شناسهٔ خبر: 20316599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

رییس مجمع تشخیص مصلحت در نامه ای به دبیر شورای نگهبان ایرادات لایحه پالرمو را تشریح کرد

پایان لایحه پالرمو

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان نظر مجمع درباره لایحه پالرمو را اعلام و آن را مغایر قانون اساسی دانست.

صاحب‌خبر -

 سه تن از مسئولان عالی قضایی روز گذشته میزبان هیات قضایی کشور تایلند بودند و در دیدارهای جداگانه، رییس دیوان عالی کشور، دادستان کل و رییس دیوان عدالت اداری ضمن شرح وظایفی از کلیت مجموعه‌های قوه قضاییه، بر جایگاه و ساختار نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران و استقلال آن از سایر قوا تاکید کردند.
در دیداری که روز گذشته برخی مسئولان عالی قوه قضاییه با رییس دادگاه قانون اساسی کشور تایلند داشتند به موارد مهمی اشاره شد. جایگاه و ساختار نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران و استقلال آن از سایر قوا، وظایف دادستانی کل کشور و دادسرا‌ها، وضعیت زندانیان ایرانی در تایلند، موضع کشور تایلند در قبال مسلمانان و همچنین شرح وظایفی از دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور از مهمترین موضوعاتی بود که در  دیدارهای سه‌گانه قضایی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

  موضع کشور تایلند در قبال مسلمانان خوب و قابل توجه است
در ابتدا دادستان کل کشور در دیدار با رییس دادگاه قانون اساسی تایلند ضمن ابراز خرسندی از سفر این مقام قضایی به ایران، گفت: روابط دو کشور در سطح مناسبی قرار دارد و امیدواریم چنین دیدار‌هایی در سطوح مختلف سیاسی، قضایی، اقتصادی و سایر زمینه‌ها آثار و تبعات خوبی داشته باشد و برای دو کشور مفید واقع شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری افزود: موضع کشور تایلند در قبال مسلمانان همواره موضعی مثبت و قابل توجه بوده و ما به عنوان کشوری مسلمان از این توجه و حسن نیت کشور تایلند به مسلمانان قدردانی می‌کنیم.
وی وجود آرامگاه شیخ احمد قمی در تایلند و احترامی را که به شخصیت وی می‌شود، نمونه‌ای از توجه دولت و مردم تایلند به مسلمانان دانست و ادامه داد: روابط دو کشور ایران و تایلند می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد.  منتظری با تشریح جایگاه و ساختار نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران و استقلال آن از سایر قوا گفت: استقلال دستگاه قضایی از سایر قوا در جمهوری اسلامی ایران نمونه‌ای کم نظیر در نظام‌های قضایی دنیاست و در این ساختار دادستان کل کشور دارای وظایف متعددی با هدف احقاق عدالت و احیای حقوق عامه است. وی حضور دادستان کل در مراجع و شورا‌های مختلف و دفاع از حقوق عامه را از وظایف دادستانی کل کشور و دادسرا‌ها دانست و تاکید کرد: دادستانی کل و نظام دادسرایی ایران با ۴۵۰ دادسرا در سراسر کشور به بیش از ۷۰ وظیفه‌ای که مطابق قانون دارد عمل می‌کند.
نوراک ماپرانل رییس دادگاه قانون اساسی تایلند نیز با تشریح ساختار قضایی این کشور از گسترش روابط حقوقی و قضایی دو کشور استقبال کرد و افزود: دولت و مردم تایلند همواره نگاه مثبت و مناسبی به مسلمانان دارند و مسلمانان در کشور ما مورد توجه هستند.

  دو وظیفه مهم دیوان عدالت اداری
همچنین در بخش دیگی از این دیدارها، رییس دیوان عدالت اداری کشورمان با رییس و اعضای دادگاه قانون اساسی تایلند دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در این دیدار، دیوان عدالت اداری را یکی از واحد‌های مستقل قوه قضاییه عنوان کرد و افزود: دیوان عدالت اداری براساس اصل ١٧٠ و ١٧٣ قانون جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است و دو وظیفه عمده بر عهده دارد.
وی افزود: رسیدگی به آیین‌نامه‌های مصوب دولت یا سایر نهادها و ابطال آنها در صورت داشتن مغایرت‌های قانونی و رسیدگی به شکایات مردم از تصمیمات ادارات دولتی، از عمده این وظایف است.
رییس هیات قضایی تایلند نیز در مقابل، سیستم قضایی تایلند را تشریح و اظهار کرد: مهمترین وظیفه دادگاه قانون اساسی تایلند، این است که آیا پیش‌نویس قوانین براساس قوانین موجود است یا خیر و همچنین وظیفه نظارت بر عملکرد اعضای کابینه و مجلس را برعهده دارد.

  بازدید از  جریان صدور آرای
 وحدت رویه

بخش دیگری از دیدارهای هیات قضایی تایلند با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کریمی رییس دیوان عالی کشور بود. رییس دادگاه قانون اساسی کشور تایلند به همراه هیاتی از مسئولان عالی رتبه این کشور در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشورمان حضور یافته و ضمن ملاقات با مسئولان و قضات دیوان عالی کشور، در جریان رسیدگی‌ها و صدور آراء وحدت رویه توسط این نهاد عالی قضایی قرار گرفتند. رییس دیوان عالی کشور در خصوص رأی وحدت رویه جلسه گفت: همانگونه که شما در اینجا مشاهده کردید اختلاف نظری بین دو شعبه وجود داشت که قضات محترم نظر یکی از شعبه‌ها را پذیرفتند.
در ادامه جلسه نیز، حجت‌الاسلام غلامرضا قاصدی رییس حوزه ریاست دیوان عالی کشور، این دیوان را عالی‌ترین مرجع قضایی عنوان و کلیات وظایف آن را تشریح کرد. در پایان جلسه نیز، نحوه کار دستگاه قضایی کشور تایلند توسط رییس دادگاه قانون اساسی این کشور تشریح شد.

برچسب‌ها:

نظر شما