شناسهٔ خبر: 20252365 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مقیسه: با بزرگ کردن زنجانی اموال مملکت را غارت کردند

قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: متهمان ردیف دوم و سوم به زنجانی یک شخصیت جعلی و دروغین دادند و اموال مملکت را غارت کردند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: اولین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نجفی نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرونده پرداخت و پس از آن قاضی از متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی خواست تا با حضور در جایگاه از خود دفاع کند.

قاضی مقیسه خطاب به مهدی شمس گفت: با توجه به کیفرخواست قرائت شده از سوی نماینده دادستان شما نقش مؤثری در تشکیل باند اخلالگران در نظام اقتصادی و فسادی که در نظام اقتصادی کشور به همراه زنجانی ایجاد کردید، دارید.

وی افزود: شما کسی بودید که همه محموله‌های نفتی را فروختید. پول‌ها در اختیار شما بوده و جلساتی که با بابک زنجانی داشته‌اید حکایت از این دارد که بابک به همراه شما همه کارها را پیش می‌برده است.

قاضی مقیسه افزود: این فساد بزرگ مالی در زمانی اتفاق افتاد که نظام برای پیشبرد پروژه‌های نفتی خود نیاز به پول داشت اما شما با اقداماتی که انجام دادید باعث شد آن پروژه‌ها مختل شود.

وی خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شما به همراه زنجانی و متهم ردیف سوم باند بزرگی هستید که در غارت بیت‌المال نقش بزرگی داشته‌اید. در دفاع از خود اگر مطلبی دارید، بیان کنید.

مهدی شمس پس از قرار گرفتن در جایگاه اظهار داشت: این کیفرخواست همان کیفرخواست سابق است در صورتی که من فکر می‌کردم کیفرخواست جدیدی صادر شده است.

وی افزود:‌من ملاقاتی با وکلای خود نداشتم و اطلاعی از پرونده ندارم به همین جهت از دادگاه می‌خواهم تا اجازه دهد من چند جلسه‌ای را با وکلای خود ملاقات داشته باشم تا دفاعیه‌ای جامع را ارائه دهم.

قاضی مقیسه در واکنش به این صحبت متهم ردیف دوم گفت: شما خودتان می‌گویید این کیفرخواست تغییر نکرده و همان کیفرخواست قبلی است. شمس گفت اما پرونده به دیوان عالی کشور رفته است

وی پاسخ داد: دیوان چیز جدیدی ندارد. اتهام شما همان اتهام قبلی است. بنابراین وقت را تلف نکنید و هر دفاعی که دارید انجام دهید و اگر خودتان قادر به دفاع نیستید وکلای شما این کار را انجام دهند. تقاضای استمحال معنایی ندارد.

قاضی مقیسه گفت: شما به راحتی می‌توانید پاسخ دهید زنجانی را چگونه پیدا کردید. شما با کسی که سابقه بدی داشته و هیچ مالی از خودش نداشته و تنها یک تبدیل کننده ارز بوده همکاری داشتید و این شما بودید که به او یک شخصیت جعلی و دروغین دادید. زنجانی را بزرگ کردید و اموال مملکت را به غارت بردید.

وی ادامه داد: شما شب و روز با این اعمال محشور بودید و این چیزی نیست که نتوانید به آن پاسخ دهید.

مهدی شمس در پاسخ گفت:‌ا ین طور که شما صحبت می‌کنید انگار از پیش محاکمه شده‌ایم. فرض بر دفاع است اما الان ظاهرا فرض بر محکومیت است.

قاضی مقیسه گفت: این حرف اتهام شما به دادگاه است. شما بیش از یک ساعت کیفرخواست را شنیدید، این کیفرخواست برای در و دیوار خوانده نشد. در تمام این چند سال کارتان این بوده و معلوم نیست الان پول‌ها کجاست. مدام دروغ می‌گویید بنابراین الان دفاع کنید.

ادامه دارد...

نظر شما