شناسهٔ خبر: 19655140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

واکنش‌‌ها به بازداشت دانشجویان دانشگاه ملایر

آیا سرپرست جدید دانشگاه ملایر قصد قلع‌و‌قمع دانشجویان منتقد دولت در این دانشگاه را دارد؟!

هنوز از دستگیری و بازداشت یکی از دانشجویان دانشگاه ملایر در شب انتخابات به دلیل اعتراض به بسته‌شدن پیش از موعد درب یکی از حوزه های انتخاباتی شهرستان نمی‌گذرد که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه نیز با شکایت یکی از اساتید اصلاح‌طلب و حامی دولت، به ‌جرم انتقاد طنزگونه به نامه عرض ارادت وی به سرپرست جدید این دانشگاه در فضای مجازی، بازداشت شد.

صاحب‌خبر -

 اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هنوز از دستگیری و بازداشت یکی از دانشجویان دانشگاه ملایر در شب انتخابات که به دلیل اعتراض به بسته‌شدن پیش از موعد درب یکی از حوزه های انتخاباتی شهرستان که با پرونده‌سازی مسئولین دولتی بازداشت شده بود، نمی‌گذرد که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه نیز با شکایت یکی از اساتید اصلاح‌طلب و حامی دولت، به ‌جرم انتقاد طنزگونه به نامه عرض ارادت وی به سرپرست جدید این دانشگاه در فضای مجازی، بازداشت شده و هم‌اکنون به قید وثیقه آزاد است.

 

بازداشت دانشجویان انقلابی دانشگاه ملایر در شان مسئولان دانشگاه نیست/ دولت سهمی از آزادی بیان را به دانشجویان انقلابی اختصاص دهد!

 

حجت الاسلام محمدباقر برقراری، امام جمعه ملایر نیز در واکنش به بازداشت مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر از  سوی مسئولان این دانشگاه گفت: از دولت می‌خواهیم سهمی از شعار آزادی بیان را که مطرح می‌کند، به دانشجویان انقلابی و بسیجی نیز اختصاص دهد.

 

وی ادامه داد: توصیه ما به مسئولان دانشگاه ملایر این است که شما که نسبت به برخوردهای لوله ای و گازانبری کردن حساسیت نشان می دهید و موضع گیری می کنید، خودتان هم متکی به گازانبری نباشید و اگر معتقد به آزادی بیان هستید، آزادی بیان را نیز برای طرف مقابل هم قائل شوید.

 

ستاره‌دار کردن‌ها و بزن و بگیرها نمی‌تواند مانع مطالبه‌گری دانشجویان شود/ بسیج دانشجویی مقابل برخوردهای گازانبری می‌ایستد

 

همچنین داوود گودرزی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی در پیام کوتاهی در کانال شخصی خود ضمن اعتراض به بازداشت مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر نوشت: قطعا ستاره‌دار کردن‌ها و بزن و بگیرها نمی‌تواند مانع مطالبه گری و روشنگری دانشجویان انقلابی شود و بسیج دانشجویی محکم‌تر از گذشته در مقابل برخوردهای گازانبری خواهد ایستاد و از مجاری قانونی حقوق این دانشجوی بسیجی را احقاق خواهد کرد.

 

گودرزی در ابتدای این پیام آورده است: دیروز متوجه شدم که یکی از مسئولین بسیج دانشجویی در ملایر را به جرم قراردادن استیکر مقابل نامه یکی از اساتید اصلاح طلب به دادگاه احضار کرده اند. این که جریانی در کشور سنبل شعارهای خود را آزادی قرار دهد و در برابر شوخی یک دانشجو اینگونه برخورد کند پدیده نوظهوری است که ماهیت واقعی این جریان را به خوبی نمایان می‌کند.

