب کردند که فرهاد رهبر از امروز به‌عنوان سرپرست فعالیت خود را در دانشگاه آزاد آغاز کند.
جالب اینکه 4روز پیش و پس از انتشار خبر عضویت فرهاد رهبر و دو تن دیگر به عنوان اعضای جدید هیات امنا دانشگاه آزاد، رسانه‌ها گمانه هایی را در ارتباط با ریاست رهبر بر این دانشگاه مطرح کرده بودند که البته با واکنش تند علوی فاضل، سخنگوی دانشگاه آزاد روبه‌رو شد. فاضل در این ارتباط ضمن تکذیب این موضوع گفته بود: این صحبت‌ها ساخته و پرداخته برخی رسانه‌ها است و به هیچ وجه صحت ندارد و اظهار نظر خبرگزاری‌ها و افراد در این خصوص محلی از اعراب ندارد.
پیش از این و در آغاز پروژه هاشمی زدایی و جناحی کردن دانشگاه آزاد هیات امنای این دانشگاه در تاریخ سوم اردیبهشت ماه 96 با تشکیل جلسه‌ای فوق العاده، حمید میرزاده را عزل کرده و علی‌محمد نوریان را به عنوان سرپرست جایگزین میرزاده کرده بود و اکنون با گذشت کمتر از سه ماه از سرپرستی نوریان و تغییر و تحولات بسیار وی در سطوح مختلف این دانشگاه و خارج کردن جریان اعتدالی از آن جای خود را به فرهاد رهبر داده است؛ هرچند که نوریان به گفته سخنگوی دانشگاه آزاد و با تصمیم روز گذشته هیات امنا به عنوان دبیرکل هیات موسس این دانشگاه منصوب شد.
در پرونده کاری رهبر رئیس جدید دانشگاه آزاد که متولد 1338 در سمنان است معاون اقتصادی وزارت اطلاعات و ریاست سازمان مدیریت در دولت احمدی نژاد دیده می‌شود، وی همچنین در زمان رئیس دولت‌های نهم و دهم طی سال‌های 86 تا 92، به‌مدت 6 سال ریاست دانشگاه تهران را به‌عهده داشته است.

شرق با همسویی آرمان و ابتکار این انتصاب علی اکبر ولایتی را هاشمی زدایی او از دانشگاه آزاد نامیده است و عنوان می کند کسی در در دوره ریاست بر دانشگاه تهران احمدی نژاد رئیس جمهور وقت از وزیر علوم خواست او را به دلیل امنیتی کردن دانشگاه برکنار کند حال به رای بالای هیئت امنا رئیس دانشگاه آزاد شده است و در ادامه یادآور شده است که:  کسی که اسفند سال 91 محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، مدیریت او بر دانشگاه تهران را «سیاست‌زده و غیرعلمی یا احیانا امنیتی» توصیف کرده بود، روز گذشته با رأی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد برای ریاست این دانشگاه بزرگ به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد. فرهاد رهبر که در سابقه کاری خود معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات در دولت اصلاحات، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ریاست دانشگاه تهران در دولت احمدی‌نژاد و نایب‌رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی ایران در دولت روحانی را دارد و از اعضای ارشد ستاد ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین بود و در آستان قدس رضوی هم مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی این مجموعه است، حالا به رزومه خود می‌تواند مسئولیت سرپرستی دانشگاه آزاد اسلامی را نیز اضافه کند.
خبر این انتصاب روز گذشته منتشر شد، با این جزئیات: جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد پیش از ظهر روز 25 تیرماه با حضور اکثریت اعضا برگزار شد و اعضای هیئت‌ امنا در این جلسه به اتفاق آرا تصویب کردند که فرهاد رهبر به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود، براین‌اساس، موضوع ریاست او بر دانشگاه آزاد در اولین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد و پس از تصویب در این شورا، رسما به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب می‌شود. همچنین اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد در این جلسه تصویب کردند که فرهاد رهبر از امروز به‌عنوان سرپرست فعالیت خود را در دانشگاه آزاد آغاز کند. همچنین در این جلسه از زحمات علی‌محمد نوریان در طول دوران سرپرستی‌اش در دانشگاه آزاد قدردانی شد.

مردم سالاری با مدیرمسئولی کواکبیان نماینده مجلس این روند را غیرقانونی دانسته و در قسمتی از گزارش خود به نامه سیدحسن خمینی به روحانی در خصوص عزل میرزاده اشاره کرده است و با تحلیلی غیرمنصفانه ضخصیت فرهاد رهبر را امنیتی دانسته برخلاف اینکه وی دارای مدرک استاد تمامی اقتصاد است و می توان با رویکردی خاص مشکلات  اقتصادی دانشگاه آزاد را بهبود ببخشد.

در این گزارش از روند تغییر و تحولات دانشگاه آزاد به بدی یاده شده است و در ادامه می نویسد: در ادامه همین تغییرات روز گذشته علی اکبر ولایتی  از انتخاب فرهاد رهبر به عنوان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی‌ خبر داد تا پرونده تغییرات در دانشگاه آزاد کامل شود.
روز گذشته علی اکبر ولایتی در ارتباط تلفنی با خبر نیمروزی سیما گفت: امروز با در خواست قبلی ۴ نفر از دانشگاه آزاد نیازمند تحولات اساسی در زمینه کمی ‌و کیفی اعضای هیات امنا جلسه فوق العاده این هیات تشکیل و درباره رئیس آینده دانشگاه آزاد اسلامی ‌بحث شد.
وی افزود: افراد مختلفی مورد گفتگو قرار گرفتند و در نهایت بر اساس اتفاق آرا فرهاد رهبر به عنوان رئیس پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد و با توجه به توانمندی‌هایی که وی دارد امیدواریم شاهد تحولات مثبتی در دانشگاه آزاد اسلامی‌باشیم.
ولایتی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی‌با توجه به اینکه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از نظر علم و فناوری است و انتظارات زیادی از آن می‌رود، به لحاظ کمی‌و کیفی نیازمند تحولات اساسی است، باید تمام رشته‌ها و بخش‌های دانشگاه به سمتی که از آن توقع می‌رود حرکت کند. وی عنوان کرد: ما تمام تلاش خود را برای گسترش پژوهش در راستای اثرگذاری بیشتر در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان می‌کنیم.
سرپرست هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد گفت: امیدواریم در نقاط محروم نیز برنامه‌های ما در زمینه تخفیف در شهریه تحقق یابد و در عین حال بخشی از بودجه پژوهشی که ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود صرف جذب نخبگان کنیم.
ولایتی اظهار داشت: در این زمینه نخبگان دانشگاه آزاد در اولویت و نخبگان دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و... در رده‌های بعدی هستند.

نظر شما