شناسهٔ خبر: 20022666 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحویل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب به مشترکان در بهار

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: از اول سال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب به شهروندان تحویل داده شده است.

صاحب‌خبر -
تحویل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب به مشترکان در بهار
رحیم میدانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به شروع فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی افزود: بخشی از آب مصرفی در بخش کولرهای آبی مصرف شده و این در حالی است که استاندارد جهانی مصرف آب به ازای هر نفر ۱۳۰ لیتر در شبانه روز است و ۴ و نیم لیتر آن برای وسایل سرمایشی استفاده می‌شود، اما در ایران کولرهای آبی روزانه حدود ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کنند.
وی درباره همزمانی پیک مصرف آب و برق در تابستان نیز گفت: همزمان با افزایش
گرما، مصرف آب و برق نیز به طور همزمان افزایش می‌یابد به طور مثال در روزهای غیر تعطیل اوج مصرف از ۱۶ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر شروع می‌شود و تا ۹ شب ادامه دارد و در روزهای تعطیل از ۱۰ صبح تا ساعت ۱۴ و همچنین از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه تا ۹ شب پیک روز محاسبه می‌شود.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه همه تأسیسات آبی طراحی شده ممکن است در اوج مصرف پاسخگو نباشد، افزود: به طور مثال تأسیسات آبی ممکن است برای ظرفیت ۲ هزار لیتر طراحی شده باشد و وقتی مصرف به ۲ هزار و ۲۰ لیتر می‌رسد دیگر پاسخگو نیست و مخازن خالی می‌شود و دچار افت فشار خواهیم شد و خالی بودن مخازن هم برای شبکه آب مطلوب نیست.
میدانی از مشترکان خواست در زمان پیک مصرف آب صرفه جویی کنند و براساس اعلام سازمان هواشناسی یک و ۴ دهم درجه گرما بیشتر شده است و در تیر و مرداد و شهریور نیز دمای هوا نیم تا یک و نیم درجه افزایش می‌یابد که موجب ۲ تا ۳ درصد افزایش مصرف آب در کشور می‌شود.
وی گفت: آب قابل استحصال سالانه کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۱۶ میلیارد متر مکعب رسیده است که بخشی از آن به طبیعت و محیط زیست برمی گردد و سالانه فقط ۸۰ میلیارد مترمکعب آب برای گذران سال داریم که این میزان افزایش نمی‌یابد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: از آب قابل استحصال سالانه ۹۲ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.
میدانی با اشاره به اینکه باید درک عمیقی از مدیریت مصرف داشته باشیم، گفت: برای امنیت غذایی به شدت نیاز داریم، چون ۹۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور آبی است.
وی اضافه کرد: ارتقای اقتصادی و فیزیکی آب معنی دیگر مدیریت مصرف است بنابر این باید کشت هایی را انتخاب کنیم که بازدهی اقتصادی داشته باشد، به همین دلیل قرار است وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال جاری الگوی کشت ملی را اعلام کند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در محدوده شهرهای کشور ۱۴۸ هزار کیلومتر لوله شبکه توزیع و ۳۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال وجود دارد و ۹ هزار و ۱۴۲ حلقه چاه در این محدوده و ۱۲۴ تصفیه خانه آب فعال هستند تا ۱۲۴ هزار لیتر در ثانیه آب برای مشترکان تأمین کنند.
میدانی تاکید کرد: باید از منابع آب حفاظت کنیم و بی دقتی ممکن است فاجعه ایجاد کند.
 
برداشت از آبهای سطحی و زیرزمینی برای آب شرب در کشور یکسان است
 
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت:: میزان برداشت از آبهای سطحی و زیرزمینی برای تامین آب شرب هر کدام ۵۰ درصد است.
رحیم میدانی افزود: برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی به این معنی است که بخشی از آب خوب و مناسب برای شرب را که نیاز به تصفیه ندارد از دست خواهیم داد.
وی تاکید کرد: شهر‌ها و استانهای کشور از نظر وضع آبی بحرانی نیست، اما تنش آبی در ۳۰۰ شهر وجود دارد که قبلا ۳۰۷ شهر بود.
میدانی گفت:تنش آبی به معنی بحران آب نیست یعنی مصرف آب و تولید سر به سر است البته باید ۲۰ تا ۲۵ درصد ذخیره آب داشته باشیم و این تعداد شهر در سراسر استانهای کشور پراکنده است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در برخی شهر‌ها باید تاسیسات آبی افزایش یابد مانند تبریز، اصفهان، یزد و کرمان، اما در بعضی شهر‌ها و استان‌ها نوبت بندی آب اجرا خواهد شد مانند گرگان که به خاطر کمبود منابع آب نیست بلکه تاسیسات آبی در آن کم است، در شهر گرگان تنش آبی وجود دارد و در بوشهر کمبود ظرفیت تاسیسات آبی داریم.
وی با اشاره به بارش‌های خوب امسال گفت: برای تامین آب شرب در تهران، بندرعباس، اصفهان و شیراز از نظر تامین آب شرب مشکل نداریم، در استان هایی مانند کرمان مردم در مصرف آب صرفه جویی می‌کنند، اما باید طرح انتقال آب در آن اجرا شود، در بوشهر و یزد نیز شبکه آب وضع مناسبی ندارد که برای تکمیل این طرح‌ها ۵ تا ۶ سال زمان نیاز است.
میدانی گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۲۳ میلیمتر بارش ثبت شده است که حدود ۱۷ استان بیش از ۵ درصد کاهش بارش نسبت به زمان دراز مدت دارند.
وی افزود: ورودی آب به سد‌ها از ابتدای سال آبی (مهر) ۳۴ میلیارد و ۶۰۰ متر مکعب بود که ۱۴ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال ابی گذشته کاهش نشان می‌دهد، چون برخی از بارش در پایین دست سد‌ها اتفاق افتاده است.
رحیم میدانی درباره تعرفه‌های آب نیز گفت: تعرفه‌های تعیین شده پلکانی است، اما بازدارنده نیست و مصوبه‌ای قانونی از هیات دولت برای قطع انشعاب مشترکان پرمصرف نداریم، البته در سال‌های گذشته مجوزهایی از شورای تامین استان برای قطع موقت انشعاب دریافت کردیم مانند تهران.
وی اظهار داشت: در مجلس قانونی با عنوان بهینه سازی مصرف آب شهری و روستایی تصویب شد که در شرایط اضطرار اجازه داشته باشیم حداقل به مشترکان پرمصرف هشدار بدهیم.
معاون وزیر نیرو گفت:برای کاهش مصرف آب سه ابزار فرهنگی، تعرفه‌ای و تجهیزات کاهنده مصرف وجود دارد، اما چون استفاده از تجهیزات کاهنده نسبت به قیمت آب توجیه ندارد از آن استقبال نشد و در حال حاضر فعلا از مشترکان درخواست می‌کنیم در مصرف آب دقت لازم را داشته باشند. 
 

نظر شما