 

رئیس دانشگاهي که انتقادپذير نباشد به درد ریاست نمی‌خورد/ بی‌تدبیری برخی روسای دانشگاه‌ها تنها باعث ایجاد خفقان در دانشگاه می‌شود

 

همچنین حجت الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما در واکنش به بازداشت مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر گفت: اینکه در دولتی که منادی آزادی بیان است و به خاطر یک انتقاد از عضو هیات علمی با دانشجویی که روحیه نقدپذیری دارد، برخورد قضایی می شود، بی حرمتی به شان دانشجو و بی توجهی به  فضای آزاد دانشگاه است.

 

وی افزود: دانشگاه که محل آزادی بیان است و به فرموده رهبر انقلاب کرسی های آزادندیشی در آنجا تشکیل می شود تا افراد بتوانند راحت نظریه پردازی کنند؛ اینکه یک دانشگاه آستانه تحملش به اندازه یک انتقاد نباشد و انتقاد را با برخورد قضایی و بازداشت دانشجو پاسخ بدهد، این در واقع یعنی میدان خفقان در دانشگاه که اصلا دانشجو نیز در دانشگاه این میدان را برنمی تابد و قطعا این حرکات می تواند باعث تشنج در دانشگاه شود و فضای آرام دانشگاه را ملتهب کند.

 

استاد اصلاح‌طلب دانشگاه ملایر متن سخنرانی ریاست جمهوری در مراسم تنفیذشان را مطالعه کنند

 

همچنین سلیمی، دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی در واکنش به بازداشت مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر گفت: از این جور داستان‌ها زیاد بلدم و از این دست ماجراها زیاد اتفاق می‌افتد. ولی از آنجایی که ما استعداد هشتک زدن و اعتصاب غذا و ارسال فیلم برای گزارشگر منوتو را نداریم و از آنجایی که bbc اعتراضاتمان را پوشش نمی‌دهد و آمدنیوز برایمان پست نمی‌گذارد و برخی رسانه‌های ارزشی هم دغدغه‌های دیگری دارند و به خاطر بسیاری مسائل دیگر خیلی‌ها هیچ وقت این داستان ها را نشنیده‌اند...

 

سلیمی تصریح کرد: به استاد اصلاح طلب دانشگاه ملایر که مثلا خواسته مسئول بسیج افراطی و بی‌شناسنامه و بی‌سواد دانشگاه را ادب کند و او را مایه عبرت دیگران سازد، تا کسی جرات نکند روی نامه‌هایش استیکر بگذارد، توصیه می‌کنم متن سخنرانی ریاست محترم جمهوری در مراسم تنفیذشان در محضر رهبری را مطالعه کنند.

 

بازداشت دانشجوی دانشگاه ملایر اقدام بی‌سابقه و سبکی بود/ نمی‌خواهند مجموعه‌های انقلابی در دانشگاه فعالیت کنند

 

همچنین بیگی، مسئول بسیج اساتید دانشگاه ملایر، در واکنش به بازداشت مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه گفت: اتفاقی که در دانشگاه ملایر رخ داد، سوای اینکه در کدام دولت رخ داده، یک اقدام بی سابقه و نسنجید بود.

 

وی افزود: اینکه یک دانشجو را به جرم اینکه زیر مطلبی خط بکشد و بعد یک عکس استیکر بگذارد، به داگاه ببرند و بازداشت کنند را تابحال ندیده بودیم و اگر این مسئله ادامه پیدا کند، نه تنها  بحث کرسی های آزاد اندیشی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند، اسمش هم به فراموشی سپرده می شود؛ بلکه حرف زدن هم جرم تلقی می شود.

 

دولت همچنان درحال گرفتن انتقام از منتقدان

 

معصومی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص بازداشت مسئول بسیج این دانشگاه گفت: چند وقت پیش یکی از اساتید اصلاح طلب دانشگاه ملایر طبق عنوان دبیر شورای صنفی اساتید که اصلا این عنوان در این دانشگاه وجود ندارد، پیامی تحت عنوان ارادتنامه به رئیس دانشگاه نامه زده بود و مسئول بسیج هم در انتقاد طنزگونه به این نامه، برخی جاهای آن با استیکر علامت گذاری کرده بود که که در شکایت به این موضوع از سوی دانشگاه بازداشت شد.

