شناسهٔ خبر: 20219061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نتیجه نشست آستانه پنج در تهران مشخص می شود + گزارش

بر اساس بیانیه پایانی نشست امروز آستانه، حرف و موضوع جدیدی در این دور مورد توافق قرار نگرفت اما هفت سند درباره مناطق کاهش تنش در سوریه، آماده شد که نیازمند بررسی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از آستانه، در نشست آستانه پنج که بعد از دو روز مذاکره در پایتخت قزاقستان به پایان رسید و نمایندگان سه کشور ضامن روند صلح؛ جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه به همراه نماینده دولت سوریه و سازمان ملل حضور داشتند.
مذاکرات سوریه تاکنون شش بار در ژنو و پنج بار در قزاقستان برگزار شده است و نشست بعدی کارشناسی مذاکرات سوریه، ماه مرداد در تهران و نشست آستانه شش در ماه شهریور برگزار می شود.  
 
شبکه خبری العالم به نقل از رئیس هیئت سوری در آستانه اعلام کرد، ترکیه در این دور از مذاکرات موضع منفی داشت و سیاست باج خواهی را در پیش گرفته بود.
خیرت عبدالرحمانوف وزیر امور خارجه قزاقستان امروز چهارشنبه اعلام کرد، روسیه، ترکیه و ایران تصمیم گرفته اند در هفته آخر ماه اوت نشست بین المللی بعدی را درباره حل بحران سوریه برگزار کنند.
 
وزیر خارجه قزاقستان در جلسه عمومی اعلام کرد: «تصمیم گرفته شد نشست سطح بالای بعدی در آستانه درباره سوریه در هفته آخر ماه اوت سال 2017 برگزار شود». وی این مطلب را پس از نشست در پایتخت قزاقستان، هنگام خواندن بیانیه مشترک کشورهایی که به عنوان ضامن آتش بس در سوریه عمل می کنند، بیان کرد.
 
رئیس هیئت روسی در مذاکرات شهر آستانه قزاقستان درباره بحران سوریه تاکید کرد: مذاکرات آستانه مکمل تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه است.
 
بیانیه پایانی نشست آستانه
 
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از الکساندر لاورنتیف، اعلام کرد: اسناد مربوط به مناطق عاری از تنش و ایجاد ساز وکارهای اجرایی این طرح را بررسی کردیم. هفت سند درباره مناطق کاهش تنش در سوریه، آماده شد که نیازمند بررسی است. وی گفت: نگاه ما به نشست‌های آستانه در واقع تکمیل کننده تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه است.
 
بشار الجعفری مذاکره کننده اصلی دولت سوریه در مذاکرات آستانه با بیان اینکه ترکیه جلو توافق جدید در آستانه را گرفت گفت: ترکیه جلو تصویب اسنادی را که هدف آنها اجرای طرح مناطق عاری از تنش و درگیری در سوریه بود گرفته است.
 
بشار الجعفری به خبرنگاران گفت: به سبب موضع آنکارا، مذاکرات نتایج «بسیار اندکی» داشت. مذاکره کننده دولت سوریه در مذاکرات آستانه امروز چهارشنبه گفت: توافق بر سر مناطق عاری از تنش و درگیری در سوریه نهایی نشده است.

نظر شما