شناسهٔ خبر: 20086020 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ناخن ها و بيماري هاي شما!

صاحب‌خبر -

 آذر فخري

ناخن بخشي از دستگاه پوششي بدن است. صفحات حفاظتي که ناخن ناميده مي‌ شوند، انتهاي انگشتان دست و انگشتان پا را مي ‌پوشانند. ناخن ها از کراتين که يک پروتئين درشت مولکول در مو و پوست است، تشکيل شده‌اند. ناخن ها از ماتريکس که زير يک چين پوستي به نام کوتيکول قرار دارد و از لانولا (ماهک) که منطقه‌اي هلالي شکل در قاعده ناخن است، رشد مي ‌کنند. ناخنها منعکس کننده عادت هاي خوب و بد ما هستند. اگر چه تغييرات ناخن همراه با بسياري از شرايط ممکن است متغير باشد، به ندرت اولين علامت براي بيماريست و بسياري از ناهنجاري هاي ناخن بي ضرر هستند. مثلا سفيد بودن ناخن در همه ، نشان از بيماري هپاتيت نيست. اما اگر شما در مورد ظاهر ناخن هاي خود به سوال جدي برخورد کرديد و براي تان مساله شد ، حتما با يک متخصص پوست مشورت کنيد. گاهي با افزايش سن ناخن ها بسيار رنگ پريده يا سفيد مي شوند. اما گاهي هم اين رنگ پريدگي يا سفيدي مي تواند نشانه اي از يک بيماري جدي هم باشد، مانند: کم خوني، نارسايي احتقاني قلب، بيماري کبدي، سوء تغذيه و ...

ناخن سفيد

اگر ناخن ها سفيد و با حلقه اي از رنگ تيره احاطه شده باشد ، ممکن است نشانه اي ازمشکلات کبدي مانند هپاتيت باشد. و مي دانيم که هپاتيت يک مشکل کبدي است.

ناخن زرد

يکي از شايع ترين علل زرد شدن ناخن ، عفونت هاي قارچي است. با بدتر شدن اوضاع عفونت بستر ناخن ممکن است به عقب رانده شود و ناخن ها ضخيم شده و بريزند. در موارد نادر، ناخن هاي زرد مي تواند نشان دهنده يک بيماري جدي مانند تيروئيد شديد، بيماري ريوي، ديابت يا پسوريازيس باشد.

ناخن مايل به آبي

ناخن با رنگ مايل به آبي مي تواند به معناي اين باشد که بدن اکسيژن کافي دريافت نمي کند. و اکيژن وقتي کم به بدن مي رسد که ريه ها عفوني شده باشند مثلا پاي بيماري مثل ذات الريه در ميان باشد. اندکي رنگ مايل به آبي هم ممکن است ديابت را نشان دهد.

ناخن مواج

سطح ناخن موج دار و يا حفره دار مي تواند نشانه هاي اوليه پسوريازيس و يا آرتريت هاي التهابي باشد. تغيير رنگ ناخن در اين دو بيماري علامتي مشترک است؛ پوست زير ناخن قهوه اي مايل به قرمز به نظر مي رسد. پسوريازيس يک بيماري پوستي است که از ناخن شروع مي شود.

خط تيره زير ناخن

خطوط تيره زير ناخن بايد به سرعت جدي گرفته شود.اين خطوط تيره گاهي علامت ملانوم، خطرناک ترين نوع سرطان پوست است.

ناخن پف آلود

اگر پوست اطراف ناخن، قرمز و پف کرده به نظر برسد،نشانه التهاب ناخن است . شايد هم در نتيجه لوپوس و يا يکي ديگر از بيماري هاي بافت همبند ناخن باشد.

ناخن هاي ترک خورده

خشکي و شکنندگي ناخن ها که دائما ترک ترک مي شوند، با بيماري تيروئيد در ارتباط است. البته اگر با رنگ زرد همراه شود احتمال دارد به علت يک عفونت قارچي باشد.تغييرات ناخن ها را جدي بگيريد اگر مدام در معرض مواد شيميايي قرار دارند مثل خود پوست نياز به پاکسازي و نيز چرب کردن دارند. در صورت ادامه دار و طولاني بودن هر تغيير شک و رنگي ، حتما به يک پزشک متخصص پوست مراجعه کنيد.

نظر شما