 

وی ادامه داد: سئوال ما این است این چه آزادی بیانی است که دانشگاه با چند استیکر عصبانی می شود و تا مرز بازداشت یک دانشجوی پیش می رود.

 

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در برگه احضاریه مسئول بسیج دانشگاه علت احضار وی به دادگاه انتشار عکس خصوصی و مزاحمت در فضای مجازی عنوان شده؛ این در حالی است که این موضوع  خود می تواند اتهام به مسئول بسیج دانشجویی باشد.

 

مدعیان آزادی بیان به دنبال بستن دهان‌ها هستند!/ دهان دانشجو با حربه ترساندن بسته نمی‌شود

 

در همین رابطه صادق تمهیدی، دبیر شورای تبیین مواضع استان همدان در واکنش به این موضوع گفت: این کجایش آزادی بیان است که نمی توانیم کوچک ترین انتقاد را بپذیریم و قبول کنیم؛ مگر همین آقایان به اصطلاح اصلاح طلب نمیگفتند که نباید دهان ها را دوخت.

 

دبیر شورای تبیین مواضع استان همدان با اشاره به مشخص نبودن ماهیت این شورای صنفی اساتید در دانشگاه ادامه داد: چه خوب است این شورای صنفی که این نامه را نوشتند و به طبع شکایت را انجام دادند یک دیدی هم به متن سخنرانی آقای روحانی در تنفیذش و روز های تبلیغاتش بزنند؛ بخصوص سخنرانی طوفانی اش در همدان که به دیوارکشی بین مردم اشاره داشت.

 

وی افزود: آیا این خود یک نوع دیوار کشی بین مسولان و مردم نیست که کسی حق انتقاد از دولت و مسولان را ندارد.

 

بازداشت مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر توهین به جنبش دانشجویی است

 

همچنین سعید تواناراد، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بازداشت مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر را یک توهین بزرگ به جنبش دانشجویی و آزادی بیان دانست.

 

وی با بیان اینکه برخورد امنیتی با یک دانشجوی منتقد اوج ضعف مسئولین و دوگانگی شعار و عمل مسئولین دانشگاهی را نشان می‌دهد، افزود: بر طبق چه اصل و مبنایی با این دانشجو تا این حد تند برخورد می‌شود؟! به جای این برخوردهای غیرعقلانی بهتر است مسئولان وزارتخانه‌ها حواسشان به افتضاحات فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها باشد.

 

دانشجویان دانشگاه ملایر، قربانی کم‌کاری مسئولان دولتی در انتخابات ریاست جمهوری شدند!

 

نکته قابل توجه این است که علت شکایت و احضار مسئول بسیج دانشجویی ملایر آمده است: «توهین، انتشار عکس خصوصی و خانوادگی و مزاحمت در فضای مجازی»؛ حال این سئوال بزرگ ذهن را مشغول کرده، این است که انتقاد و درج یک مطلب طنز تا چه  اندازه با این اتهامات ربط داشته و  آیا آزادی بیانی که بارها وعده داده شده در اینجا رعایت می شود یا نه؟!

 

لازم به ذکر است، این اتفاقات در حالی در این دانشگاه رخ داده است که اواخر اسفندماه سال گذشته بود که تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ملایر در پی برکناری بهمن حیاتی، رئیس سابق دانشگاه ملایر و انتصاب منوچهر بابایی پور تجمع کردند.

 

در این تجمع دانشجویان دست نوشته هایی با عناوینی چون، «دانشگاه ملایر برای کسانی که سال 88 دل رهبری را خون کردند، جایی ندارد»، «آقای بابابی، دانشگاه ملایر جای تو نیست، به خانه ات برگرد» و... اعتراض خود را نسبت به این انتصاب نشان دادند.

 

به نظر می‌رسد روند بازداشت دانشجویان در این دانشگاه با اعتراض دانشجویان به انتصاب سرپرستی جدید در اسفند 95 بی‌ارتباط نباشد.

 

نظر شما