شناسهٔ خبر: 19639369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

انتظارات سينماگران از دولت دوازدهم

دولت يازدهم دولت وزارت خارجه بود نه فرهنگ!

صاحب‌خبر -

تعدادي از اهالي سينما، تلويزيون و تئاتر کشور با انتقاد از عملکرد دولت يازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، بيکاري، بي عدالتي و تبعيض، خانه نشيني، فقر و رکود را دستاوردهاي آن دانستند و خواستار تدبير جدي و فوري براي برون رفت از اين وضعيت اسفناک شدند. سينماپرس نوشت: از ابتداي روي کار آمدن دولت يازدهم، حوزه فرهنگ و هنر دستخوش تحولات بسياري شد. تحولاتي که براي تعداد معدودي سينماگران که جزو ياران و دوستان مديران سينمايي بودند بسيار خوش بود و براي اکثريت سينماگران تلخ و دردآور؛ طي اين سال ها تبعيض و نابرابري در سينما حرف اول و آخر را مي زد. از همان ابتداي روي کار آمدن دولت حسن روحاني اعتراضات سينماگران از عملکرد مديران فرهنگي و به ويژه رئيس سازمان سينمايي بالا گرفت و همه با بيان اينکه اين دولت به هيچ يک از وعده هاي خود در حوزه فرهنگ و هنر عمل نکرده خواستار تحول جدي و تغيير مديران سينمايي شدند. اين اعتراضات اهالي سينما روز به روز و سال به سال نسبت به عملکرد غلط مديران دولت يازدهم در حوزه فرهنگ و هنر بيشتر شد تا اينکه در سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر اين اعتراضات موج گسترده تري پيدا کرد و بسياري از افرادي که کانديداي دريافت سيمرغ بلورين از جشنواره شده بودند با انصراف شان از کانديداتوري نسبت به داوري هاي غلط و سازماندهي شده در جشنواره اعتراض کردند و به طور جدي خواستار رفتن حجت الله ايوبي از سازمان سينمايي شدند که اين مهم سرانجام پس از مدت ها تأخير به ثمر نشست و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي علي رغم اصرار ايوبي مبني بر ماندنش در سازمان سينمايي، وي را عزل و محمدمهدي حيدريان را به عنوان رئيس سازمان سينمايي کشور منصوب کرد. درحال حاضر بسياري از هنرمندان و اهالي سينما با انتقاد شديد از وضعيت موجود در حوزه فرهنگ و هنر، خواستار تغييرات جدي در حوزه فرهنگ و هنر هستند. در همين زمينه 20 تن از چهره هاي سينما، تلويزيون و تئاتر کشور، انتقادات خود را از دولت يازدهم ابراز داشته و خواهان رسيدگي ويژه و فوري به وضعيت بغرنج و نابسمان حوزه فرهنگ و هنر به ويژه سينماي کشور شده اند.
* دولت يازدهم انتظارات اهالي سينما را برآورده نکرد 
سيروس الوند کارگردان برجسته سينماي کشور گفت: من شخصاً ديگر هيچ انتظاري از مسئولان رده بالاي کشور براي رفع مشکلات عديده سينما ندارم چرا که به اين باور رسيده ام اين افراد مسأله فرهنگ و هنر جزو دغدغه هاي شان نيست و نمونه بارز آن هم اين بود که آقاي روحاني طي 4 سال رياست جمهوري دوره اولش هيچ يک از انتظارات هنرمندان و اهالي سينما را برآورده نکرد. زماني که آقاي روحاني به رياست جمهوري رسيدد اهالي سينما انتظار داشتند تا مشکلات متعدد هنر هفتم برطرف شود اما متأسفانه طي سال هاي رياست جمهوري دوره اول ايشان هيچ اتفاق خاص و مثبتي در سينماي کشور نيفتاد و ما به اين نتيجه رسيديم که شايد ايشان مسائل و دغدغه هاي مهمتري از توجه و رسيدگي به حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سينما داشته اند.
* طي چهار سال گذشته اغلب هنرمندان خانه نشين مطلق بودند 
ماشاء الله شاهمرادي زاده نيز در اين باره گفت: طي 4 سال گذشته اغلب هنرمندان در بيکاري و خانه نشيني مطلق بودند و فقط برخي ياران و نزديکان به دولت و مسئولان سازمان سينمايي بودند که همواره مي توانستند از بودجه هاي کلان براي توليد فيلم هاي شان استفاده کنند. در طول 4 سال گذشته نه تنها هيچ قدم مثبتي براي تقويت روحيه ولايي و ديني و مذهبي در کشور انجام ندادند بلکه با حمايت از برخي افراد معلوم الحال تيشه به ريشه اسلام زدند و تصويري از فرهنگ ايراني به جهانيان مخابره کردند که به طور کلي با آرمان هاي نظام و انقلاب اسلامي و روحيه معنوي و مستحکم و ديني مردم در ستيز بود.
