شناسهٔ خبر: 20125107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

تروریست‌ها به تلعفر عقب‌نشینی کردند

حفظ تخصصی یک ساله قرآن برای همگان مناسب نیست

صاحب‌خبر -

 پس از اینکه نیروهای عراقی روز پنج‌شنبه توانستند تروریست‌ها را از اطراف مسجد النوری عقب برانند، روز جمعه نیز عملیات نظامی ادامه پیدا کرد و با فتح آخرین پایگاه‌های داعش در این شهر خلافت خودخوانده داعش در موصل رسماً فروپاشید.
به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، پیشتر داعش مناره الحدباء و مسجد النوری را که ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در سال ۲۰۱۴ در آنجا اعلام خلافت کرده بود، منفجر کرد. تلویزیون دولتی عراق در پی این موفقیت سقوط خلافت خودخوانده گروه تروریستی داعش را رسماً اعلام کرد. این مسجد که برای تروریست‌های داعش اهمیت نمادین داشت توسط آن‌ها قبل از عقب‌نشینی منفجر شد تا تصاویر فتح آن توسط عراقی‌ها در رسانه‌های جهان بازتاب پیدا نکند.
 همچنین فرماندهی عملیات آزادسازی استان نینوا روز پنج‌شنبه از تسلط نیروهای مبارزه با تروریسم بر منطقه السرج خانه، مسجد النوری و مناره الحدباء خبر داد. «عبدالامیر رشید یارالله»، فرمانده عملیات نینوا می‌آییم اظهار داشت: «نیروهای ما همچنان در حال پیشروی هستند.» این در حالی است که ارتش عراق بعد از آزادسازی موصل به سمت تلعفر و حویجه می‌رود.
پنج‌شنبه شب نیز «حیدر العبادی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در جریان بازدید از مقر فرماندهی عملیات مشترک و دیدار با فرماندهان نظامی و امنیتی عملیات «نینوا می‌آییم» در جریان آخرین تحولات نظامی مربوط به آزادسازی غرب موصل قرار گرفت و دستوراتی را به نیروهای امنیتی و فرماندهان آنها برای یکسره کردن نبرد موصل صادر کرد. در بیانیه العبادی آمده است: «مذاکراتی در مورد طرح‌ها و برنامه ریزی‌ها برای نبرد انجام شد و دستوراتی به نیروها و فرماندهان برای نهایی کردن درگیری داده شد.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «العبادی پیروزی‌های نیروهای شجاع عراقی را در نبرد برای تحقق پیروزی و شکست داعش ستود و تاکید کرد: فداکاری‌های نیروهای ما، خون شهدا و فداکاری مجروحان نقش موثری در تحقق پیروزی داشت. ما قصد داریم تمام خاک عراق را که تحت تسلط داعش است به طور کامل آزاد کنیم.»وی اظهار داشت: «خلافت باطل داعش در موصل پایان یافت و ما آخرین داعشی‌ها را هم تحت تعقیب قرار می‌دهیم و تا آن لحظه آرام نمی‌نشینیم. اشاره العبادی به مقرهای دیگر داعش در عراق از جمله در حویجه و تلعفر است.» پیشتر سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرده بود که هیچ محله‌ای از موصل اکنون در دست داعش نیست و بعد از موصل کار پاکسازی دیگر نقاط عراق از جمله کرکوک و الانبار آغاز خواهد شد.در همین راستا «رائد شوکت»، رئیس پلیس فدرال نیز گفت: «اکثر راه‌های نفوذی به موصل قدیم در کنترل ماست و نیروهای داعش در میان افراد غیرنظامی و در منازل پنهان شده‌اند.» وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد: «هیچ منطقه‌ای در موصل برای داعش باقی نمانده است.»

 اعتراف داعش به شکست در موصل
یک منبع در استان نینوا اعلام کرد که داعش به شکست خود در موصل اعتراف کرده و شهر تلعفر را به عنوان مرکز موقت فرماندهی خود معرفی کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی
سومریه نیوز عراق، این منبع محلی در استان نینوا که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه اعلام کرد، گروه تروریستی داعش به شکلی غافلگیرانه به شکست خود در موصل اعتراف کرد. به گفته منبع مذکور این اعتراف در جریان سخنرانی یکی از فرماندهان برجسته این گروه تروریستی ملقب به «ابوالبراء الموصلی» در شهر تلعفر صورت گرفت. این منبع گفت: «این اعتراف در حالی انجام شد که این گروه تروریستی بارها سقوط موصل
به دست نیروهای امنیتی مشترک عراق را تکذیب کرده و با انتشار فایل‌هایی ویدئویی تلاش داشت اینگونه نشان دهد که هنوز نیروهایش در اطراف مسجد النوری حضور دارند.» منبع مذکور ادامه داد: «الموصلی که به عنوان معاون فرماندار تلعفر در گروه تروریستی داعش فعالیت دارد، در سخنرانی کوتاهی شکست این گروه تروریستی در موصل را به دلیل حمله و عقب‌گرد در عملیات دانست و تلعفر را به عنوان مرکز موقت فرماندهی این گروه تروریستی معرفی کرد.» همچنین این منبع محلی در استان نینوا گفت:‌ «یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش ملقب به ابو قتیبه در خطبه‌های نماز جمعه در یکی دیگر از مساجد شهر تلعفر در میان ده‌ها نمازگزار که اکثرا از اعضای این گروه تروریستی بودند، زمانی که نام البغدادی را به زبان آورد، ناگهان به گریه افتاد و پس از چند دقیقه سکوت چند آیه از قرآن را خواند و سپس چند کلمه به زبان آورد که احتمال صحت خبر هلاکت البغدادی را بیشتر کرد.»

نظر شما