شناسهٔ خبر: 1990170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بورکينافاسو دولت انتقالي تشکيل داد

صاحب‌خبر - پرتوریا / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/8/9
فرمانده ارتش بورکینافاسو در غرب آفریقا پس از یک روز اعتراض‌های مردمی ضمن اعلام حالت فوق العاده گفت: بازگشت به وضع عادی و اجرای قانون اساسی باید ظرف یک سال صورت بگیرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از پرتوریا ، بلیز کومپائوره رییس جمهوری بورکینافاسو هم اعلام کرد همچنان در کاخ ریاست جمهوری می ماند تا سال آینده میلادی، پایان دوره اش فرا برسد. از سوی دیگر وزیر اطلاع‌رسانی بورکینافاسو گفت: دولت لایحه اصلاح قانون اساسی را پس گرفته است.
دهها هزار نفر از مردم بورکینافاسو روز چهارشنبه با تظاهرات در واگادوگو پایتخت این کشور ، با اصلاحات در قانون اساسی مخالفت کردند.
رییس جمهور گفته بود می خواهد مجددا در انتخابات ریاست جمهوری 2015 نامزد شود. این تصمیم کمپائوره ، نه تنها از سوی مخالفان، بلکه از طرف برخی از اعضای حزب حاکم quotation mark کنگره برای دموکراسی و پیشرفت quotation mark و همچنین شماری از افسران ارتش مورد انتقاد قرار گرفته است.
نمایندگان مجلس این کشور 14 میلیونی درصدد بودند با تصویب لایحه اصلاح قانون اساسی، حاکمیت 27 ساله بلز کمپائوره رئیس جمهور بورکینافاسو را تمدید کنند که پس از تصرف مقر مجلس و مواجه شدن با واکنش قاطع مردم ، پا به فرار گذاشتند. اعضای مجلس نمایندگان بورکینافاسو به طور غیرمستقیم انتخاب می‌شوند.
دبیر کل سازمان ملل متحد هم اعلام کرد: اوضاع امنیتی وخیم در بورکینافاسو را با نگرانی دنبال می کند به همین دلیل محمد چامباس نماینده ویژه خود در غرب آفریقا را صبح جمعه به این کشور محصور در خشکی فرستاد تا با طرف های درگیر مذاکره کند.
اتحادیه آفریقا و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) هم برای پایان دادن به خشونتها و بحران کنونی بورکینافاسو اعلام آمادگی کردند.
در پی اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر در بورکینافاسو، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که بخش‌هایی از نیروهای نظامی و ارتش بورکینافاسو از معترضان حمایت می‌کنند.
منابع محلی خبر داده‌اند که در مواردی سربازان و نیروهای نظامی به معترضان پیوسته و همراه آنان شادی کرده‌اند.
گزارش تصویری دارد
286

نظر شما