* کارنامه دولت يازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، مردود است 
هوشنگ توکلي بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون نيز با انتقاد شديد از دولت حسن روحاني اظهار داشت: کارنامه دولت يازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، مردود است و مديران ذي ربط نه تنها هيچ يک از مشکلات هنرمندان را حل نکردند بلکه روز به روز به مشکلات و گرفتاري ها و بيکاري هاي آنها دامن زدند. هنرمندان در تمامي حوزه ها نه تنها به هيچ يک از خواسته ها و نيازهاي اوليه شان نرسيدند بلکه روز به روز مطالبات شان بيش از گذشته شد و به اين آگاهي رسيدند که مسئولان دولت اصلاً هيچ توجهي نسبت به مسائل فرهنگي و هنري و رفع نيازهاي اوليه و ضروري سينما و سينماگران ندارند.
* دولت يازدهم به هيچ يک از وعده هاي خود در حوزه فرهنگ و هنر عمل نکرد 
کوروش تهامي بازيگر سينما و تلويزيون نيز با بيان اينکه دولت يازدهم به هيچ يک از وعده هاي خود در حوزه فرهنگ و هنر عمل نکرد، گفت: سينماي ايران هرچه بيشتر در سطح دنيا افتخارآفرين مي شود مسئولان کشور کمتر به آن توجه مي کنند. با اين شرايط ما ديگر چه انتظاري براي توجه به فرهنگ و هنر و سينما مي توانيم داشته باشيم وقتي که فرهنگ و هنر دغدغه هيچ شخصي نيست؟ هميشه در آستانه ايام انتخابات رياست جمهوري از اشخاص در رشته ها و حوزه هاي 
مختلف سوأل مي شود که خواسته ها و آرزوهاي شان را مطرح کنند و از شخصي که رئيس جمهور مي شود بخواهند که در راستاي تحقق اين خواسته ها و نيازها گام بردارد اما متأسفانه تا به امروز آنچه ما شاهد بوديم کاملاً بالعکس بوده و هر آرزويي که داشتيم مسئولان کشوري در جهت مخالف آن قدم برداشته اند.
* اميدواريم به مقوله فرهنگ و هنر کمي جدي تر نگاه شود
ابراهيم وحيدزاده کارگردان سينما گفت: اميدواريم به مقوله فرهنگ و هنر کمي جدي تر نگاه شود و ما شاهد حضور مديراني باشيم که به فرهنگ و هنر به مثابه ابزاري زينتي نگاه نمي کنند و دغدغه آن را دارند که 
به صورت جدي در راستاي تقويت، توسعه و رشد اين حوزه گام بردارند.
* مديراني انتخاب شوند که در کار هنرمندان سنگ اندازي نکنند 
پيمان عباسي فيلمنامه نويس مطرح سينما و تلويزيون نيز در اين باره اظهار داشت: رئيس جمهور بايد مديراني را انتخاب کند که در کار هنرمندان سنگ اندازي نکنند و با ايجاد باند و دسته تنها حلقه اي از افراد را دور خود جمع نکنند و امکانات و بودجه ها را در اختيار آن ها قرار دهند. هنرمندان و بالاخص سينماگران امروزه بيش از هر چيز ديگر نيازمند آن هستند که به آن ها اعتماد شود.
* کجاست مديري که حتي نامه سينماگران را بخواند؟!
داوود توحيدپرست کارگردان سينما با انتقاد شديد از دولت يازدهم اظهار داشت: شرايط کنوني کشور به ما قبل قرون وسطي بي شباهت نيست و مردم در لاي چرخ دنده هاي زندگي که هم احساس مي شود و هم مشاهده، گير کرده اند و در حال له شدن تدريجي هستند. وي همچنين گفت: کجاست مديري که حتي نامه سينماگران را بخواند؟!
* به پيشکسوتان توجه کنيد 
ثريا قاسمي بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون گفت: دردها و حرف هاي ما زياد است اما گوش شنوايي براي شنيدن آن ها وجود ندارد؛ ما چه مطالبه اي مي توانيم از روساي جمهور و مديران فرهنگي داشته باشيم در صورتي که به مطالبات مان توجهي نمي شود و اصلاً ما را نمي بينند!
* هنرمندان با بيکاري مفرط و خانه نشيني دست و پنجه نرم کردند
حبيب دهقان نسب بازيگر سينما و تلويزيون کشور نيز اظهار داشت: ما طي اين سال ها آرزوهاي زيادي براي موفقيت و اعتلاي حوزه فرهنگ و هنر کشورمان داشتيم که محقق نشده و همچنان در حسرت به ثمر رسيدن آن ها هستيم. نه تنها هنرمندان که تمامي مردم اين روزها در آروزي داشتن آرامش، رفاه، آسايش، کار و... به سر مي برند. متأسفانه بسياري از هنرمندان طي سال هاي اخير به دليل بيکاري مفرط و خانه نشيني با مشکلات شديد اقتصادي در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و بن بست هاي زيادي در زندگي هاي حرفه اي و خانوادگي آن ها به وجود آمده است که بايد هرچه زودتر راهي براي بازگشايي اين بن بست ها به وجود بيايد.
