شناسهٔ خبر: 20316594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

دکتر جواد منصوری

درباره شکایت از آمریکا

صاحب‌خبر -

رییس مجلس شورای اسلامی از مهلت یک هفته‌ای قوه‌مقننه به بانک مرکزی برای حل هرچه سریعتر مشکل سپرده‌گزاران موسسات مالی و اعتباری سخن گفت.
جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت موسسات مالی و اعتباری به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان روز گذشته برگزار شد. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از حدود دو ساعت نشست غیرعلنی خانه ملت با اشاره به جلسه غیرعلنی بهارستان با حضور ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در این جلسه آقای پزشکیان که از طرف مجلس مسئولیت پیدا کرده بود تا در جلساتی موضوع موسسات مالی و اعتباری را بررسی کند، گزارشی از این جلسات ارائه کرد. وی افزود: آقای سیف هم گزارشی از نحوه تدبیری که برای حل این مساله داشته‌اند، ارائه کرد؛ تعدادی از نمایندگان مجلس هم برای حل این مشکل و راههای آن نکاتی را مطرح و راهنمایی کردند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجموع، در مجلس این مسئله به بانک مرکزی اعلام شد که در اسرع وقت این مشکل به طور عام حل شود و اگر نیاز دارند که بخش های دیگر کشور از جمله مجلس در این رابطه تصمیم‌گیری کنند تا هفته آینده گزارش آن را از طریق دولت به مجلس بدهند.
لاریجانی افزود: اگر هم می توانند که خودشان این مساله را در دولت حل کنند، این کار را بکنند؛ به نحوی که نگرانی همه کسانی که سرمایه در این موسسات اعتباری گذاشته اند، رفع شود.
وی تصریح کرد: لذا ما از بانک مرکزی خواستیم که با سرعت این موضوع را مطرح کنند و پیشنهادی هم اینجا مطرح شد که اگر به این شکل عمل شود، می‌تواند رافع مشکلات مردم باشد؛ ان‌شاءالله تا هفته آینده این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که به سرانجام برسد.

  وعده تسویه حساب با سپرده گذاران
پس از حلسه غیرعلنی مجلس هم ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در گفت وگو با خانه ملت، در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری درباره کسر 10درصدی پول سپرده گذاران کاسپین، گفت:همانگونه که بارها تاکید شده این مبلغ که به سپرده گذاران پرداخت می شود، تسویه حساب نبوده بلکه علی الحساب است و تسویه حساب نهایی پس از شناسایی تمامی دارایی ها و ارزیابی آنها صورت می گیرد، که در آن زمان با تمامی سپرده گذاران تسویه کرد.
وی با بیان اینکه رقم پرداختی کنونی به هر طریقی که پرداخت شده به صورت علی الحساب بوده است، افزود:با توجه به اینکه مراجعه کم بوده از روز دوشنبه تصمیم گرفته شده که این مبلغ به حساب تمامی سپرده گذاران واریز شود، چراکه لیست این افراد وجود دارد.
سیف ادامه داد: در حال حاضر به نام صاحبان سپرده ها و به میزان مبلغ علی الحساب حساب هایی در کاسپین افتتاح شده و در کنار آن یک یادداشتی ارائه می شود که این مبلغ علی الحساب بوده و مابقی طلب از طریق تعاونی در حال تسویه به هر میزان دارایی که باشد به تدریج تامین و تسویه می شود. رییس کل بانک مرکزی، تصریح کرد: مبالغی که به نام سپرده گذاران کاسپین علی الحساب واریز شده قابل برداشت است.
روز گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم  در گفت‌وگو با  تسنیم، از تقدیم طرح سه‌فوریتی «توقف موقت قرارداد توتال» به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. البته بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس اعلام کرد: این طرح سه فوریتی تاکنون تقدیم هیات رییسه مجلس نشده است.

  اعلام وصول سوال از وزیر اقصاد
پیش از پایان جلسه علنی دیروز محمدعلی وکیلی عضو هیات‌ رئیسه مجلس نیز سوال ملی محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم نظارت مناسب و موثر بر کیفیت کالاها را اعلام وصول کرد. وی همچنین سوال ملی 61 نماینده از وزیر اقتصاد درباره دلیل عدم پیگیری مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را اعلام وصول کرد. عضو هیات رئیسه مجلس گفت: سوال 3 نماینده از وزیر اطلاعات درباره علت همکاری و حمایت از ادمین‌های گروه‌های تلگرامی فعال که به خانواده‌ها هتک حرمت کرده‌اند نیز اعلام وصول می‌شود.

نظر شما