شناسهٔ خبر: 20099263 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استولتنبرگ:متحدان اروپایی ناتو و کانادا بودجه دفاعی خود را افزایش می دهند

تهران-ایرنا- «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: متحدان اروپایی ناتو و کانادا در سال جاری میلادی (2017) بودجه دفاعی خود را تا 4.3 درصد افزایش می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از بروکسل، این اظهارات استولتنبرگ، در بحبوجه فشارها از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای اختصاص بودجه بیشتر برای امور دفاعی از سوی متحدان واشنگتن در ناتو مطرح شده است.
استولتبنرگ در آستانه نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: ما پیش بینی می کنیم در سال 2017 شاهد افزایش واقعی در هزینه های دفاعی و رساندن آن به 4.3 درصد باشیم.
وی افزود: این روند رو به افزایش است و ما قصد داریم آن را حفظ کنیم.
دبیر کل ناتو همچنین گفت: از تمرکز قوی ترامپ بر بودجه دفاعی و فشار بر سهم شدن در هزینه دفاعی استقبال می کنم. در عین حال، کشورهای عضو ائتلاف نباید به خاطر جلب رضایت آمریکا بودجه دفاعی خود را افزایش دهند، بلکه این افزایش باید برای حفظ منافع و تعهدات شان باشد.
استولتنبرگ که نخست وزیر سابق نروژ بوده است، یادآور شد که 28 کشور ائتلافی در نشست سال 2014 در ولز متعهد شدند که هزینه دفاعی خود را به میزان دو درصد تولید اقتصادی سالانه خود در یک دهه افزایش دهند.
وی گفت: افزایش بودجه دفاعی که تحت فشار «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا و در واکنش به بحران اوکراین و اقدامات تهاجمی روسیه مطرح شد در نتیجه کاهش بودجه دفاعی کشورها متوقف و طی سالها روندی معکوس داشت.
تاکنون پنج کشور طبق معیارهای امریکا عمل کرده اند که شامل آمریکا، یونان، انگلیس، استونی و لهستان می شود. اما استولتنبرگ گفت که قرار است رومانی نیز امسال به آنها بپیوندد و لیتوانی و لتونی نیز در سال 2018 به آنها الحاق خواهند شد.
دبیر کل ناتو اظهار داشت: پس از یک سال کاهش درسال 2015 شاهد افزایش واقعی هزینه های دفاعی در بین متحدان اروپا و کانادا بودیم و امسال پیش بنیی می کنیم که این رقم امسال به 4.3 درصد افزایش یابد.
آمریکا حدود 70 درصد از بار هزینه های دفاعی ناتو را بر دوش دارد و واشنگتن سالها از متحدانش خواسته است که مسئولیت خود را برعهده گرفته و از این فشار بکاهند.
اما ترامپ موضع گیری سختگیرانه تری را در این زمینه اتخاذ کرده است و حتی ناتو را سازمانی «منسوخ» خوانده و عقلانیت تعهدات امنیتی آمریکا را در صورتی که کشورها ی ناتو سهم خود را نپذیرند، زیر سوال برده است.
رئیس جمهوری کنونی آمریکا تاکنون بارها از هم پیمانان آمریکا در ناتو به دلیل خودداری از سهیم شدن در فشار دفاعی انتقاد کرده و ماه گذشته در نشست سران ناتو در بروکسل گفت که اگر اقدامی انجام ندهند، نبایدبر روی واشگتن برای دفاع از انها حساب کنند.
اروپام**9158 **1908
مترجم: بهجت عباسی** ناشر : افشار دارابی

نظر شما