*وعده هاي خوبي دادند اما هيچ يک از آن ها عملي نشد!
هادي مرزبان کارگردان پيشکسوت تئاتر و بازيگر سينما و تلويزيون گفت: طي دوره اول رياست جمهوري آقاي روحاني وعده هاي خوبي براي رفع معضلات حوزه فرهنگ و هنر شنيديم اما هيچ يک از آن ها عملي نشد. اميدواريم دولت دوازدهم بتواند به وعده هايش براي رفع معضلات 
حوزه هاي متعدد کشور از جمله حوزه مهم فرهنگ و هنر کاري جدي و اساسي انجام دهد. امروزه هنرمندان در رشته هاي مختلف هنري و به ويژه هنر شريف تئاتر اغلب خواستار توجه به دو نکته مهم و کليدي توسط دولتمردان هستند؛ اول آنکه بودجه هاي اين حوزه افزايش پيدا کند و ما شاهد کمبود بودجه که خود به خود منجر به توليدات اندک و نازل مي شود نباشيم.
* همواره دولت ها قرابتي با فرهنگ و هنر نداشته اند 
حسن برزيده ديگر کارگردان مطرح سينماي کشور نيز در اين باره گفت: متأسفانه  سال هاست که هيچ رئيس جمهوري اهميت و جايگاه حوزه فرهنگ و هنر را نمي داند و به آن توجهي ندارد و هميشه اين حوزه و افرادي که در آن مشغول به فعاليت هستند ناديده گرفته شده و به گوشه اي رانده شده اند. از آنجا که جايگاه مهم عرصه فرهنگي در کشور ما هيچ گاه درست 
تعريف نشده و اگر شده تنها در حد شعار باقي مانده ما همواره شاهد بيشترين صدمات و ضربه ها 
نسبت به فعالان اين حوزه مهجور بوده ايم.
* اميدوارم دولت دوازدهم آرزوي عدالت فرهنگي را محقق کند
 نادر طريقت کارگردان سينما و تلويزيون گفت: اميدوارم دولت دوازدهم آرزوي عدالت فرهنگي را در کشور محقق کند، اين آرزويي است که بسياري از هنرمندان طي سال ها دارند اما متأسفانه هيچ گاه به آن نرسيده ايم و تنها در برخي دوره ها شاهد حرکت هايي براي دستيابي به سوي آن 
بوده ايم. ما خواهان آن هستيم که ببن همه اهالي سينما برابري و مساوات باشد. باندبازي ها به پايان برسد و ديگر شاهد اين نباشيم که مديران فرهنگي و سينمايي تنها از گعده اي که در کنارشان حضور دارند حمايت کنند و به طور کل و مطلق بقيه سينماگران را ناديده بگيرند.
* هنرمندان دوران به شدت سختي را پشت سر گذاشتند 
مهدي اميني خواه ديگر بازيگر مطرح سينما و تلويزيون کشور نيز با انتقاد شديد از دولت يازدهم اظهار داشت: هنرمندان در 4 سال اخير دوران به شدت سختي را پشت سر گذاشتند و به طور کلي صنعت هنر فلج شده بود و اميدوارم از اين پس شاهد چنين وقايعي در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان نباشيم. متأسفانه به دليل آنکه مديران دولت يازدهم فاقد نگاهي درست و جامع نسبت به مقوله فرهنگ و هنر بودند طي 4 سال گذشته ما شاهد آن بوديم که حوزه فرهنگ و هنر رو به اضمحلال رفت و نه هيچ سياست گذاري درستي را در اين حوزه شاهد بوديم و نه بودجه مناسبي براي توليد آثار فرهنگي و هنري ارزشمند در اختيار هنرمندان قرار گرفت.
* امنيت شغلي و رفاه مطالبه اصلي هنرمندان 
دکتر قطب الدين صادقي مدرس دانشگاه، کارگردان تئاتر و بازيگر سينما و تلويزيون گفت: امنيت شغلي، رفاه، آزادي و توسعه فرهنگي مطالبه اصلي هنرمندان از دولت دوازدهم است. خواسته و نياز اوليه هنرمندان امروزه مبحث بسيار مهم تأمين امنيت شغلي و کاري است؛ هنرمندان امروزه به واسطه مديريت هاي غلط مديران فرهنگي و بي تدبيري مسئولان کشور در بدترين شرايط زندگي به سر مي برند و بسياري از آن ها در تأمين نيازهاي اوليه زندگي خود اعم از اجاره خانه، تأمين بيمه درماني و... ناچار مانده اند و دست هاي شان جلوي ديگران دراز شده است.
* نيازمند فضاي بازتري براي فعاليت هنرمندان و سينماگران هستيم 
عباس غزالي ديگر بازيگر مطرح کشور نيز در اين باره اظهار داشت: امروزه نيازمند فضاي بازتري براي فعاليت هنرمندان و سينماگران هستيم، اهالي فرهنگ و هنر خواهان آن هستند که مسئولان اجرايي و مديران فرهنگي کشور به آن ها اعتماد کنند و دست آن ها را باز بگذارند تا بتوانند با فراغ بال و آرامش خاطر دست به توليد آثار ارزشمند فرهنگي و هنري بزنند. متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر هميشه در کشور ما جزو اولويت هاي آخر روساي جمهور و مديران اجرايي بوده و به همين دليل طي تمامي اين سال ها مطالبات و خواسته ها و نيازهاي هنرمندان روي هم انباشته شده و کسي به فکر رفع اين مشکلات و نيازها نبوده است.
* نياز به حضور مديران جوان و دغدغه مند داريم 
سياوش حقيقي تهيه کننده سينما نيز در اين باره گفت: اين روزها مهمترين معضل در زندگي هنرمندان و اهالي فرهنگ کشور وضعيت بسيار بد معيشتي و بيکاري است و از اين رو دولت دوازدهم بايد به معيشت اهالي فرهنگ و هنر توجه داشته باشد و تلاش کند تا اين قبيل معضلات را به طور کل از جامعه فرهنگي و هنري کشور ريشه کن سازد.
* دولت يازدهم دولت وزارت خارجه بود نه فرهنگ!
فريدون جيراني کارگردان و فيلمنامه نويس برجسته سينما و تلويزيون گفت: دولت يازدهم دولت وزارت خارجه بود نه فرهنگ! وي همچنين گفت: پرهيز از به کارگيري مديران با ذهنيت هاي بسته و اعمال سليقه هاي شخصي خواسته اصلي سينماگران است و به طور کلي مي توان اين نکته را عنوان کرد که انتظارات ما اهالي سينما از مسئولان اجرايي کشور در قالب واژه «آزادي» يکي از شعارهاي مغفول مانده انقلاب اسلامي خلاصه مي شود. آزادي سياسي، آزادي اجتماعي و... جزء نکات مهمي است که در عرصه هنر به شدت به آن نياز داريم تا هنرمندان بتوانند بدون محدوديت هايي که ناشي از سليقه ها، ناشي از ذهنيت هاي بسته و همينطور ناشي از سليقه هاي شخصي است کارشان را انجام دهند. هنرمندان بايد بتوانند در فضاي آزاد رشد کنند، فعاليت کنند و هر آنچه را که مايل هستند بسازند و به جامعه ارائه دهند.
* از زد و بند خسته شديم 
جواد مزدآبادي کارگردان سينما و تلويزيون گفت: بي عدالتي فرهنگي، عدم به کارگيري نيروهاي متخصص و لايق و ثبات مديران از جمله دستاوردهاي دولت يازدهم است و متأسفانه غم نان، بيکاري و خانه نشيني مصيبت اصلي اهالي فرهنگ و هنر کشور بود. اهالي فرهنگ و هنر و بخصوص سينماگران از جامعه جدا نيستند و بحران کاري و دغدغه تأمين معيشت روزانه جزو مسائل و مشکلات آن ها بوده است.
* دولت يازدهم اصلا نمي دانست هنر چيست و هنرمند کيست!
رضا توکلي بازيگر سينما و تلويزيون گفت: در دولت يازدهم به هنر و هنرمند و فرهنگ و فرهنگي هيچ توجهي نشد و متأسفانه وضعيت معيشت و زندگي هنرمندان و بخصوص اهالي سينما روز به روز بدتر از گذشته شد. در دولت يازدهم اصلاً هنرمندان جايي نداشتند و توسط مسئولان اجرايي ديده نمي شدند؛ کسي در اين دولت نمي دانست که هنر چيست و هنرمند کيست و به همين دليل هم ما شاهد افول روز به روز وضعيت زندگي و معيشتي هنرمندان در رشته هاي مختلف هنري و به ويژه هنر ارزشمند سينما بوديم.
* مداخله دولت در توليد آثار سينمايي بايد از بين برود 
محسن محسني نسب کارگردان سينما گفت: امروزه انتظار بسياري از اهالي سينما اين است که مداخله دولت در توليد آثار سينمايي به طور کل از بين برود و امور توليد فيلم ها به طور کل به بخش خصوصي واگذار شود و دولت فقط زيرساخت هاي سينما را مطلوب کند.

نظر شما