شناسهٔ خبر: 20238288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یونسکو شهر الخلیل را در فهرست میراث جهانی قرار داد

تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفتن بخش قدیمی الخلیل در فهرست میراث جهانی یونسکو را موفقیت دیپلماسی فلسطینی خواند اما وزارتخارجه اسرائیل آن را یک لکه ننگ توصیف کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از ورشو، سازمان علمی،‌فرهنگی و آموزشی ملل متحد (‌یونسکو) روز جمعه شهر الخلیل در کرانه باختری را در فهرست میراث جهانی قرار داد.
­
 اسرائیل تصمیم یونسکو برای قرار دادن نام بخش تاریخی شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی را محکوم کرد.
 تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفتن بخش قدیمی شهر الخلیل در کرانه باختری اشغالی در فهرست میراث جهانی یونسکو را موفقیتی برای دیپلماسی فلسطینی ها خواند اما وزارت امور خارجه اسرائیل آن را « یک لکه ننگ » توصیف کرد.
آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد تصمیم امروز یونسکو درباره قرار دادن نام الخلیل در فهرست میراث جهانی ثابت کرد تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال صلح نیست، بلکه به دنبال تحریک افکار عمومی و مخدوش کردن وجهه اسرائیل است.
پس از ثبت جهانی شهر الخلیل ، درگیری فیزیکی و لفظی میان نماینده فلسطین و نماینده رژیم اشغالگر قدس در اجلاس یونسکو روی داد .
نماینده رژیم اشغالگر قدس در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر کراکوف لهستان،  با درخواست رای گیری علنی لبنان ، کویت و تونس برای بررسی موضوع ثبت جهانی شهر الخلیل،مخالفت کرد ، به همین دلیل رای گیری مخفی صورت گرفت.
با رای مثبت دوازده کشور؛ رای ممتنع شش کشور ؛ دو رای منفی و یک غایب ، شهر خلیل ثبت جهانی شد.
پس از رای گیری، جدال لفظی بین نماینده رژیم اشغالگر قدس و نماینده فلسطین به جدال فیزیکی منجر شد که با دخالت حاضران خاتمه یافت.
این حرکت غیر دیپلماتیک با انتقاد سفرای آلمان و کوبا مواجه شد و نماینده رژیم اشغالگر قدس،  آلمان را به قتل  شش میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم  متهم کرد.

نظر شما