شناسهٔ خبر: 20358543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

در  پي تشديد درگيري‌ها روي داد
شهادت ۴ فلسطینی در مسجدالاقصی
در درگیری روز جمعه در مسجدالاقصی سه جوان فلسطینی با شلیک پلیس اسرائيل و همچنین یک فلسطینی دیگر در درگیری با ارتش این رژیم در بیت‌لحم به شهادت رسیدند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، پلیس رژیم صهیونیستی پس از این تیراندازی ورودی‌های مسجدالاقصی را به روی نمازگزاران بست و مانع از برگزاری نماز جمعه در داخل صحن‌های این مسجد شد.
در همين حال پليس اسرائيل نیز تأیید کرد که دو نفر از نیروهایش در عملیات روز گذشته در مسجدالاقصی کشته شدند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، دراین‌باره گفت: پس از رایزنی‌هایی که در پی عملیات روز جمعه در «اورشلیم» (قدس) با مسئولان امنیتی داشتیم، تصمیم گرفتیم ورودی‌های مسجدالاقصی امروز به دلایل امنیتی مسدود شوند.
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در گفت‌وگو با نتانیاهو در ادامه مواضع سازشکارانه خود در قبال تل‌آویو، اين عملیات استشهادی قدس اشغالی را محکوم کرد. او همچنین خواستار بازگشایی مسجدالاقصی شد و نسبت به پیامدهای صدور دستور بسته‌شدن این مسجد، هشدار داد.
رسانه‌های اسرائیلی مدعی هستند تیراندازی پس از اقدام جوانان فلسطینی برای حمله با سلاح سرد به نیروهای صهیونیست آغاز شده است. از سوی دیگر در درگیری‌های روز جمعه فلسطینی‌ها با ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه الدهیشه در بیت‌لحم، یک فلسطینی دیگر به شهادت رسید. جنبش حماس در واکنش به این سخن گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی اسرائيل، که مدعی شده اين عملیات فلسطینی‌ها در شهر قدس «بسیار خطرناک بوده و از خطوط قرمز عبور کرده»، اعلام کرد این عملیات پاسخی طبیعی به تروریسم اسرائیلی و هتک حرمت مسجد‌الاقصی به وسیله آنها و نیز تأکیدی بر استمرار انتفاضه فلسطینی‌ها و وحدت آنها در حمایت از مقاومت است.
از سوي ديگر، شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی اعلام کرد مسئولان اسرائيلي، محمد حسین، مفتی شهر قدس، را در منطقه باب‌الاسباط این شهر بازداشت کردند. پیش‌تر محمد حسین در پی بسته‌شدن در‌های ورودی مسجد‌الاقصی از سوی پلیس رژیم صهیونیستی که برای اولین‌بار در 50 سال گذشته انجام شد، از نمازگزاران فلسطینی خواسته بود خود را به پشت در‌های ورودی این مسجد رسانده و نماز را همان‌جا ادا کنند.

طرح تحریم روسیه يك گام تا  اجرا
مذاکره‌کنندگان کنگره آمریکا اعلام کردند در روند حل اختلافات درباره طرح متوقف‌شده در مورد تحریم روسیه پیشرفت داشته‌اند و ممکن است که این طرح به‌زودی تصویب شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی سنا و یکی از طراحان طرح تحریم روسیه، به خبرنگاران اعلام کرد: فکر می‌کنم مجلس نمایندگان آمریکا بتواند این طرح را تصویب کند.
او ادامه داد: انتظار می‌رود مجلس نمایندگان تغییراتی را در طرح اعمال کند اما این تغییرات به گونه‌ای نباشد که تصویر کلی طرح را تغییر دهد و شرکت‌های انرژی را مورد هدف قرار دهد. این انتظار وجود دارد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، همچنان موضع سرسختانه‌ای در قبال مسکو اتخاذ کرده باشد. البته چند روز گذشته به گفته دو دستیار کنگره، یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری با مسئولان ارشد مجلس نمایندگان و دستیاران کمیته‌های کلیدی دیدار و درباره تغییر یک بخش مهم طرح سنا رایزنی کرده است. این طرح که ماه گذشته با 98 رأی موافق در سنا به تصویب رسید، اکنون برای بررسی به مجلس نمایندگان رفته اما آنجا به دلیل یک نقض آیین‌نامه‌ای با مشکل مواجه شده است.
در صورت تصویب طرح تحریمی علیه روسیه، این طرح منجر به افزایش تحریم‌های کنونی روسیه در حوزه انرژی،‌ بانکداری و دفاعی و به علاوه وضع تحریم‌های جدید در صنعت معدن،‌ فلزات و راه‌آهن به بهانه دخالت روسیه در اوکراین و سوریه و ادعای واشنگتن مبنی بر مداخله مسکو در انتخابات 2016 آمریکا، خواهد شد.
با این حال دستیاران اعضای کنگره از هر دو حزب در محافل غیرعلنی نسبت به تغییراتی که طرح جدید در لحن تحریم‌های پیشین ایجاد می‌کند، ابراز نگرانی و اذعان کرده‌اند این ادبیات کمی مبهم است و برخی قانون‌گذاران نمی‌دانند آیا ضربه‌زدن به شرکت‌ها در حوزه انرژی برای مجازات روسیه ضروری هست یا نه؛ تحریم‌های قبلی، شرکت‌های آمریکایی را از مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های توسعه نفتی در خاک روسیه منع می‌کردند اما طرح جدید خواستار توسعه این ممنوعیت به مشارکت در هر پروژه تولید نفتی و در تمامی موقعیت‌هایی است که یک شرکت انرژی روسیه در آن دخیل است.

نظر شما