شناسهٔ خبر: 1990826 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اعتراضات مخالفان سبب شد؛

عقب نشینی رئیس جمهور بورکینافاسو از تصمیم تغییر قانون اساسی

اعتراضات آغاز شده در کشور آفریقایی بورکینافاسو موجب چشم پوشی رئیس جمهور این کشور از تغییر قانون اساسی و تمدید دوره ریاست جمهوری خود شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، در پی درگیری‌های خونین و انحلال پارلمان و دولت از سوی ارتش بورکینافاسو "بلز کومپائوره" رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۵ چشم می پوشد. کومپائوره ۲۷ سال است که قدرت را در بوکینافاسو در اختیار دارد.

رئیس‌جمهور بورکینافاسو در نطقی که صبح امروز جمعه در شبکه رادیویی "اومگا" پخش شد، چشم‌پوشی خود از نامزدی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد. او از کودتای سال ۱۹۸۷ تا کنون قدرت در این کشور را در دست دارد.

وی در نطق خود همچنین گفت که از تلاش خود برای تغییر قانون اساسی دست خواهد کشید. کومپائوره بر آن بود که با تغییر ماده ۳۷ قانون اساسی بار دیگر بتواند نامزد این مقام شود؛ تغییری که اپوزیسیون سیاسی در این کشور با آن مخالف است.

کومپائوره در پی کودتای سال ۱۹۸۷ زمام قدرت را به دست گرفت و از آن زمان تا کنون حکومت را تحت کنترل دارد. وی در سال ۲۰۰۰ نیز دست به تغییر قانون اساسی زده بود تا بتواند بر سر قدرت بماند.

دیروز پنجشنبه  قرار بود که نمایندگان پارلمان بورکینافاسو در جلسه ای لایحه مربوط به بازنگری قانون اساسی این کشور را مورد بررسی قرار دهند، اما در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی که یورش معترضان به ساختمان پارلمان و تلویزیون را به‌همراه داشت، جلسه رأی گیری لغو شد.

برچسب‌ها:

نظر شما