شناسهٔ خبر: 19649909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه قزوین:

طلب هدایت از خدا جزو مهمترین دعاهای قرآنی است

قزوین- امام جمعه قزوین گفت: ما هدایتی را طلب می‌کنیم که راه انبیاء، اولیای الهی و ائمه (ع) صالحان است و راه کسانی که ولایت را برعهده دارند، این یکی از مهمترین دعاهای قرآنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در سخنرانی مسجد امام خمینی (ره) غیاث‌آباد که در ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر در این مسجد برگزار می‌شود، اظهار کرد: ارزش و اهمیت هر انسانی نزد خدای متعال به اندازه دعا و درخواستی است که از خداوند طلب می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین بیان کرد: اگر وزن معنوی انسان حداقل باشد به خواسته‌های محدودتری نیازمند است؛ اما اگر به شخصیت معنوی والایی دست پیدا کرده باشد به همان میزان درخواست و نیاز معنوی وی از خداوند افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: انسان مومن به واسطه ایمان و معنویت والای خود بیشترین نیاز را به خدای متعال دارد؛ گاهی آدمی با درگیری به مسائل دنیوی و زمان زیادی که برای آنها اختصاص می‌دهد از مسائل معنوی، قیامت و خانه آخرت خود غافل می‌شود.

امام جمعه قزوین با اشاره به معنای سوره حمد اذعان کرد: سوره حمد عصاره و چکیده قرآن است و قلب سوره حمد "اهدنا الصراط المستقیم" است، خدای متعال در این سوره به ما نحوه درست درخواست و طلب دعا از خود را آموزش داده است.

وی افزود: "اهدنا الصراط المستقیم" اولین دعای قرآنی است که ما از خدای متعال می‌خواهیم تا "ما را به راه راست هدایت فرما؛ یعنی از گمراهی نجات بده و صراط مستقیم خود را به ما عطا کن. "

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه انسان بدون قرار گرفتن در صراط مستقیم دچار گمراهی می‌شود، گفت: انسان اگر در کاخ زندگی کند و غرق در ثروت باشد اما در گمراهی به سر برد، آدمی خسران زده و بدبخت است؛ اما اگر در بیابان و در سختی زندگی کند و در صراط مستقیم الهی قرار داشته باشد فردی سعادتمند خواهد شد.

وی موضوع هدایت را از مسائل مهم و اساسی برشمرد و عنوان کرد: ما هدایتی را طلب می‌کنیم که راه انبیاء، اولیای الهی و ائمه(ع) صالحین است و راه کسانی که ولایت را برعهده دارند، این یکی از مهترین دعاهای قرآنی است.

مهمترین خواسته و دعای یک مومن طلب هدایت است

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: تا زمانی که تکلیف ما درباره هدایت الهی مشخص نشود، دعا و درخواست از خدای متعال فایده ای ندارد. اگر من هدایت نشوم در این شرایط حافظ قرآن هم بودن برای من تاثیری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در قرآن کریم تاکیداتی شده از جمله اینکه غیبت نکنید، شیطان بدن انسان‌های رباخوار را مَس می‌کند و زندگی آشفته‌ای خواهد داشت، ظلم و ستم به دیگران نداشته باشید اما انسان هدایت نشده با اطلاع از همه این موارد در سرگردانی به سر می‌برد.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین تاکید کرد: مهمترین خواسته و دعای یک مومن طلب هدایت و قرار گرفتن در مسیر مستقیم است.

وی اضافه کرد: امام کاظم(ع) در اصول کافی می‌فرمایند: " ای هشام، خدا در کتاب خود قرآن کریم، انسان‌های فهیم و عاقل را افرادی معرفی می‌کند که با دقت و عقلانیت سخنان را استماع کرده و نیکوترین و بهترین آن را دنبال می‌کنند؛ این افراد هدایت شده و خردمند هستند. "

امام جمعه قزوین اذعان کرد: طبق روایات ائمه، خداوند برای هدایت بندگانش دو نوع حجت قرار داده است، حجت ظاهری و حجت باطنی. برای دستیابی به هدایت باید از هر دوی این موارد استفاده کنیم.

وی ابراز کرد: حجت ظاهری فرستادگان خدا، انبیای الهی و ائمه(ع) هستند و حجت باطنی عقل است، انسانی که پیرو دین و امامان است عقل روشن و هدایت شده دارد، این فرد دارای عقل یکجانبه نگر، دهن بین و عجول نیست، بلکه صاحب عقل سلیم است.

آیت‌الله عابدینی گفت: انسان عاقل با شنیدن هر سخنی آن را قبول نمی‌کند بلکه با تجزیه و تحلیل به سخن احسن دست پیدا می‌کند.

اعتماد به خدا عامل هدایت قلب آدمی است

وی بیان کرد: بسیاری از افراد در دنیا مدعی علم و دانش هستند و مطالب و دانسته‌های خود را در سایتها و در قالب مقاله ارائه می‌دهند؛ اما یک بنده عاقل و فهمیده با شنیدن این موارد با فکر و اندیشه خود مسائل را رصد کرده و با مطالعه صحیح قضاوت می‌کند.

این کارشناس قرآنی عنوان کرد: هر بنده‌ای که به خدای متعال نشان دهد که دوستدار هدایت الهی است، هدایت خواهد شد یعنی برای بهره مندی از هدایت باید در این مسیر قدم برداریم؛ والا کسی با سرکشی و بی‌توجهی به ظواهر دین نمی‌تواند در مسیر هدایت قرار بگیرد.

وی افزود: ظلم مانع هدایت انسان می‌شود و انسان ظالم، منافق و اسراف کار از هدایت الهی بهره مند نخواهد شد؛ زیرا هرکس به پروردگار عالم اعتماد کند خدا قلب او را هدایت خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین در پایان گفت: در روایات آمده است؛ هیچ بنده ای نیست الا اینکه در صورت وی دوچشم قرار دارد که مسائل دنیایی را با آن می‌بیند و با دو چشم دل امر آخرت و ملکوت را رصد می‌کند؛ هر بنده ای که خدای متعال بخواهد خیری به او برساند چشم دل وی را باز می‌کند و مسائل غیبی را می‌بیند.

نظر شما