شناسهٔ خبر: 20103852 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویدادها و تحولات ترکیه در یک نگاه/ هفتم تیر

تهران - ایرنا - ورود راهپیمایی اعتراضی رهبر و اعضای حزب جمهوریخواه خلق ترکیه به چهاردهمین روز؛ کشته شدن سه نظامی ترکیه در حمله نیروهای پ.ک.ک؛ تحلیل القدس العربی از پاسخ ترکیه به درخواست کشورهای محاصره کننده قطر؛ تصمیم گازپروم برای خروج از بازار گاز ترکیه؛ ادامه ارسال تجهیزات نظامی ارتش ترکیه به مرزهای سوریه؛ و ترکیه در اوج دوران نقض حقوق بشر طی 30 سال گذشته؛ از خبرهای مهم روز چهارشنبه این کشور است.

صاحب‌خبر -

** راهپیمایی اعتراضی و پیاده در مسیر 450 کیلومتری از آنکارا تا استانبول رهبر و اعضای حزب جمهوریخواه خلق ترکیه 14 روزه شد.
در ادامه اعتراض ها به احکام صادره در دادگاه ها و برقراری وضعیت فوق العاده منجر به دستگیری بسیاری از نمایندگان مجلس و برخی مقامات و عناصر دانشگاهی، کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه طی سخنانی در طول مسیر راهپیمایی گفت که راهپیمایی ما آزاری برای کسی نداشته و هیچ گونه دشمنی با کسی نداریم و هدف ما فقط رسیدن به حق، حقوق و عدالت است.

** بنا بر اعلام ستاد نیروهای مسلح ترکیه، یک دستگاه خودرو نظامی حامل مواد غذایی برای کارکنان پایگاه کماندویی ژاندامری ترکیه در منطقه مرزی اولودره واقع در استان شیرناک هدف حمله نیروهای پ.ک.ک قرار گرفت و در نتیجه آن سه نظامی ترکیه کشته شدند.
نیروهای گروه پ.ک.ک در منطقه اولودره دارای اردوگاه هایی هستند که حملات خود را علیه نیروهای امنیتی ترکیه از آنجا سازماندهی می کنند؛ از سوی دیگر این حزب که از 30 سال پیش با دولت مرکزی ترکیه در حال جنگ است، از حدود 2 ماه پیش رسما علیه دولت ترکیه اعلام جنگ تمام عیار کرده است.

** روزنامه القدس العربی چاپ لندن امروز با اشاره به اختلاف موجود میان عربستان و چند کشور عربی با قطر، همچنین حمایت آنکارا از دوحه، با طرح این سوال که 'آیا ترکیه به درخواست کشورهای محاصره کننده قطر مبنی بر بستن پایگاه هایش در این کشور پاسخ مثبت می دهد؟' نوشت: پس از آن که کشورهای محاصره کننده قطر شرایط خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و لغو محاصره این کشور اعلام کردند، دستاویزهای سیاسی و تبلیغاتی کشورهای محاصره کننده علیه پایگاه ترکیه در قطر آغاز شد، چرا که یکی از بندهای شرایط کشورهای عربی بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر بود.
با وجود آن که ترکیه تلاش کرد، از ابتدای بحران بین قطر و کشورهای محاصره کننده، نقش میانجی ایفا کند تا عربستان را خشمگین نسازد و یا وارد فاز دشمنی با ریاض نشود، اما این کارها برای متقاعد کردن کشورهای محاصره کننده در ایجاد اعتماد به ترکیه کافی نبود به خصوص پس از آن که آنکارا صریحا حمایت خود را از قطر اعلام کرد و در کنار دوحه ایستاد و تصمیم گرفت توافقنامه نظامی برای فعالیت در پایگاه های خود در قطر منعقد کند و شروع به اعزام نیروهای بیشتر به دوحه کرد.

** شرکت روسی گازپروم تصمیم به خروج کامل از بازار داخلی گاز ترکیه و فروش تمام دارایی های خود گرفته و دلیل آن را هم قابل پیش بینی بودن بازار و سیاست تعرفه گذاری گازی در این کشور اعلام کرده است.
رسانه های روسی پیشتر هم از تصمیم گازپروم برای فروش سهام خود در بسفر گاز از بزرگ ترین شرکت های گازی ترکیه خبر داده و اعلام کرده بودند که شرکت روسی حضور خود را در بازار داخلی این کشور به شدت کاهش می دهد.

** بر اساس اعلام رسانه های ترکیه، ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش ترکیه تحت تدابیر شدید امنیتی، از چند روز پیش توپ و تانک های خود را از استان غازی آنتپ راهی کیلیس کرده که گویا این تجهیزات نظامی در منطقه صفر مرزی استان کیلیس مستقر می شود.
این دومین باری است که ارتش ترکیه در کمتر از دو هفته اقدام به اعزام تجهیزات و جنگ افزارهای سنگین به مرزهای کیلیس ـ عفرین می کند.

** تورک دوغان رئیس انجمن حقوق بشر ترکیه، دیروز در گفت و گو با روزنامه حریت، وضعیت کنونی کشورش را بدترین دوران نقض حقوق بشر طی 30 سال گذشته دانست و تعداد بالای نقض حقوق بشر توسط دولت کنونی ترکیه در سال 2016 را نشانگر بدترین شرایط نقض حقوق بشر در جامعه ترکیه عنوان کرد.
شبد**خاورم**7074**1010
گزارش: مینا غفرانی آذر**انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما