شناسهٔ خبر: 19932608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۲۷ خرداد بخوانید؛

نظر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس/ رزمایش ایران و چین/ مقابله باتحریم‌های آمریکا در مجلس و...

71381

دستگیری عاملان تیراندازی در پارک شهید باهنر اراک، بررسی تحریم‌های جدید ایران در مجلس نمایندگان آمریکا طی هفته‌های آتی، گزینه‌های مناسب برای شهرداری تهران، افزایش هزینه‌های پادمانی آژانس به دلیل برجام، تاکید بر ضرورت ترمیم تیم اقتصادی دولت، طرح مقابله باتحریم‌های آمریکا در مجلس، اعلام‌نظر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

معاون اول رییس جمهور از روند پیشرفت آزاد راه تهران ـ شمال بازدید کرد. اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) به همراه وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنیاد مستضعفان، از روند پیشرفت عملیات اجرایی منطقه ی ۱ آزاد راه تهران ـ شمال بازدید کرد و در جریان میزان پیشرفت و برنامه ی زمانبندی اجرای این پروژه قرار گرفت. گفتنی است همزمان با بازدید معاون اول رییس جمهور از منطقه ی ۱ آزاد راه تهران ـ شمال، ‌ عملیات اجرایی منطقه ی ۲ این آزاد راه نیز رسماً آغاز شد. جهانگیری در این مراسم از تکمیل قطعه ۱ آزاد راه تهران ـ شمال در سال ۹۶ خبرداد و گفت:آزاد راه تهران ـ شمال یکی از بزرگترین و پیچیده ترین پروژه های مهندسیبه حساب می آید و این پروژه یکی از افتخارات مهندسی ایران است و مردم ایران باید به توان مهندسی کشور افتخار کنند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور تاکید کرد که اتحادمان را آسان نشکنیم. حسام الدین آشنا در یادداشتی توئیتری نوشت :درمواجهه با آمریکای ترامپ، بیش ازهمیشه به راهبری رهبری، تدبیر دولت و امید ملت نیازمندیم. روزهای دشواری در راه است؛ اتحادمان را آسان نشکنیم. همچنین معاون پارلمانی رییس جمهور  در مراسم افتتاح کارخانه ماه گلاب لاله زار بردسیر گفت: در دوران مختلف و متناسب با نیاز جامعه، افراد به طریقی با نثار جان و اموالشان مجاهدت کردند و امروز نیز وظیفه ای مهمتر از اشتغالزایی نداریم. در ادامه معاون اجرایی رییس جمهور بر اجرای مصوبات کار گروه تنظیم بازار تاکید کرد. محمد شریعتمداری در جلسه کارگروه تنظیم بازار که به ریاست وی تشکیل شد، بر لزوم پیگیری و ارتباط دستگاههای ذیربط برای اجرای صحیح سیاست‌ها و برنامه‌ها و مصوبات کارگروه تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاکید کرد.

پهلو گرفتن ناوگروه نیروی دریایی چین در بندرعباس

ایران و چین رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند. ناو گروه نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین که ظهر روز پنج شنبه در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس پهلو گرفته بود، فردا(یکشنبه) در آب‌های جمهوری اسلامی ایران رزمایشی مشترک با نیروی دریایی کشورمان برگزار خواهد کرد.

حجت‌الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در جریان تشییع پیکر شهید «حسن عشوری» از سربازان گیلانی گمنام امام زمان (عج) در رشت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با بیان اینکه تاکنون وزارت اطلاعات بیش از ۲۰۰ شهید، تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، گفت: تا زمانی که در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای کشورمان بوی شهادت جاری است، مردم ایران اسلامی روی اسارت را نخواهند دید.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «هنوز رایزنی‌های رسمی بین مجلس و دولت درباره وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم صورت نگرفته» گفت که تیم اقتصادی دولت باید در کابینه دوازدهم ترمیم وبازسازی شود.

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «شخصیتی که روحیه کار اداری و بخشنامه‌ای داشته باشد برای شهر تهران مناسب نیست» گفت:محسن هاشمی و حسین مرعشی گزینه‌های مناسب برای شهرداری تهران هستند. جلال میرزایی با تاکید بر اینکه «شهردار آینده تهران باید قدرت تصمیم‌گیری و تعامل با نهادها و سازمان ها را داشته باشد» گفت: با توجه به شرایط و مشکلاتی که شهر تهران دارد باید انتخاب شهردار با در نظر گرفتن این شرایط انجام شود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضع تحریم‌های تسلیحاتی از سوی سنای آمریکا علیه ایران این امر را نشانه بی توجهی آمریکایی‌ها به برجام عنوان و تاکید کرد که طرح مقابله باتحریم‌های آمریکا بعد از تعطیلات مجلس به فوریت به جریان خواهد افتاد.

مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در هفته‌های آینده بررسی طرح مصوب سنا درباره تحریم‌های جدید ایران را آغاز کند. مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد، بررسی طرح مصوب سنا درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را طی هفته‌های آینده آغاز خواهد کرد. با این وجود، احتمال دارد رأی‌گیری نهایی درخصوص این طرح به پس از تعطیلات تابستانی کنگره موکول شود.

اردوغان

رییس‌جمهور ترکیه دولت ایران را به «توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای» در خاورمیانه متهم کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه آر. تی. پی پرتغال، دولت ایران را به «توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای» در خاورمیانه متهم کرد. اردوغان به رغم به رسمیت شناختن نقش ایران و همکاری‌هایش در حل بحران‌های سوریه و عراق، تهران را به توسعه‌طلبی در خاورمیانه متهم و آن را محکوم کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد : ایران، آمریکا را در آب‌های بین‌المللی آزار می‌دهد. ژنرال جوزف دانفورد، مدعی شد، ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیت‌های دریایی بین‌المللی در خلیج فارس و ارسال موشک‌های کروز پیشرفته ضدکشتی برای شورشیان در یمن در ساحل دریای سرخ، برای دو آبراه که در تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی می‌شود.

ترامپ

رییس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران، گفت که در جریان مذاکرات مربوط به توافق هسته ای، ایرانی‌ها با تمام قوا برای همه چیز جنگیدند. دونالد ترامپ در سخنانی در مورد توافق هسته‌ای با ایران، در ادامه ادعاهای خصمانه خود علیه کشورمان، اظهار کرد: باید گفت که توافق برجام یک توافق کاملا بد بوده است. آن‌ها (دولت اوباما) با دولتی توافق کرده‌اند که باعث ایجاد خشونت و بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که هزینه‌های پادمانی‌اش از کمک‌های فرا بودجه‌ای در سال ۲۰۱۶، ۱۰.۹ درصد افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که هزینه‌های پادمانی این سازمان از کمک‌های فرابودجه‌ای در سال ۲۰۱۶ به ۲۸.۹ میلیون دلار رسیده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵، ۱۰.۹ درصد افزایش داشته است. بنابر اعلام آژانس دلیل اصلی این افزایش هزینه‌ها بنابر اجرای پروتکل الحاقی ایران و راستی آزمایی نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران در برجام بوده است.

آژانس

آژانس انرژی اتمی نتایج اجرای پادمان‌های هسته‌ای سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد. بنا بر نتایج اجرای پادمان هسته‌ای توسط آژانس در سال ۲۰۱۶، این سازمان به این نتیجه رسیده است که همه مواد هسته‌ای ۶۹ کشور دارای ماهیت صلح‌آمیز هستند و در ۱۰۴ کشور دیگر نیز همه مواد هسته‌ای ادعا شده برای اقدامات هسته‌ای صلح‌آمیز استفاده می‌شود. یوکیا آمانو در نشست سالانه شورای حکام آژانس در ۱۴ ژوئن، گفت: نتایج پادمان‌های هسته‌ای برای کشورهای عضو آژانس بسیار مهم است؛ نتایج پادمانی بر پایه یک ارزیابی جدی فنی از جمله جمع‌آوری اطلاعات از سوی بازرسان و تحلیل این اطلاعات در مقر آژانس در سال گذشته بوده است.

IMG_7154%20as%20Smart%20Object-1%20copy[1].JPG

عاملان تیراندازی در پارک شهید باهنر اراک دستگیر شدند.دادستان عمومی و انقلاب اراک از دستگیری عاملان تیراندازی در پارک جنگلی شهید باهنر اراک خبر داد. عباس قاسمی با اشاره به وقوع درگیری و تیراندازی در بامداد پنج شنبه - ۲۵ خرداد ماه - گفت: در این درگیری که ساعت ۱:۴۰ بامداد روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد، پنج نفر در اثر تیراندازی توسط دو نفر از از اوباش در پارک شهید باهنر اراک مجروح شدند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به بیان مزایای ابلاغ الکترونیک از زبان رییس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه پرداخت و گفت: افراد حقیقی می‌توانند با مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیکی اطلاعاتی درباره محل اقامت و تلفن همراه خود ارائه کنند و پس از ثبت نام از طریق شبکه، احراز هویت صورت می‌گیرد. حمید شهریاری درباره جزئیات و مزایای سامانه ابلاغ الکترونیک، اظهار کرد: افزود: این سامانه پس از دو سال مطالعه در سال ۹۵ برای نخستین بار در دستگاه قضایی راه‌اندازی شد.  

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ با بیان اینکه بیشترین شکایت از سوی کاندیدای غیردولتی بوده است، گفت: طبق روال گزارشات تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کردیم که تعدادی از آن گزارشات، مربوط به تعدادی از مدیران دولتی هم هست. با دوستان انتخابات صحبت کردم و گفتند که عموم گزارشات فرستاده شده است. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضوعی مبنی بر بررسی و نظارت انتخابات شورای شهر توسط نهادی به غیر از مجلس مطرح شده، شورای نگهبان در این باره چه همکاری داشته است؟ گفت: جلسات پراکنده‌ای بین کارشناسان ما و هیات نظارت مجلس برگزار شد. این جلسات هم قبل از انتخابات، هم هنگام انتخابات و هم بعد از انتخابات انجام شد. مشکلات زیادی درباره انتخابات شوراها وجود دارد ، اینکه چه اقداماتی صورت بگیرد منوط به اصلاح قانون انتخابات است. از آنجا که اصلی در این باره در قانون اساسی وجود ندارد امکان اصلاح این رویه در قوانین عادی وجود دارد. همچنین شورای نگهبان نظر خود را درباره مصوبات ارسالی از سوی مجلس و نامه‌های ارسالی از سوی دیوان عدالت اداری اعلام کرد.

انتهای پیام

نظر شما