شناسهٔ خبر: 20315939 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شورش درون گروهی داعشی ها به دنبال تایید خبر هلاکت «البغدادی»

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: تایید خبر هلاکت «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش، موجی از اختلافات و شورش برخی عناصر این گروه تکفیری – تروریستی را در شهر «تلعفر» به دنبال داشت.
در این رابطه، منابع رسانه ای از جمله «اسپوتنیک» روسیه، تلویزیون« السومریه» عراق،روزنامه الحیات و خبرگزاری «النشره» لبنان اعلام کردند: داعش در شهر «تلعفر» عراق، خبر هلاکت خلیفه خودخوانده این گروه تروریستی را تأیید کرده و گفته است که جانشین او به زودی اعلام خواهد شد.در همین حال،دیدبان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد:گزارش های تایید شده ای در اختیار دارد که نشان می دهد سرکرده داعش به هلاکت رسیده است. منابع رسانه ای افزودند: داعش همچنین از اعضای خود خواسته است تا به استقامت و مقابله با نیروهای عراقی ادامه دهند. این منابع ادامه دادند: به دنبال تایید خبر هلاکت البغدادی توسط عناصر نزدیک به سرکرده داعش، شورش و ناآرامی های درون گروهی تروریست ها، سراسر شهر «تلعفر» عراق را فرا گرفته است.منابع رسانه ای همچنین گفتند: شهر تلعفر اکنون شاهد کودتایی داخلی در داعش است و سران متنفذی که در انتظار مرگ بغدادی بودند، در تلاش هستند تا رهبری این گروه تروریستی را به دست گیرند.
این منابع افزودند:اکنون منع  آمد  و شد برای دسته‌های نظامی وابسته به داعش در سراسر تلعفر مقرر شده است و همچنین شماری از عناصر طرفدار البغدادی در داعش نیز بازداشت شده‌اند.منابع خبری در ادامه گفتند:سرکرده های عربی و خارجی داعش که متنفذ هستند، تلاش می‌کنند بر اوضاع مسلط شوند. به گفته این منابع، بعید نیست شهر تلعفر که تحت اشغال داعش است، پس از اعلام خبر هلاکت البغدادی، شاهد نبرد داخلی خونینی میان تروریست ها باشد. این در حالی است که پیشتر نیز داعش در بیانیه ای، هرگونه سخن گفتن درباره مرگ البغدادی را ممنوع کرده بود. «خبرگزاری اعماق»، وابسته به داعش تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌ است.در همین حال، منابع محلی در استان نینوا گزارش دادند: اعضای گروه تروریستی داعش در بیانیه ای، از تعیین جانشین وی در آینده ای نزدیک خبر دادند. در چنین شرایطی و همزمان، گروهی از اعضای انتحاری داعش در اقدامی بی سابقه، در کناره رود دجله، اقدام به خودکشی جمعی کردند.در این رابطه، شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه، اقدام به خودکشی جمعی انتحاری های داعش را به صورت زنده از این شبکه پخش کرد.
تحولات موصل
همزمان با تایید خبر هلاکت «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش توسط این گروه تروریستی و بروز اختلاف و دو دستگی میان تروریست ها، تحولات موصل نیز با انتشار بیانیه رسمی آزادسازی این شهر توسط حیدرالعبادی همراه بود. در این رابطه، نخست وزیر عراق با حضور در مرکز شهر موصل و قرائت بیانیه پیروزی، رسما از آزادسازی این شهر خبر داد.حیدرالعبادی، فرمانده کل قوای مسلح عراق آزادسازی موصل را عید بزرگ مردم عراق دانست و گفت: ملت عراق با وحدت ملی بر داعش پیروز شد. در همین حال، ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیز در بیانیه‌ای، آزادسازی کامل موصل از اشغال گروه تروریستی داعش را تایید کرد.
این ائتلاف با این حال گفته است که برخی مناطق موصل همچنان نیازمند پاکسازی از عناصر داعش هستند. همزمان، «عبدالامیر رشید یارالله»، فرمانده عملیات آزادسازی نینوا از به هلاکت رسیدن ۶۵۰داعشی در آخرین روز درگیری با تروریست ها در سواحل دجله خبر داد.
واکنش های جهانی
آزادسازی کامل موصل از اشغال تروریست های داعشی، موجی از واکنش ها و پیام های مقامات داخلی و بین المللی را در پی داشت. در این راستا، «فواد معصوم»، رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای، آزادسازی کامل شهر موصل از اشغال گروه تروریستی- تکفیری داعش را به مردم مقاوم عراق و تمامی جهان تبریک گفت. «نوری المالکی»، معاون رئیس جمهوری عراق نیز در پیامی به مناسبت آزادسازی شهر موصل، آیت الله العظمی سیستانی را سزاوار آن دانست که نخستین تبریک به وی گفته شود.وی همچنین از کمک های ایران در نبرد علیه داعش به عنوان اولین کشوری که با تمامی توان به کمک عراق آمد، تشکر کرد. «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در تماسی تلفنی با «حیدر العبادی»، نخست وزیر این کشور، پیروزی ارتش عراق بر تروریست ها در موصل و آزادسازی این شهر را به وی تبریک گفت.
در همین حال، حجت‌الاسلام «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء ، آزادسازی موصل را به خانواده شهدای عراقی، ایرانی و لبنانی تبریک گفت.دبیرکل جنبش نُجَباء همچنین این پیروزی را به مرجعیت و ملت شریف عراق که سخاوتمندانه فرزندان خود را در راه خدا قربانی کردند، تبریک گفت. «مقتدا صدر»، رهبر جریان صدر عراق نیز ضمن تبریک آزادسازی کامل شهر موصل از اشغال تروریست های داعش، خواستار انحصار سلاح در دست دولت و برقراری امنیت در مرزهای عراق به ویژه مرزهای غربی این کشور شد.وی همچنین در بیانیه‌ای اظهار داشت: برای اینکه فاجعه موصل تکرار نشود باید عاملان سقوط شهر موصل محاکمه شوند.
از طرفی،«ابومهدی المهندس»، فرمانده میدانی و جانشین فرمانده نیروهای مردمی عراق، الحشد الشعبی، ضمن تبریک آزادسازی کامل شهر موصل، از عزم نیروهای این کشور برای آزادسازی تمامی خاک این کشور از دست داعش خبر داد. همچنین، امیر کویت نیز در پیامی، شکست گروه تروریستی داعش در موصل را به مردم عراق تبریک گفت.در چنین شرایطی، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، آزاد سازی شهر موصل عراق از اشغال داعش را به مردم و دولت عراق تبریک گفت و آن را گامی مهم در راه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز عنوان کرد. از سوی دیگر، « فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درپیامی، این پیروزی بزرگ را به ملت و دولت عراق تبریک گفت. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: آزادسازی موصل از اشغال تروریست  ها دستاورد از جان گذشتگی نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی است که ضربه مهلکی به پیکر داعش زدند.
از طرفی،«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای، ضمن تبریک آزادسازی موصل به نخست وزیر، نیروهای امنیتی و مردم عراق، این پیروزی را شمارش معکوس برای شکست کامل داعش در عراق و سوریه دانست. همزمان،«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا نیز آزاد سازی موصل را به حیدر العبادی، نخست وزیر و مردم عراق تبریک گفت.

نظر شما